Jump to content
  • 0

Vista

Bonte

Question

In hoeverre is FM8 compatibel met Windows Vista? En dan in het bizonder de runtime.

Ik werk nu met de 6 en Win 98 werkt beter dan XP, nu zou ik het jammer vinden dat m'n volgende versie goed werkt met XP maar niet met Vista. Ik weet wel dat Vista eigenlijk niets meer is dan NT6 ofzo maar je weet maar nooit.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tja, het antwoord zal een beetje lijken op koffiedik kijken.

Filemaker 6 op XP gaat bij mij net zo goed als op 98. Onder XP heb ik dan uiteraard niet meer de bekende windows 98 problemen. Ik denk dat Vista geen problemen zal hebben met filemaker 7 of 8, maar de 6????? Hoewel ik diverse filemaker 4 (ook runtime) programma's heb die weer prima functioneren onder XP, XP professionel, en windows 2000. Dus wie kan het antwoord geven? Eerst maar eens afwachten wat Vista precies gaat worden, daar zal nog veel aan worden gewijzigd voordat er een definitieve versie voor de eindgebruiker zal zijn.

• 0

Toch wel heftig en gezien de komst van Vista en m.i. vermeldingswaardig (verplicht naar 8.5 of 8.5 update dus...):

Originele link

Running FileMaker Products with Windows Vista

FileMaker customers who upgrade to Windows Vista should be aware that there are known issues. We are working closely with Microsoft to resolve these issues. FileMaker Pro 8.5, FileMaker Pro 8.5 Advanced, FileMaker Server 8, FileMaker Server 8 Advanced and FileMaker Mobile 8 have not been certified on Windows Vista. In addition, previous version of FileMaker database products have not been tested for compatibility.

While some of our applications may install under Vista, in preliminary testing, FileMaker has found the following issues:

FileMaker Pro 8.5 and FileMaker Pro 8.5 Advanced

- If you are viewing the Relationships Graph, and click anywhere in the relationships display, the display turns gray, hiding all objects.

- Clicking any blank space on a layout will cause the layout to turn black, including the Status area.

- When exporting records, the file name includes the extension of any previously selected Save As Type in the Export Records dialog box.

- Single mouse clicks will cause a QuickTime movie to shift to the left in Browse mode.

- Active X does not work.

FileMaker Server 8 and FileMaker Server 8 Advanced

- Is not supported and software will not install

• 0

Eerst maar eens testen of er echt problemen zijn met 6,7 of 8 met vista. Ik heb een beta versie van Vista laten draaien op een PC, en daar werkte een 6 runtime versie redelijk. Er waren wel wat problemen met het aansturen van word. Het modem voor het kiezen van nummers was ook niet in beweging te krijgen. De printer werkte ook niet, maar dat leek meer de schuld van de benodigde drivers. De database werkte foutloos. Ik heb geen programma's ontwikkeld onder vista. Maar wie weet wie er nog meer reageerd met zijn ervaringen.

• 0

Toch wel straf dat zelfs 8.5 dergelijke problemen heeft om nog maar te zwijgen over ontwikkelen in een oudere versie voor de compatibiliteit. Er zal wel een 8.5.1 komen ofzo maar als ik het zo lees zal Vista nog niet de helft van de huidige software probleemloos kunnen draaien, FM 7 en 8 zijn toch XP certified? Dat wil zeggen dat ze volgende de regels werken en dat ook zullen blijven doen in de volgende versies van het OS of zie ik dat verkeerd?

Zal alvast iemand zoeken met een Vista machine om uit te testen, ik zie het niet zo zitten om m'n iMac daaraan bloot te stellen. :?

• 0

Ik heb een paar gesprekken gevoerd met systeembeheerders die Vista flink hebben doorgetest, maar de compatibiliteit zit hem vooral in MS-Office.

Microsoft wil van al zijn oude bestandsformaten af en overstappen op XML formaten.

De impact is gigantisch, als Microsoft het tenminste zo hard wil doorvoeren als ze tot nu toe hebben laten blijken.

Vergis je niet in de omvang van de bestanden. XML vreet veel meer ruimte en das niet zo lekker als je even een Word bestandje wil mailen.

Maar Vista heb ik nog niet zelf kunnen testen.

• 0

Nou, als ik het verhaal van Bruggraaf lees?????????

Natuurlijk weet nog niemand wat er precies met er met de nieuwe vista versies en filemaker allemaal wel en niet kan. Misschien valt het ook wel mee. Maar als je de internationale forums leest dat kom je hier en daar vreemde zaken tegen.

Ik ben er niet gerust op. Er zal wel een oplossing komen voor de gesignaleerde problemen maar wat mij betreft had dit al eerder moeten worden opgelost.