Jump to content
  • 0

History knop

Johnny

Question

In mijn database van 10 gerelateerde bestanden zou ik een history knop willen hebben, net zoals bij webbrowsers. Ik ben al blij als dat voor het hoofdbestand zou werken (waar een paar honderd records in zitten).

Dus: terwijl ik door de records blader en hier en daar gegevens lees of verander, zou ik met de history knop terug willen naar de vorige record (die ik gelezen of veranderd heb). Tot, zeg maar, 8 posities terug en weer vooruit.

Volgens mij kan dat niet anders dan door telkens actief een record te registreren. Is dat zo?, of kan het ook passief (met het risico wellicht dat ik niet interessante records ook in het history 'geheugen' zitting gaan nemen).

Hoe pak je dat aan, 8 posities dynamisch vasthouden? Herhalend veld (laatste record op positie 8 zetten, record 1 op positie 1 verwijderen, alle andere rec ords een plaats laten opschuiven richting positie 1)?

Of zit ik nou moeilijk te doen 8O en is de oplossing veel eenvoudiger? :D

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Het is verre van evident wat je vraagt en de vraag is ook nog maar of een databank dat moet kunnen ... 8O

Ik heb het ooit voor een klant gemaakt tot op drie niveaus.

Ik ging als volgt te werk :

bij iedere navigatie die de klant deed (gescripte navigatie) stockeerde ik de startlayout, de eindlayout, het startbestand en het eindbestand, alles volgens het FIFO-principe tot op 3 niveaus.

Op iedere layout stond/staat een back-button die bij aanklikken ging kijken naar het laatste van die drie records, en dan op basis van de informatie in de velden "startbestand" en "startlayout" naar de vorige layout ging.

Ik hield dus geen rekening met de data ! Als iemand dus data aanpast, daarna back klikt, dan blijft de data aangepast.

• 0
alles volgens het FIFO-principe tot op 3 niveaus.

Ik hield dus geen rekening met de data ! Als iemand dus data aanpast, daarna back klikt, dan blijft de data aangepast.

Hm. Bedankt Rony, en wat is FIFO, first in first out, neem ik aan. Kan ik ergens nagaan hoe je dat het beste uitwerkt? :roll:

Ik zal uitleggen waarom ik het nodig heb. Als ik een gespreksverslag heb gelezen van klant A en ik ga naar een volgende klant B (60 records verder), om daar een notitie te maken, dan wil ik bijvoorbeeld een stuk tekst halen uit het gespreksverslag van klant A. Het gebeurt dan telkens dat ik klant A eerst weer moet opzoeken, de tekst halen, en vervolgens weer klant B zoeken. :cry: Eenvoudiger ware het als ik gewoon even terug kan springen en weer vooruit...

Heb je misschien een beter idee hoe je dat aanpakt? :idea: