Jump to content
  • 0

Account And Privileges - Custom Record Privileges

ddrklav

Question

De situatie :

Ik heb een tabel gemaakt nl. Login (velden : Gebruiker, StartSessie, EindeSessie). Ik heb in Account And Privileges een nieuwe privilege set gemaakt voor gebruikers.

In deze privilege set heb ik de view op de tabel Login gelimiteerd met volgende formule : Gebruiker = Get ( AccountName ).

Ik heb ook een script gemaakt dat uitgevoerd wordt als het bestand geopend wordt. In dit script maakt ik een nieuw record in Login, en ik zet het veld Gebruiker = Get ( AccountName ).

Dus normaal gezien zou ik enkel mijn records mogen zien, maar toch kan ik nog andere records zien, van bvb. admin (deze heeft full access).

Hoe kan ik dit maken zodat gebruikers met die privilege set enkel hun records kunnen zien ?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik heb mijn probleem gevonden, nl. bij de login voerde ik een script uit dat ik toelaat uit te voeren met Full Access privileges (omdat in dit script een record wordt aangemaakt). Ik wil de gebruiker nu zelf geen record laten aanmaken, vandaar dat ik een privilege set gemaakt heb voor deze gebruiker die dit niet toelaat. Hoe komt het nu dat wanneer deze gebruiker inlogd (en het script uitgevoerd wordt), deze gebruiker dan toch Full Access heeft tot deze tabel ?

• 0
... bij de login voerde ik een script uit dat ik toelaat uit te voeren met Full Access privileges ... Hoe komt het nu dat wanneer deze gebruiker inlogd (en het script uitgevoerd wordt), deze gebruiker dan toch Full Access heeft tot deze tabel ?

8O Je hebt het heel erg moeilijk geformuleerd, en daarom dat je wellicht ook het antwoord niet in je vraag ziet staan.

• 0

Het probleem is wanneer een gebruiker inlogd met beperkte rechten en een script wordt uitgevoerd met Full Access, dan heeft deze gebruiker toch Full Access tot deze tabel. Hoe kan ik vermijden dat deze gebruiker dan toch Full Access heeft tot deze tabel ??

Ik hoop dat het nu duidelijker is wat mijn probleem is

• 0
Ik hoop dat het nu duidelijker is wat mijn probleem is

Hé, jij bent de informaticus. Jij moet de juiste analyse maken van een probleem. :wink:

--------------

Ik hoop dat dit voorbeeld is wat je zoekt.

Open het bestand met Admin (zonder wachtwoord). Je zal zien dat er een record aangemaakt wordt in de tabel Log In. Als Admin kan je ook records bij aanmaken en editeren.

Sluit het bestand en open het als Gast (zonder wachtwoord). Je zal zien dat er een record aangemaakt wordt in de tabel Log In ... maar records bij aanmaken kan niet, ook niet editeren of weggooien. De layout kan je dan weer wel aanpassen, enz ....

Login.fp7.zip

• 0

Als in een script dat met full access wordt uitgevoerd wordt opgevraagd wat de privilegeset is, geeft FM full access terug (en terecht).

Als je dus anders bent ingelogd en toch de check op privilege wilt doen, dien je vooraf je privilegeset op te vragen (en in een global zetten) en in het script aan de global te refereren.

De full acces toegang geldt overigens alleen maar tijdens de uitvoer van het script. Daarna is de normale privilegeset weer van toepassing.

HTH

rmw

• 0

Ik heb 2 accounts Admin(zonder pw) en Gast (pw)

Op de layout vraag ik de login (get(accountname)) en de privilegeset op

(get(privilegesetname)) via een berekeningsveld.

Ongeacht hoe ik inlog geeft het resultaat Admin en [Full Access].

Waarom is dat ? en hoe krijg nu de juist accountname en priv.set

login.fp7

• 0
Dat is het dus ! Ben ik nu fout dat "unstored" vroeger in 6.0 de default was ?

Kan het me niet herinneren. Maar in een aantal situaties dwingt FM wel zelf unstored af, bij gebruik van globale velden en gerelateerde velden in de berekening. Maar je kan de berekening ook zelf op unstored zetten, en soms is dat noodzakelijk zoals je gemerkt hebt. :-)

Groet,

René

• 0

Mag ik nog eens op deze vraag terug komen?

Ik heb een tabel uit een ander bestand opgenomen in de layout van mijn werkende bestand.

Het script blijkt ineens niet meer de Full Access rechten op de tabel vrij te geven....

Dat doet hij wel als het script en de tabel in hetzelfde bestand draait.

Evenzo als ik een verwijderactie op relatiebasis laat verwerken, waarbij de Childs meeverwijdert dienen te worden....

Bij externe bestanden werkt dat dus niet.

Dat gaat lastig worden als je data en ontwerp van elkaar wilt scheiden.