Jump to content
  • 0

Openen bestanden voor samengebruik.

Wim Bongertman

Question

Een vraag die wellicht wel al eens eerder aan de orde is gekomen is de volgende.

Ik wil mijn hele database met alle bestanden delen voor samengebruik. Moeten dan op de Host computer ALLE bestanden worden geopend bij het opstarten? Gedurende het gebruik van de database worden er normaal steeds meer bestanden aangesproken, normaal gaat dat openen heel snel. Normaal worden bij een gebruiksessie niet alle bestanden gebruikt, dat hangt af van de werkzaamheden. Bij het openen voor samengebruik van alle bestanden is mijn pentium 4 toch wel 2 minuten bezig voordat alle bestanden zijn geopend, ook die bestanden die ik op dat moment niet nodig heb worden geopend.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Moeten dan op de Host computer ALLE bestanden worden geopend bij het opstarten?

In principe wel, want anders kan iemand anders HOST worden van de nog te openen bestanden, en dat wordt een soepje met alle gevolgen vandien.

Als er dan een PC uitgeschakeld wordt op het netwerk omdat de gebruiker naar huis gaat, worden ook de gehoste bestanden gesloten. Iedere gebruiker die ingelogd was, krijgt dan de vraag om op zijn beurt al die bestanden te sluiten. Door het sluiten van die bestanden vindt ie andere gerelateerde bestanden weer niet meer, en zo verder, en zo verder. Kortom, een soepje dus.

Moraal :

open alle bestanden op één computer : uitgerust met hetzij een clientversie (liever niet), hetzij een serverversie (bij voorkeur).

• 0

Rony bedankt,

Ik had al zoiets in gedachten. Een server edition is al vaak in mijn gedachten opgekomen, echter deze versie kan niet draaien op een novell server. Tja, dan kan ik er niets mee. Wel heb ik gedacht aan een PC speciaal voor de filemaker bestanden, en dan daar op inloggen met de werkstions. Maar dan heb je weer een filemaker 6 licentie nodig. Het leuke is dat filemaker 6 licenties wel weer erg goedkoop - gebruikt - te koop zijn. Op marktplaats.nl al voor enkele tientjes. Voordeel is dat filemaker 6 nog steeds draait onder windows 98.