Jump to content
  • 0

Vreemde afhandeling bestandsverwijzingen

ober

Question

Hoi,

Binnen ons interne netwerk draait een FileMaker server 5 met daarin een applicatie waarop gewerkt wordt.

Ondertussen ben ik aan deze applicatie aan het ontwikkelen op mijn eigen pc. Ik heb hiertoe eerst een lokale kopie van de database bestanden op mijn harddisk geplaatst in directory d:\dirX.

Nu kwam ik er laatst achter dat wanneer ik via Hosts... probeer in te loggen op de originele applicatie op de server, er stiekem bestanden geopend werden vanaf mijn lokale schijf.

Ik kan dit "stiekem openen" voorkomen door de lokale directory van naam te veranderen (d:\dirX -> d:\dirY) voordat ik de serverversie open.

Dit duidt erop dat mijn probleem te maken heeft met de manier waarop bestandslocaties gecached worden binnen FileMaker.

Per ongeluk de lokale bestanden aanroepen is vervelend, maar niet gevaarlijk. Andersom, als ik denk lokaal te werken, maar intussen op de server zit, zou wel kritische problemen op kunnen leveren.

Kan iemand mij vertellen hoe dergelijke situaties het beste voorkomen kunnen worden?

Met vriendelijke groet,

Huub van den Broek

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ja, dat kan: niet doen! Je bent er dus zelf achter gekomen. Volgens FileMaker Inc. is dit inderdaad een absolute No! No! Het thema is hier op het forum al verschillende keren aan bod gekomen.

Als je echt op een lokale kopie wil werken, zorg er dan voor dat er geen netwerkconnectie mogelijk is: netwerk protocol uitschakelen ofwel kabel los. Iets anders is niet goed.

• 0

OK...

Maar hoe moet ik dan ontwikkelen / testen in een applicatie waar ondertussen bedrijfskritische activiteiten in plaatsvinden?

De oplossing van de lokale kopie is de meest natuurlijke.. maar ik ga niet de hele dag mn internet kabel eruit trekken. De verbinding met de server dichtzetten is ook geen oplossing aangezien ik vanaf dezelfde pc ook in de draaiende versie moet werken.

Iemand suggesties? Ik neem aan dat meer mensen dit doen..

mvg,

Huub

• 0
OK...

Maar hoe moet ik dan ontwikkelen / testen in een applicatie waar ondertussen bedrijfskritische activiteiten in plaatsvinden?

Alle bestanden met dezelfde naam als de serverbestanden een andere naam geven op je HD, of beter, compleet verwijderen van je HD. Plaats ze eerst op een USB-stick bvb en leg die goed weg. Alleen dan ben je zeker dat je de serverbestanden opent.

Trouwens, IMHO, ik denk toch dat je (afhankelijk van de ontwikkeling) beter niet "online" ontwikkelt. Onder andere vanwege de bedrijfskritische processen : Je mag geen "trial" doen en zeker geen "error" veroorzaken ....