Jump to content
  • 0

FileMaker Server 7 op Mac OS X

Sanne

Question

Ik heb een FileMaker Server 7 geïnstalleerd op een Mac OS X-machine. Iedere keer als ik de SAT (Server Administration Tool) opstart en de server wil opstarten, moet ik een "unlock" doen. Is het op enige manier in te stellen dat dat niet noodzakelijk is?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dank voor de suggestie, maar handiger wordt het er niet op. In plaats van te unlocken met een wachtwoord zou ik dan moeten inloggen (of wisselen) naar Root-gebruiker (ook weer een wachtwoord invoeren) om daar de SAT op te starten en opnieuw een unlock te doen ...

Het vervelende is ook, dat je niet 1x moet unlocken nadat je de SAT hebt opgestart. Er zit een verlooptijd op, waardoor je elke 10 minuten, als je bezig bent met het een en ander uit te zoeken en te configureren, weer opnieuw die unlock moet doen ... pffff.

Maar goed. Er zijn ergere dingen.

• 0

OK dan. Als je het echt gemakkelijk wil hebben, dan is er altijd nog deze oplossing:

Login via SSH als root op de FileMaker Server.

/Library/FileMaker\ Server\ 7/Tools/fmserver_helperd stop server

stopt de FileMaker server

/Library/FileMaker\ Server\ 7/Tools/fmserverd

start de server

Nu zie ik al de reply: ja maar dat is veel werk om in te tikken.

Dus als root:

pico ~/.bashrc

voeg daar in toe:

alias fmstart='/Library/FileMaker\ Server\ 7/Tools/fmserverd'
alias fmstop='/Library/FileMaker\ Server\ 7/Tools/fmserver_helperd stop server'

Log out als root in log terug in.

Je kan nu met 'fmstart' en 'fmstop' de server starten en stoppen, en als dat nog wat veel is, kan je met de 'pijltjestoets naar boven' 2 x in te drukken het ook bewerkstelligen.

Gezien je als root inlogt in geen sudo commandos gebruikt, zal je maar 1 keer je paswoord moeten ingeven. En da's eigenlijk wel logisch.