Jump to content
  • 0

Brainstormen lab gegevens

pjotter

Question

Binnen ons bedrijf willen ze tussen 5 afdelingen berichten naar elkaar geven met informatie over de voortgang van produkten.

Nu is daar een programma voor dat helaas niet geschikt is voor de huidige opstelling. (Standalone met OS/2). Nu is de vraag gekomen of dit Access te maken is. In Access kan men met de gegevens ook meteen grafieken maken maar dat is geen eis. Ik denk echter dat dit eenvoudiger in FM te maken is en te onderhouden. Nu bevat de database ruim 5000 produkten met allemaal verschillende gegevens van die produkten. Nu zoek ik eigenlijk een oplossing voor het volgende:

Zodra ik een produkt selecteer moeten alleen die gegevens van dat produkt naar voren komen (van b.v.20 mogelijkheden, dus voor produkt A zijn dat er 5 en voor produkt B maar3 maar produkt C misschien wel 13) Vervolgens moeten de gevonden gemeten waardes voor die charge worden ingevult. (tot zover nog goed te doen voor mij) maar nu is het van belang dat voor produkt A er totaal 20 metingen worden bewaard en voor produkt B maar 4. Nu is mijn vraag hoe ik die gevonden waardes zichtbaar kan maken? (portalen?).

Het gaat om een principe oplossing want nadat de keuze is gemaakt wil men dit laten maken.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dat is mogelijk, echter dan zie je alle eventueel te meten waardes en men wil alleen die waardes zien die voor dat bepaald produkt nodig zijn.

Ik maak op machine 1 produkt 1 met 10 verschillende metingen. Van die 10 metingen komen 6 uitslagen x 10 verschillende metingen.

Het volgende produkt op machine 1 is produkt 2 met 3 verschillende uitslagen van 4 soorten metingen. Ik krijg dan in het overzicht niet voor elkaar dat bij produkt 1- 10 waardes naast elkaar komen en bij Produkt 2- 4 waardes Ik heb een plaatje om het duidelijker te maken. VB1 geeft aan zoals dit gewenst is:

Als produkt 1 wordt gekozen worden alleen de metingen getoond die genomen moeten worden naast elkaar , bij produkt 2 zijn dat er dus maar 4.

Nu krijg ik dus iets zoals voorbeeld 2 en bij minimaal 20 soorten metingen wordt het erg onoverzichtelijk.

vb.jpg.8fc3ca6d974efb95f12e65dac2052a91.jpg

• 0

Probleem is dat je dat eigenlijk per produkt een portaal moet maken specifiek voor dat produkt of machine.

Met 3000 tot 5000 produkten en minimaal 20 verschillende metingen is dit een te groot aantal om alle mogelijkheden aan te maken. Daar komt bij dat het eenvoudig moet zijn om een nieuwe meting er bij te zetten als de klant net die gegevens wilt hebben die we nog niet meten.

Nu denk ik als ik alles bekijk er per produkt maximaal 7 tot 10 metingen worden gedaan uit de vele metingen die mogelijk zijn. Is het mogelijk om een selectie tabel te maken die vervolgens de meetgegevens ophaald uit de produkt database? Dus produkt naam met selectie vakjes en de geselecteerde bijbehorende waardes worden opgehaald?

FMwens.thumb.jpg.a2c115a7eda52c075d4f7e6503b76436.jpg

• 0

Weet natuurlijk niet wat je precies moet persenteren maar als je 1 meting in 1 record opslaat krijg je zoiets als:

machine 1 - meting 1 - waarde 1

machine 1 - meting 2 - waarde 6

machine 1 - meting 3 - waarde 3

machine 1 - meting 4 - waarde 4

machine 2 - meting 1 - waarde 1

machine 3 - meting 1 - waarde 6

machine 3 - meting 3 - waarde 3

machine 3 - meting 6 - waarde 4

Asl je dat gesorteerd in lijstview kunt presenteren...

• 0

Zijn jullie niet een beetje aan het proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Er bestaan namelijk heel degelijke standaard Lims-pakketten die uitvoeren wat je wenst. Het pakket moet logsheets kunnen genereren aan de hand van staalnamepunten, producten, analyses en methoden. Iedere analyse heeft afhankelijk van het staalnamepunt en het product ook bepaalde specs die niet mogen overschreden worden. In plaats van zo'n pakket te (laten) schrijven zou ik toch eens de markt verkennen of het niet goedkoper is om zo'n pakket te kopen.

• 0

Dat het pakket er al lang bestaat dat weet ik wel. Ik weet dat men nu al een offerte heeft van ruim 32000 euro voor software die dit allemaal mooi kan opslaan en laten zien. Nadeel is natuurlijk die 32000 euro :) en dat het pakket veel meer kan als dat we nodig hebben. Het vreemde is dat alles wat hier op de site wordt behandeld ook al wel te krijgen is maar dat het leuker is om zelf iets te maken wat precies voldoet aan jou eissen :D.

Daar komt bij dat een van de gevonden pakketten draaid op 4th Dimension dus moet het ook op FM te maken zijn. Inmiddels draaid het op een manier zoals ik voor ogen heb. Ik zoek echter nog een manier om naar specifieke records te navigeren in dezelfde tabel. (ik denk nu zelf aan global fields waar bepaalde records nummers in worden gezet?). Prive is het voor mij nu juist elke keer leuk om te kijken waar ik met FM of met Access het snelst een goed resultaat kan krijgen. (FM ligt hierbij nu op voorsprong :D )

• 0
Zijn jullie niet een beetje aan het proberen het wiel opnieuw uit te vinden
D.W.Z. dat er geen Filemaker Developers meer nodig zijn en iedereen de standaard paketten moet aanschaffen.Die dan weer natuurlijk nadien op maat moeten gemaakt door andere developers.

Misschien toch handiger om te beginnen met FM :D