Ga naar inhoud
  • 0

Belgische overheid pakt spamming-probleem aan


AvD

Vraag

Iedereen die ongewenste en onidentificeerbare mails krijgt, kan voortaan die mails doorsturen naar de overheid die dan verdere actie zal ondernemen.

 

Het adres om die ongewenste mails te forwarden:

 

spam@privacy.fgov.be

 

Meer info op:

 

http://www.privacy.fgov.be/nieuws/spam_box.htm

 

In verband hiermee nog deze opmerking: in december zullen de uitvoeringsbesluiten verschijnen voor de nieuwe wet op het anoniem verzenden van mails e.d. op het internet. Als het een beetje tegenzit, zal ook dit Forum daar de gevolgen van dragen. Iedereen zal dan moeten posten met open vizier, en zich dus niet langer verschuilen achter een of ander pseudonym. Persoonlijk vind ik dat geen slecht idee.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In Antwerpen zeggen ze: kakken op de Keyzerlei mag ook niet, en daar ligt ook stront. In het nederlands: ik ben benieuwd of het zal helpen.

 

In veel gevallen laat je ISP toe dat je aliassen toewijst aan je email adres. Als je bijvoorbeeld "usr1234@provider.be" hebt, kan je meestal wel via een web site van de provider een alias "mijnbedrijfje@provider.be" toevoegen, dat staat een beetje beter.

Die service kan je gebruiken om spam te weren uit je mailbox. Je maakt een alias aan, gebruikt hem een tijdje, en als het spamgehalte de pan uit begint te rijzen, wis je die alias weer en gebruikt een andere.

Link naar reactie
  • 0
In verband hiermee nog deze opmerking: in december zullen de uitvoeringsbesluiten verschijnen voor de nieuwe wet op het anoniem verzenden van mails e.d. op het internet. Als het een beetje tegenzit, zal ook dit Forum daar de gevolgen van dragen. Iedereen zal dan moeten posten met open vizier, en zich dus niet langer verschuilen achter een of ander pseudonym. Persoonlijk vind ik dat geen slecht idee.

 

Hier vrees ik dat we nog een lange weg af te leggen hebben.Technisch zijn er voldoende manieren om email anoniem te sturen. Er worden ook heel wat oplossingen aangeboden op het web om je daarbij te helpen. Het kan in de toekomst enkel een beetje moeilijker worden om te spammen maar de echte spammers zullen toch steeds een stapje voorblijven op de regels die opgesteld worden door een regering.

Maar laten we duidelijk zijn. Zelf heb ik geen probleem met het open kaart principe, behalve ... :-)

 

Ik heb het er wel iets moeilijker mee dat er plannen zijn om alle berichten te monitoren op inhoud. Het wordt tijd om een degelijke manier van secure emailen te implementeren. Ik hou van mijn privacy. Of zijn er mensen die geen problemen hebben dat iemand al zijn post open doet :-(

Link naar reactie
  • 0
Technisch zijn er voldoende manieren om email anoniem te sturen. Er worden ook heel wat oplossingen aangeboden op het web om je daarbij te helpen. Het kan in de toekomst enkel een beetje moeilijker worden om te spammen maar de echte spammers zullen toch steeds een stapje voorblijven op de regels die opgesteld worden door een regering.

 

Dat klopt natuurlijk. Bedoeling van die wet is niet het onmogelijk te maken - dat kan immers niet - maar wel het te verbieden, zodat de benadeelde tenminste juridische verweermiddelen heeft tegen spamming.

Het pleit niet voor onze Belgische (...) dat deze wet er komt, zomaar goedgekeurd, en zonder dat daar veel ruchtbaarheid aan gegeven is... Weet iedereen in onze overheidsstructuren wel waar "ze" mee bezig zijn?

Link naar reactie
  • 0

In Amerika zijn ze in ieder geval al een stapje verder.

 

Amerikaanse politie vrij in afluisteren internetverkeer

 

De Amerikaanse politiediensten hebben niet langer de toestemming van een rechter nodig om het internet- en e-mailverkeer van verdachten af te luisteren. Daarnaast wordt 900 miljoen dollar aangewend voor een onderzoek naar de cyberveiligheid. Hackers riskeren een levenslange opsluiting als hun activiteiten leiden tot de dood van een persoon. Dat alles staat in de nieuwe Amerikaanse veiligheidswetten.

 

Lees verder: http://www.tijd.be/nieuws/t-zine/index.asp#artikel3

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...