Jump to content
  • 0

relatie: sort zoekt sort (FKA bug in preview)

DBasine

Question

(zie latere boodschap voor de fp7-file '2tabellen')

Leg een relatie tussen 2 tabellen van een globalnr naar een idnr (number, indexed). In de layouts: enkel een body met die 2 velden.

Ga in browse mode staan.

Voer dit script uit:

- sort

- go to related record, show related only (van die relatie)

Bekijk nu de preview: veel te veel rows zonder data en enkel de globaldata! Een manier om de preview weer goed te krijgen is naar een andere layout switchen.

Waar kan ik deze bug best loggen? Op de filemakersite?

Edited by Guest

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ja, in Browse mode is alles ok. Het is met deze combinatie van script steps dat het de mist ingaat.

Ik kan het perfect reproduceren; het was eigenlijk een lang script maar ik heb het uitgedund tot deze 2 stappen.

Wacht, ik doe het met een gloednieuwe simpele file en zal die uploaden. Ik heb nu enkel nog een body.

Och ja, pittig detail: ik werk op Mac OS X 10.3.8. Eveneens een probleem op Windows 2000 Server!

Probleem met Pro en Developer 7.0v3.

Edited by Guest
  • 0

Dit is geen bug. Dit is "normal FM 7 behaviour".

Want :

Jij maakt twee table occurences (TO) aan op dezelfde tabel : untitled en untitled1.

In FM 7 is een layout gekoppeld aan een TO.

Layout Untitled koppel jij aan de TO Untitled (onthou dit even ... !)

TO untitled2 heeft geen layout (onthou dit ook even ... !)

In je script vraag je alle gerelateerde records van de TO Untitled 2 te tonen in de layout "current layout". Aangezien je het script gestart bent in layout Untitled, is current layout, de layout Untitled. Maar deze layout is NIET gekoppeld aan die TO Untitled 2.

Dan kan FM dus ook geen data tonen die juist is/verwacht werd ... !

Oplossing :

maak een layout Untitled 2, koppel die aan de TO Untitled 2, en verwijs in je script naar deze layout in de GTRR.

Problem solved !

Je bent misschien wel de bazin, maar niet de baas over het totale gedrag van FM :wink:

Edited by Guest
  • 0

DBasine keert zich om, kijkt nog even over haar kromme schoft en met hortige schreden trekt ze zich terug in haar slot om dit te laten bezinken.

In haar schommelstoel wikt en weegt ze de ganse nacht. Lurkend aan haar pijp deelt ze haar mening mede:

"Inderdaad, dat een TO aan een layout gekoppeld is, daarmee ga ik volledig akkoord.

Maar dit is wel een bug, want het heeft er niets mee te maken.

Als ik hetzelfde doe met een relatie tussen 2 verschillende tabellen, met elk een layout voor elke TO, krijg ik hetzelfde (zie enclosure '2tabellen').

Dat ik trouwens 3x moet switchen tussen de layouts (zie script) is de enige manier om het te laten werken (enkel in browse mode).

- Het doet zich enkel voor na een sort, dus er gaat wel degelijk iets de mist in. Dat i sorteer of niet sorteer, mag geen invloed hebben op het aantal —bovendien lege— regels van een preview.

- Daarbij komt nog, dat hij niet hetzelfde gedrag toont in browse mode of preview mode (hij toont het perfect in browse mode, maar niet in preview mode). (juist gedacht, AvD!)

Trouwens, wat TOs met dezelfde tabel betreft, vind ik dit geen consequent gedrag.

Want indien je hetzelfde doet met een TO op een andere tabel geeft FM de boodschap 'This operation could not be completed because this layout cannot display the result.' Als layouts systematisch gekoppeld zijn aan TOs, dan moet FM ook systematisch die boodschap geven bij TOs naar dezelfde tabel (maar dat doet hij dus niet)."

2tabellen.fp7

Edited by Guest
  • 0
- Het doet zich enkel voor na een sort

8O

Dat klopt inderdaad !

Ik stel toevallig (?) vandaag iets gelijkaardig vast in een applicatie die ik ontwikkeld heb en waarbij facturen afgedrukt worden.

Tijd om ook eens om mijn pijp te gaan lurken. Hoewel ? Roken doen we al jaren niet meer. En de schommelstoel dateert ook al uit lang vervlogen tijden ...

• 0

Ja, en de relatie hoeft zelfs niet met een global te zijn.

Work-around: doe ergens een unsort alvorens je GTRR doet. Want het kan altijd zijn dat je manueel al een sort gedaan had, en dan heeft hij het ook voor.

Met een sort in de relatie heeft hij het niet voor, maar dan zou je al speciaal een relatie moeten leggen om een sort te doen en dat is toch niet de bedoeling.

Trouwens, hier is ook een andere bug uitgekomen: de status area zegt 'sorted' terwijl de records niet gesorteerd staan (nadat je naar de related records was gegaan, van welke de relatie niet gesorteerd was).

Heb beide bugs op de FM website gelogd.

Ben eens curieus...

Groot gelijk! Als ik aan mijn pijp lurk, is dat zonder rook, hoor. Dat brengt tenminste zuurstof naar mijn hersenen.

Een schommelstoel vind ik wel iets hebben. Goed voor volwassenen die hun wieg nog niet ontgroeid zijn.