Jump to content
  • 0

Container velden controleren

Phill

Question

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Als testresultaat gelijk is aan 1,

dan is er een containerveld met inhoud

Vreemd, bij mij is het net andersom; als de container leeg is, dan is het testresultaat gelijk aan 1 en als het gevuld is, dan is het resultaat gelijk aan 0 :?

Ik heb een Belgische versie van FM 6 :lol:

Nee, natuurlijk is het zo dat de Isempty() 1 geeft bij een leeg containerveld. Mea culpa.

• 0

Als je dichter bij de realiteit wilt blijven, gebruik je :

not IsEmpty(jecontainerveld).

Dit geeft een 0 bij leeg en een 1 bij niet leeg.

Maar dan ga je ook lijnrecht in tegen de ingebouwde boolean en dat kan verwarrend werken in de toekomst wanneer je boolean resultaten nodig hebt zonder bijkomende operator.

• 0
Hoe zit bij een container die zelf ook een calculation is en dus als ie leeg is de tekst bevat "The file could not be found: *.jpg"

Dan is het toch ingevuld en kan je alsnog niet controleren.

De IsEmpty-functie zal dan als resultaat 0 geven. Logisch eigenlijk, want er is ooit een geldige referentie geweest. En die kan je uitlezen met de calculatie GetAsText(je_containerveld)

• 0
Hoe zit bij een container die zelf ook een calculation is en dus als ie leeg is de tekst bevat "The file could not be found: *.jpg"

Dan is het toch ingevuld en kan je alsnog niet controleren.

De IsEmpty-functie zal dan als resultaat 0 geven. Logisch eigenlijk, want er is ooit een geldige referentie geweest. En die kan je uitlezen met de calculatie GetAsText(je_containerveld)

Het is niet wat ik bedoel (denk ik)

Mijn containerveld: - "image:Plaatjes/" & AlgCode & ".jpg" - met als resultaat een container uiteraard.

Mijn controle veld moet controleren of er een plaatje in het container veld zit. Omdat als die er niet inzit het container veld toch een melding geeft kan je niet controleren of er een plaatje inzit of een melding.

De functie Controleveld = GetAsText(je_containerveld) geeft als resultaat image:Plaatjes/cd 0010.01.jpg terwijl die er niet inzit.

• 0
Mijn controle veld moet controleren of er een plaatje in het container veld zit. Omdat als die er niet inzit het container veld toch een melding geeft kan je niet controleren of er een plaatje inzit of een melding.

Je kan FM PRO bij een "gelinkte" afbeelding niet laten controleren of er echt een plaatje in het containerveld zit. FM PRO weet eigenlijk zelfs niet wat een plaatje is. Een containerveld kijkt enkel maar naar een referentie (=tekst), en die is er wel ! Ook al is het plaatje zelf (=de preview, thumbnail) ribbedebie.

De IsEmpty-functie kijkt dus in wezen alleen maar naar de referentie, die kan er zijn, ook al is er geen preview beschikbaar.