Jump to content
  • 0

Het totaal aantal open bestanden in FileMaker Pro

Nico

Question

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag iets ontdekt wat ik eigenlijk niet had willen ontdekken van FileMaker.

FileMaker Pro kan maar 50 bestanden tegelijk open hebben!!!

Het maakt niet uit of je een locale of een netwerk database benaderd. Ik vindt dit zo'n verschrikkelijke afknapper van FileMaker (ook al met de helpdesk gebelt) want FileMaker Server kan 125 bestanden hosten. Waarom eigenlijk want je kan ze toch niet tegelijk open hebben.

Echt heel vreemd dat een client minder bestanden aan kan dan een server.

Ik heb nu echt een probleem want een database is echt niet meer betrouwbaar want wanneer er bv. 49 bestanden open zijn en je gaat een script runnen met belangrijke berekeningen, kopieer aktie's enz. en er worden dan gerelateerd nog 2 bestanden geopend, dan krijg je dus de melding dat dit niet gaat!!! Met alle gevolgen van dien.

Soms krijg je zelfs de melding dat bestanden zijn beschadigd!!! (niet dat dat zo is hoor)

Heeft iemand misschien hier een goed idee voor of weet misschien iemand of er een crack of zo is die er voor zorgt dat bv. de totaal aantal openstaande bestanden opgekrikt kunnen worden of zo???

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Mensen zijn vindingrijk en zetten graag de dingen naar hun hand. Daarom hebben we fietsen en aanstekers en space shuttles en dwerghondjes zonder staarten. We hebben helaas niks om aan de 50-files-limit te tornen. Dat betekent dus eigenlijk dat we hier voor een "probleem" staan dat er geen is. FileMaker Inc. ziet dat trouwens zelf ook zo.

Onlangs bekloeg iemand zich over het feit dat in Perform Script de lijst van zijn scripts niet meer verscheen. Hij had - zo zei hij zelf - de grens van FileMaker ontdekt ! Wij natuurlijk blij en nieuwsgierig; de honden kwispelden zeer geëxciteerd. Maar de ontdekker van de grenzen van de kosmos was wel heel begripsvol: "Nu ja, ik weet wel dat het heel wat scripts zijn, vele honderden, en waarschijnlijk zelfs duizenden...". Zo stond het er, letterlijk, be it in English.

Wat doen we nu met die 50 files ?

Vervelende vraag, want daar hadden we beter aan gedacht bij het opzetten van het systeem (u weet wel, de potlood-en-gom-fase op de rollen behangpapier van JeanWM*). Een goed opgezette solution is task based, dat betekent dat ze functioneel gericht is, nl. om iemand te helpen bij het verrichten van zijn taken. De meeste medewerkers van bedrijven zitten op een of andere afdeling - department heet dat tegenwoordig - en hebben daar een aantal tasks die netjes terug te vinden zijn in hun job description. Voor zo'n task of zelfs groep tasks heb je zelden meer dan enkele tientallen bestanden nodig... Redesignen, dus!

----------------

* http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=177&highlight=rollen

Edited by Guest
  • 0
Posted

Mag ik nog iets toevoegen aan het 'redesignen'....

Bij het uittekenen van toepassingen (zeker onder Filemaker Server) hou ik altijd rekening met de 125 files en 250 guests limit.

Bij een peer to peer network toepassing is er een beperking op gebied van connections of sockets.(zie/credit to Rich Coulombre)

Beschikbare sockets = ((2 ^ 8) - 2) = 254 (namelijk 2 tot de 8ste)

Gebruikte sockets = aantal bestanden x aantal gebruikers x 2

Berekeningsvoorbeeld

Stel, je hebt 10 gebruikers en 5 bestanden en je gaat peer-to-peer.

Filemaker heeft al 7 sockets nodig voor de interne keuken, er blijven 254 - 7 = 247 sockets beschikbaar.

Ieder bestand dat door de host geopend wordt vereist 2 sockets.

Bij 5 geopende bestanden is dit 5 x 2 = 10 sockets.

Blijven 247 - 10 = 237 sockets beschikbaar.

De 10 gebruikers van deze 5 bestanden zullen elk 10 sockets gebruiken of een totaal van 10 x 10 = 100.

Blijven beschikbaar : 237 - 100 = 137. Geen probleem.

Als we 10 bestanden en 10 gebruikers bekijken :

Host : 7 sockets, blijven er nog altijd 254 - 7 = 247 over.

Deze host heeft 20 sockets nodig voor de 10 bestanden, blijven er 247 - 20 = 227 over.

Iedere gebruiker heeft 20 sockets nodig, er zijn 10 gebruikers dit maakt een totaal van 20 x 10 = 200, blijven er 227 - 200 = 27 sockets over.

Dit loopt al aardig tegen het maximum aan en kan al aanleiding geven tot problemen als men weet dat FM tempory files aanmaakt tijdens het sorteren en het uitvoeren van sub-summaries.

Als je dezelfde berekening maakt voor 50 bestanden, ga je helemaal de mist in.

Daaruit kun je afleiden dat in een peer-to-peer configuratie 2 gebruikers nooit 50 bestanden kunnen gebruiken.

Indien je toch peer-to-peer wil gaan is een veilige benadering eerder :

Beschikbare sockets : 254

Gebruikt door host : (4 x aantal bestanden) + 7

Gebruikt door guest : 4 x aantal bestanden x aantal guests

Het totaal moet altijd lager zijn dan 254.

Ik zie dat Nico 'berekeningen en kopieer acties' gebruikt in een multi-user toepassing.

Zaken die voor mij een rood licht doen branden en zeker bijzondere aandacht/opvolging vragen, zijn scripts met volgende stappen :

Navigation : Go to field - Go to next field - Go to privious field

Editing : cut - copy - paste - clear - select all

Fields :set field - alle "insert" stappen

Records : delete record/request - delete portal row - delete all records - replace - relookup - import records

Files : set multi-user - save copy as

Open Menu item : open define fields

In feite alle bewerkingen die 'write access' vergen.

Je kunt tegen vreemde zaken aanlopen die afhankelijk zijn of de Set Error Capture On of Off staat.

Het bovenstaande zijn zaken die ik in het verleden ervaren heb 'door schade en schande', en het heeft wat tijd gekost om te ontdekken van waar de problemen kwamen.

• 0
Posted

Al degenen die graag een voorbeeldje van professioneel werken hadden gekregen: dat is hiermee dus gebeurd.

Dank, JeanWM !

Je bent hiermee trouwens formeel uitgenodigd voor een bijdrage aan de eerst komende Clarify Conference. Nogmaals dank.

• 0
Posted

Nog even terug komend op de berekening van het aantal beschikbare sockets.

Stel ik kan het totaal aantal bestanden terug brengen naar 30 en ik heb 30 clients die er mee moeten gaan werken.

De berekening zou dan moeten zijn:

Beschikbare sockets : 254

FileMaker Server heeft er 7 nodig.

Bij 30 geopende bestanden is dit voor de host 30 x 2 = 60 sockets.

Bij 30 gebruikers van deze 30 bestanden zullen elk 60 sockets gebruiken of een totaal van 30 x 60 = 1800.

Blijven beschikbaar : 254 - 7 - 60 - 1800 = ??????

Ik snap het denk ik even niet meer, FileMaker is dus blijkbaar voor mijn situatie niet geschikt! Wat had ik dan moeten gebruiken, 4D, SQL .......

• 0
Posted (edited)

Hola Nico!

Je verwart hier twee dingen: de maximum limiet van 254 sockets is enkel geldig voor een gewone FileMaker die in een peer to peer-opstelling als "server" gebruikt wordt, hoewel hij daar helemaal niet op berekend is. Lees maar eens goed wat JeanWM schrijft:

Bij een peer to peer network toepassing is er een beperking op gebied van connections of sockets

Dat je een gewone FileMaker toch als server kan gebruiken, is een extraatje door FileMaker Inc. ter beschikking gesteld om mensen met kleinere netwerkjes verder te helpen. Die limiet van 254 is niet geldig voor FileMaker Pro Server die 125 bestanden tegelijk ter beschikking stelt van 250 users. Dat is dus heel wat anders!!

Blijf maar rustig bij FileMaker !

Edited by Guest
  • 0
Posted

Volgens mij zitten wij nu 2 dingen door de war te gooien, een database gehost door FM-server & een database gehost door FileMaker Pro.

In het artikel op de FileMaker site (www.filemaker.com/ti/104142.html) wordt het verschil aangehaald tussen FM-Server & FileMaker Pro.

Inderdaad heeft FileMaker Pro een maximum aantal connectie's (sockets) van 254.

Maar aan het eind van het artikel wordt FM-Server 3.x vermeld dat het geen problemen moet opleveren om 100 gasten, 50 bestanden tegelijk te openen.

Dus mijn beperking in dit geval is het maximum wat FileMaker Pro kan openen en dat is dan 50 bestanden.

(sorry, dit bericht kwam even iets te laat, zie bovenstaande bericht)

• 0
Posted

Maar op die 50-files limit - nl. het feit dat één gebruiker niet meer dan 50 bestanden tegelijk kan open hebben - is al geantwoord hierboven !

En echt, Nico, je staat daarmee alleen ! Zolang wij FileMaker gebruiken, hebben wij nooit een situatie meegemaakt, noch bij klanten, noch bij eigen ontwikkelingen, waar dat een probleem gaf, nooit, nooit... Op geen enkele hulplijn is die vraag ooit als een probleem opgeworpen, evenmin op de vele FileMaker lists die wij al jaren volgen in Europa en de States...