Ga naar inhoud
  • 0

Data groeperen


BVB

Vraag

Voor een bestaand project zit ik met drie databases; eentje met teksten (T), eentje met personen (P), en eentje als link ertussen die een record bevat van elke occurrence van een persoon in een bepaalde tekst ®.

Via portals kan ik in T een lijstje geven van alle personen die in een bepaalde tekst vernoemd worden, info die uiteraard uit R gehaald wordt. Maar bepaalde personen komen meermaals voor in 1 tekst, waardoor de portal niet echt een zuivere lijst van personen meer weergeeft; sommige namen komen namelijk meerdere keren voor in de lijst. Ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om dergelijke gevallen eruit te filteren, zodat je een cleane lijst krijgt van de personen in een tekst, zonder dubbels. Een soort van functie die vergelijkbaar is met de group by-functie van MySQL of zo. Ik heb er momenteel geen echte oplossing voor, en als extra zou het niet teveel manuele input van de gebruikers mogen vragen; we hebben momenteel 40.000 records in P, 65.000 in T en 80.000 in R, en er werken alles samen een 15-tal mensen in verschillende landen aan, dus hoe automatischer en makkelijker het kan, des te beter. Ideeën

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat impliceert dan om in de tekst-database een value-field te creëren met als values de related records uit de references-database (zo heet die table die personen koppelt aan teksten)?

Dat heb ik geprobeerd, en dan heb ik inderdaad een lijstje met de unieke values als value-list, maar die ValueListItem-functie, die doet het bij mij voorlopig niet. Ik krijg overigens ook een waarschuwing bij het definiëren van die value-list dat "This value list will not work, because the field "name" cannot be indexed. Proceed anyway?"; misschien heeft dat er iets mee te maken?

Bovendien zou elke naam wel klikbaar moeten zijn, wat in de huidige portal wel het geval is, maar vermoedelijk niet zal werken als de lijst in één veld gecreëerd wordt?

Het is best complex, misschien kan het gewoon niet in Filemaker (of toch niet zonder veel extra code en hulpscripts/-tables...

Link naar reactie
  • 0

Hello,

 

het gaat toch over FileMaker 7 hè? Om voor meerdere occurrences van P in T elke verschillende P maar één keer te zien jump je in 'de 7' gewoon een tabel verder.

Hieronder een voorbeeld met twee portals: de linker is gebaseerd op de R tabel en toon elke occurrence van P in T. Dt is jouw probleem, denk ik. De rechter gaat via tussentabel R naar P en toont elke P in T maar één keer.

Voorbeeldbestandje in bijlage

Veel groeten,

Joris

GroupBy.zip

Relationships.GIF.26957c3dea3d4ca460b40b4fc1216e81.GIF

Portals.GIF.26c869e45778b8293c4754e46e8fa913.GIF

Link naar reactie
  • 0

Knap, Joris. En ik zie dat jij niet ingeschreven bent voor de Confituursessie, zelfs niet als gast.

Dat kan toch niet!

Je wordt hierbij met de grootste nadruk uitgenodigd.

 

In koor: "Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!...".

 

 

 

 

 

...

 

Kom je nu?

Link naar reactie
  • 0
heeft Joris al ingeschreven voor 18 juni? :?:

 

Nog niet, maar de message is nog maar net gepost. Misschien heeft hij de uitnodiging nog niet gelezen. Daarom, we roepen terug in koor:

 

"Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!..."

 

Desnoods verplaatsen we de sessie naar Deurne! Of we gaan hem halen!

 

"Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!... Jooo...rís!..."

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank; de beste oplossing is zoals altijd de simpelste die je bijgevolg gewoonlijk over het hoofd ziet. Ik had zelf al vruchteloos zitten experimenteren met scripts, calculatie-velden en aparte tussen-tables, maar dit kende ik niet.

Vriendelijke groeten,

bart

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...