Jump to content
  • 0

font forceren

august28

Question

Goedemiddag, mijn 1e vraag hier op het forum:

Kan iemand me vertellen of en hoe ik één lettertype kan toekennen aan alle velden in mijn FM pro 6 database. Er wordt nu veel in geplakt uit bijv. mailclients e.d. en al die elders gebruikte fonts maken er een beetje een rommelig geheel van.

Alvast dank.

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hallo August (?)

In de veronderstelling dat je databank niet erg veel velden bevat zou ik elk veld dupliceren als bewerkingsveld met een verwijzing naar je INPUTveld vb. Naam_d(ubbel) = Naam (Resultaat is tekst) enz...

In je layouts gebruik je dan deze gedupliceerde velden die allemaal van het door jou gekozen lettertype zijn. :P

• 0
Kan iemand me vertellen of en hoe ik één lettertype kan toekennen aan alle velden in mijn FM pro 6 database. Er wordt nu veel in geplakt uit bijv. mailclients e.d. en al die elders gebruikte fonts maken er een beetje een rommelig geheel van.

Je hebt daar relatief weinig controle over bij de ingave. Het kan eventueel wel via de scriptstap : Paste() en als optionele parameter aanvinken "no style".

In Filemaker 7 daarentegen ... is het geen probleem.

• 0

De "vervang-door-zichzelf"-oplossing is er een van achteraf-oplossen.

Om het probleem vooraf op te vangen, heb ik wel eens het "plak-knopje" gebruikt. Dat is een script wat de tekst van het klembord plakt-zonder-stijl. Dat script ken je toe aan een knopje en dat knopje zet je vlak naast het veld waar in geplakt kan worden. En dan natuurlijk de gebruikers aanleren dat het knopje gebruikt moet worden ...

Nadeel is dat je voor elk veld een script-met-knopje-moet maken.

In FM7 heb je de optie om als auto-enter hetgeen in een veld geplaatst is, te vervangen door zichzelf. Maar dat is nog niet helemaal de oplossing: je kunt hetgeen geplaatst is wel kenmerken meegeven (zoals je default-font), maar je kunt hetgeen je plakt niet van alle stijlkenmerken strippen zodanig dat het alle kenmerken aanneemt zoals het veld op de layout is gezet.

Oftewel: op velddefinitie-niveau bepaal je welke kenmerken er in het veld komen te staan, niet op layoutniveau.

Mij dunkt: slechts een lichte vooruitgang ...

TextFont (
TextSize (
TextColor (
TextStyleRemove ( Veldnaam ; AllStyles ) ;
RGB ( 0 ; 0 ; 0 ) ) ; 
12 ) ; 
"Helvetica"
)

// Verwijdert de style en zet de tekst in zwart Helvetica 12 punts

Edited by Guest
  • 0

In FM7 heb je de optie om als auto-enter hetgeen in een veld geplaatst is, te vervangen door zichzelf. Maar dat is nog niet helemaal de oplossing: je kunt hetgeen geplaatst is wel kenmerken meegeven (zoals een font en een grootte), maar je kunt hetgeen je plakt niet van alle stijlkenmerken strippen zodanig dat het alle kenmerken aanneemt zoals het veld op de layout is gezet.

Oftewel: op velddefinitie-niveau bepaal je welke kenmerken er in het veld komen te staan, niet op layoutniveau.

Dit heeft als gevolg, dat - na gebruik van de auto-enter-met-vervang-in-FM7 - de tekst die in het veld staat nu de kenmerken heeft die in de auto-enter-formule zijn gebruikt! Eigenlijk ben je dan dus even ver van huis ...

Het is inderdaad geen lichte vooruitgang: hier is meer de wet-van-behoud-van-ellende van toepassing! :cry:

(Sorry August, dat we even aan het afdwalen zijn richting FM7. Maar de antwoorden die jij kunt gebruiken staan reeds in de eerste postings vermeld.)

Edited by Guest
  • 0

Ik blijf niet akkoord.

Je hebt gelijk als je zegt dat je niet op layout-niveau de kenmerken kan vasthouden. Maar dat wil de eindgebruiker vaak ook niet. Die wil eigenlijk alleen maar dat alles er hetzelfde uitziet en "geen rommeltje" wordt. Of sterker nog, dat ie zelf kan bepalen hoe het er uitziet.

En als je dat kan oplossen op velddefinitie-niveau, is dat toch perfect ?

Ik gebruik dat zelf bvb in applicaties als een extra feature : de klant kan volledig zelf bepalen in welk lettertype, stijl en corps hij een rapport wil afdrukken.

Edited by Guest
  • 0
Het is inderdaad geen lichte vooruitgang: hier is meer de wet-van-behoud-van-ellende van toepassing!

Na wat researching op het internet blijkt dat er meer mensen worstelen met dezelfde vraag: hoe een tekst van alle opmaak strippen in FM7? En wel zodanig dat het de kenmerken aanneemt van het veld op de layout (oftewel: tekst-zonder-opmaak wordt). Blijkt met deze formule te kunnen, die je als auto-enter kunt meegeven:

Evaluate ( Quote ( Veldnaam ) )

Ik ben weer helemaal gelukkig! :D

• 0
De "vervang-door-zichzelf"-oplossing is er een van achteraf-oplossen.

Ja, maar dat kan je automatiseren telkens de databank afgesloten wordt. Zo begin je altijd met een schone lei en heb je al die Plak-scripts niet nodig.

De eerste basisregel van database technology blijft dus nog steeds gelden: GIGO, de fameuze schapebout zonder t (en bij mij zelfs zonder -n-):

Garbage in, garbage out.