Jump to content
  • 0

Gedeeld bestand openen zonder "Openen op afstand"

FM

Question

Sinds kort zijn we (vier gebruikers) omgeschakeld van Filemaker 4 naar versie 7.

Om makkelijk bestanden te kunnen openen had ik bij elke gebruiker lokaal een bestand staan met enkele knoppen om de gedeelde bestanden te kunnen openen. De gedeelde bestanden staan op een server.

Het voordeel hiervan was dat indien het bestand reeds door iemand geopend was, je automatisch client werd van de host-gebruiker, zonder vervelende berichten.

Onder versie 7 lijkt dit niet meer te werken.

Indien je als eerste een gedeeld bestand opent, krijg je telkens de vraag of je het danwel gedeeld wil openen danwel als enige gebruiker.

Open je een bestand als tweede gebruiker, krijg je het niet open tenzij via het menu-item "Openen op afstand"

Indien je werkt met drie gekoppelde bestanden moet je drie keer deze routine doorlopen. Vrij omslachtig allemaal.

De enige mogelijkheid om bovenstaande te omzeilen is het bestand te openen door rechtstreeks het IP-adres van de host aan te spreken.

Aangezien deze IP-adressen dynamisch zijn is dit geen oplossing voor mij.

Rechtstreeks werken via de computernaam werkt dan weer niet.

Iemand een tip?

Serverversie aanschaffen is (voorlopig) uit den boze.

Alvast bedankt

FM

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

In plaats van een serverversie een FileMaker Pro (client) als server inzetten? Dus niet willekeurig een van de gebruikers die als host speelt, maar altijd ergens een computer met FileMaker die de bestanden beschikbaar stelt.

En frequent goede backups maken, want als het bij jou een keertje fout gaat, dan zal het ook ernstig fout gaan: je loopt met jouw opzet grote kans op ernstige beschadigingen aan je bestanden.

• 0

Met die gedacht heb ik ook al gespeeld (en getest) maar er verandert dan niet veel.

Iedereen die een bestand opent is automatisch client en krijgt telkens de melding dat hij het bestand moet openen via "Openen vanop afstand".

Enkel indien je de host "aanspreektt via z'n IP-adres kan je het bestand "rechtstreeks" openen zonder omweg.

Maar ik heb geen zekerheid dat die host-computer volgende week nog altijd hetzelfde IP-adres heeft.

Dus...

• 0

Tja, er is in jouw situatie nu eenmaal niet veel wat als oplossing kan dienen. Vooral omdat je elke mogelijkheid al weet af te serveren.

Desalniettemin toch nog twee oppers:

- Onderzoek of je de ene computer een vast ip-adres kan geven.

- Leer je gebruikers om via de Host-button contact te maken. Geloof me, er zijn duizenden mensen ter wereld die op die manier een database openen, en het lukt ze allemaal. Ik heb het zelfs mensen met een uiterst lage automatiseringskennis zien doen. Heel sterk: als dat de enige manier is waarop men de database open kan krijgen, dan leren ze het bijna vanzelf!

Je kunt wel een lokaal open-bestand blijven gebruiken, maar doe dan als open-script de scriptstap "Open Remote".

• 0

Je zou het volgende kunnen doen:

Maak een single user file "registratie hosts.fp7" op de file server.

2 input veldjes daar: naam van het bestand en de host ip.

misschien ook wel een user naam en paswoord veldje, dat is optioneel.

Je kan nu een open string maken (die je via de "open URL" script stap uitvoert) in de volgende vorm:

fmp7://[user][:][paswoord][@]host/bestandsnaam

Steek dit dus in een 5de calculatieveldje.

De werking wordt nu als volgt:

Voor elke file die je gebruikers openen, wordt in het opstartscript het registratie bestand even geopend, en voor het geopende bestand wordt het ip adres van de host er ingevuld, waarop de file onmiddellijk terug gesloten wordt.

Je hebt een nieuwe functie in FileMaker die dat IP adres kan ophalen.

Je maakt in het registratie bestand een mechanisme dat de file "incheckt" en "uitcheckt", zodat bij initieel openen er eerst gekeken wordt of het bestand al gehost wordt, en de url uitgevoerd wordt als dat zo is.

Ik leg het hier nogal summier uit, maar dit zou je wel op weg moeten helpen. Allest draait rond die nieuwe URL functionaliteit - die overigens het beste werkt met gehost bestanden. Rechtstreeks naar een bestand op schijf kan ook wel, maar dan werkt het username/paswoord mechanisme niet.

In het slechtste geval loggen 2 of meer mensen tegelijkertijd in of uit, maar zelfs dat kan je oplossen met wat error trapping.

• 0

Hier heb dat al volgt opgelost...

Een bestandje gemaakt op de server "open.fp7"

Daarin een script gemaakt als volgt.

Foutafvanging instellen [aan]

Onderbreken door gebruiker toestaan [aan]

Bestand openen ("filewin:w:/dir/bestand.fp7(netwerk link bestand)")

... (Als je met meerdere bestanden werkt allemaal openen)

Bestand sluiten["open"]

Nu dit script doen uitvoeren als je bestand "open" open doet.

Sluit dan zichzelf weer. Als je ooit wil wijzigen Dan moet je vlug zijn met esc kan je schriptje dan onderbreken en zo in de file open.

Goeie tip maak er copy van met laatste regel er uit en sluit dan manueel.

Dan op andere pc testen of lukt en daarna kan je bestandje auto laten sluiten.

Vanaf nu moet je op iedere pc (zelfs op server) alles met bestandje "open.fp7" alle bestanden openen en zou moeten werken zoals hier met 5 pc's leuk werkt.

Moest niet lukken stuur me gerust mail.

vlj@tiscali.be