Jump to content
  • 0

subresumé ged. onderaan op de pagina laten printen, kan dat

Wouter

Question

Is het mogelijk om een subresumé gedeelte altijd onderaan op pagina te laten afdrukken?

De facturen die we nu aan onze leerlingen meegeven zien er nogal onprofessioneel uit. Als een leerling maar 2 soorten onkosten (vb maaltijden en busvervoer) heeft, dan ziet de factuur er als volgt uit:

- Kopgedeelte

- 2 records (= 2 lijntjes)

- subresumé gedeelte met totaal

- NIETS

- voetgedeelte

Ik zou liever het volgende zien:

- Kopgedeelte

- 2 records

- NIETS

- subresumé gedeelte met totaal

- voetgedeelte

Het totaalbedrag in het voetgedeelte plaatsen heeft ook geen zin, want als de factuur uit meerdere pagina's bestaat, dan staat het totaal op elke pagina. En dat willen we ook niet.

Als dit lukt, dan ontstaat er nog een probleempje (denk ik toch). De kosten worden weergegeven in 4 kolommen (omschrijving, aantal, eenheidsprijs, totaal). Elke kolom wordt gescheiden door een verticaal lijntje. Als de lege ruimte boven het subresumé gedeelte komt, dan zullen die lijntjes niet doorlopen tot aan het resumé gedeelte. Is er een mogelijkheid om dat wel te doen?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Wouter,

Wat je vraagt kan wel, maar het is bijna niet mogelijk om "schriftelijk" uit te leggen hoe je een layout correct instelt wanneer het gaat om subrésumés etc. Er komt nogal wat bijkijken zowel opmaaktechnisch als op vlak van sorteringen bvb.

Daarom is het in dit geval handiger dat je even upload wat je al hebt. (wel eerst zippen aub).

Daarna kunnen we je wat gemakkelijker met raad en "daad" bijstaan.

• 0

Omdat het bestand dat we op school gebruiken te groot is en vertrouwelijke gegevens bevat, heb ik snel iets gemaakt.

Het bestandje bevat:

- een tabel met 2 leerlingen, 1 leerling die slechts 2 soorten onkosten heeft en een andere leerling die er veel meer heeft.

- 1 tabel met alle onkosten (records worden aangemaakt via een portaal)

via de knop "preview factuur" kan je van de geselecteerde leerling de factuur bekijken.

Wie kan dit bestandje een beetje bewerken zodat het totaal van de factuur altijd onderaan op de laatste pagina geplaatst wordt?

school.fp7.zip

• 0

Je kunt overwegen om in plaats vanuit je regelbestand af te drukken, vanuit je facturenbestand af te drukken, en de regels van de factuur in een portaal te zetten.

Onderaan het portaal zet je het totaal neer, en de lijnen van de regels kun je in het portaal mooi naar beneden door laten lopen.

Zijn er meer regel-records dan er portaalregels op 1 pagina passen, dan kun je een tweede layout maken, die op de eerste pagina een portaal heeft met een aantal regels en op de tweede pagina een tweede portaal met daaronder het totaal.

Omdat je in FM7 van een portaal kunt aangeven op welke regel de portaal moet beginnen, heb je volledige controle over de getoonde regels.

Er zitten natuurlijk ook grote nadelen aan deze methode:

- je moet tellen hoeveel portaalregels er zijn en dan afhankelijk daarvan naar verschillende layouts gaan: dus verschillende factuurlayouts maken (en onderhouden)

- het is lastig om de portaalregels onderling nog van een subresumé te voorzien

- de portaalregels hebben een vaste hoogte

Ik persoonlijk zou me er niet aan wagen maar uitermate tevreden zijn met het resultaat zoals je dat tot nu toe hebt.

• 0

Een tip misschien...

Maak een unstored calculation in de faktuuritems welke bv. het totaal bedrag toont indien het recordnumber = foundcount; plaats dat veld op de footer.

Zal dus enkel getoond worden indien het laatste record aanwezig is op de pagina.

Belangrijk! "totaal bedrag" komt in oorsprong van het faktuurtabel, daar is het een sum van de gereraleerde factuuritem lijntotalen.

Werkt altijd en zonder scripts...zie printvoorbeeld

Koen

voorbeeld.pdf.sitx

• 0

Het kan ook nog op een andere manier :

Plaats in je footer een portaal waarvan de relatie gebaseerd is op het aantal pagina's en het paginanummer.

Deze relatie is dus enkel geldig op de laatste pagina, en daar worden dan ook alleen de gegevens getoond.

Het voordeel van deze truuk is dat er op de andere pagina's geen "lege" blokken informatie staan.

• 0

Deze relatie is dus enkel geldig op de laatste pagina, en daar worden dan ook alleen de gegevens getoond.

Beste Rony, ik zit met exact dit probleem, hoe bouw ik die relatie in FM6? Ik kan alleen de formule "Status(HuidigeAantalRecords)" vinden... overigens krijg ik het ook niet voor elkaar om het paginanummer weer te laten geven met die formule.

• 0

hoe bouw ik die relatie in FM6?

Zo uit het hoofd :

RecordNummer = AantalRecords

waarbij RecordNummer = Status(CurrentRecordNumber) unstored en AantalRecords is een veld dat je in een script instelt. (ga naar preview, ga naar laatste pagina, stel veld in met huidige paginanummer)

Op deze manier is de relatie enkel geldig op de laatste pagina( cq record)

• 0
De vertikale lijntjes tussen de kolommen heb ik dan maar weggelaten.

Je kan een subresume op een willekeurig veld, waarop je niet sorteert, invoegen om ruimte te maken voor een afbeelding die je in het kop gedeelte plakt. Deze afbeelding kan zo groot zijn als een A4. Je 'nep' subresume is alleen om ruimte te maken om de hele afbeelding te kunnen plakken.

Als je afbeelding de lijntjes bevat heb je, ongacht het aantal regels, toch een mooie opmaak.

Ik hoop dat het duidelijk is.

rmw

• 0

Heb zo'n zelfde soort uitdaging. Factuur wordt gegenereed op basis van een zoekopdracht van de bijbehorende factuur/orderregels.

Een portal in de footer is niet echte een optie gezien de hoeveelheid info die erin staat. Het gevolg is dat de pagina ´s aan de onderzijde een te groet witruimte laten zien... (en dus op iedere pagina). Suggesties?