Ga naar inhoud
  • 0

Dbase IV bestanden samen gebruiken met filemaker in netwerk.


Jos

Vraag

Hallo,

Ik ben geheel nieuw met Filemaker.

Draai in netwerk met -Novell Client 4.90 SP2- met DbaseIV bestanden.

Wat ik wil is een DbaseIV bestand die op de 'G' schijf staat samen gebruiken.

Werkstation 1 draait XP, werkstation 2 W98.

Ik ben al wat uurtjes bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar.

 

Wie kan mij helpen?

 

vr.gr. Jos

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Wat is jouw bedoeling, dat Filemaker zijn gegevens wegschrijft in DbaseIV bestanden?

 

Dat zal helaas niet gaan werken, Filemaker hanteert alleen zijn eigen interne database.

Om te importeren en exporteren kan je wel met DbaseIV aan de slag.

 

Hallo SuperWimmie,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Het is inderdaad de bedoeling dat op het ene werkstation een Dbase-file (locatie fileserver) geopend is en erin gewerkt wordt. Tegelijkertijd wil ik hetzelfde bestand openen met Filemaker.

 

vr.gr. Jos

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat dat niet helemaal volgens verwachting, ben ik bang voor.

 

Hoogstwaarschijnlijk vereist Filemaker dat de Dbase IV file single-user geopend moet worden, waarbij je dan gegevens kopieert naar een eigen Filemaker database.

Daar kan je dan de bewerkingen op laten uitvoeren en vervolgens de gegevens weer gaat exporteren naar Dbase IV.

Maar laat dan niemand in de Dbase een mutatie uitvoeren, anders heb je ook nog een synchronisatieslag in Dbase IV.

 

Als echte Filemaker freak adviseer ik dan ook: doe lekker alles in Filemaker :wink:

Maar dat is waarschijnlijk geen optie

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij gaat dat niet helemaal volgens verwachting, ben ik bang voor.

 

Hoogstwaarschijnlijk vereist Filemaker dat de Dbase IV file single-user geopend moet worden, waarbij je dan gegevens kopieert naar een eigen Filemaker database.

Daar kan je dan de bewerkingen op laten uitvoeren en vervolgens de gegevens weer gaat exporteren naar Dbase IV.

Maar laat dan niemand in de Dbase een mutatie uitvoeren, anders heb je ook nog een synchronisatieslag in Dbase IV.

 

Als echte Filemaker freak adviseer ik dan ook: doe lekker alles in Filemaker :wink:

Maar dat is waarschijnlijk geen optie

 

Hallo,

Ik heb inmiddels contact gehad met de helpdesk van Filemaker.

Zij zeggen daar dat als de ODBC instellingen goed staan ik zowel in DbaseIV en Filemaker tegelijkertijd met en in dezelfde database moet kunnen werken.

De volgende informatie hebben zij mij gestuurd.

http://www.filemaker.com/downloads/pdf/fm7_odbc_jdbc_developer.pdf

http://www.filemaker.com/downloads/pdf/fm7_odbc_jdbc_install.pdf

Ik kom er vooralsnog niet uit.

vr.gr. Jos

Link naar reactie
  • 0
Oeps, ODBC, das een goeie!

 

Ooit, lang geleden mee gewerkt, maar nu totaal niet meer in gebruik....

Moet ik even de boeken weer voor in, maar Dbase IV ken ik op dit gebied niet...

 

In windows:

Configuratiescherm>systeembeheer>gegegevensbronnen(ODBC)>Systeem-DSN

kunnen

-Microsoft dBase Driver (*.dbf)- en -Driver do Microsoft dBase(*.dbf)-

worden toegevoegd en bij de -Map selecteren..- kan de drive (bij mij) G:\dbase4 worden geselecteerd.

Maar dan?......

 

gr. Jos

Link naar reactie
  • 0

De bedoeling van ODBC is dat je data kan uitwisselen met Dbase via SQL commandos.De queries kunnen ook vastgelegd worden in scripts,maar ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt en alles vlugger en vlotter is op te lossen door Dbase te vervangen met FM.Is trouwens vlug gebeurd,maak je Dbase bestand aan onder Fm,importeer de data en je bent vertrokken.

Link naar reactie
  • 0
De bedoeling van ODBC is dat je data kan uitwisselen met Dbase via SQL commandos.De queries kunnen ook vastgelegd worden in scripts,maar ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt en alles vlugger en vlotter is op te lossen door Dbase te vervangen met FM.Is trouwens vlug gebeurd,maak je Dbase bestand aan onder Fm,importeer de data en je bent vertrokken.

 

Hallo Ron7, dank voor je reactie.

Ik ben het met je eens want het lukt mij prima om dBaseIV bestanden te importeren in Filemaker, maar ik kan onmogelijk alle programmatuur waarmee ik elke dag werk, inkoop, verkoop, voorraadbewaking, kassaverwerking etc, etc.. in dBaseIV geschreven +/-900 prg(tjes) en ca 260 dbf files in een keer laten draaien in Filemaker.

Dit zal zo mogelijk heel geleidelijk moeten gaan, vandaar dat het voor mij essentieel is dat mijn dBaseIV programmatuur moet blijven draaien en dat ik tegelijkertijd een dBaseIV dbf file moet kunnen benaderen (en wel op de fileserver) vanuit Filemaker. Als dit echt niet mogelijk is heeft Filemaker voor mij geen enkele zin.

 

vr.gr. Jos

Link naar reactie
  • 0

Dit is natuurlijk een discussie topic zoals upgrade van Fm6 naar 7/8.

Maar als ik het aantal (260) bestanden zie van je Dbase applicatie en de impact hiervan op je LAN (Client engine,dus volledige databank reist over LAN) is upgraden naar interbase(Borland :? ) of Filemaker :D zeker aan te raden.Bestand per bestand upgraden lijkt me niet te doen,waarom probeer je niet modulair te upgraden.Maak je inkoop bvb in Fm aan (met denkelijk enkele databanken t.o.v. misschien 20 Dbase)

Zorg dat je nodige data kunt importeren en exporteren en pak vervolgens de volgende module aan.Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe de Dbase oplossing in elkaar steekt.

Link naar reactie
  • 0
Alles hangt er natuurlijk vanaf hoe de Dbase oplossing in elkaar steekt.

 

Daar zit het grootste probleem.

 

Je gaat hopeloos in knoei geraken met de referential integrity indien je het met stukjes en beetjes gaat doen, of je zou die exact moeten kunnen namaken in FM, iets waar ik niet aan zou willen beginnen indien het echt niet moet....alhoewel ik het al eens gedaan heb...is geen aanrader....

 

Het is hier geen kwestie van en...en...maar eerder van ... of ....

 

Kwestie is om te weten of FM de juiste tool is voor de toepassing.

Laat ervan uitgaan het dat is....

 

Bouw dan de toepassing in FM, maak het beter, bouw al je wensen die je had/hebt bij het DB IV gebruik in FM. Ideale moment om dat te doen.

Importeer dan de gegevens in FM.

 

Lijkt mij de minst pijnlijke manier....

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees hier, is FileMaker inderdaad geen oplossing voor jouw.

 

Welke functionaliteit wou je precies in FileMaker doen en die je in je huidige pakket mist?

 

Koen

 

NB: O ja met de informatie fie je van FileMaker hebt gekregen ben je helemaal niks. Dat vertelt je enkel hoe je FileMaker als data BRON kan gebruiken in een ODBC omgeving en niet omgekeerd.

Ze hebben het daar weer eens gesnapt ...

Link naar reactie
  • 0
Als ik dit zo lees hier, is FileMaker inderdaad geen oplossing voor jouw....

 

Hhhhmmmm, ik vraag mij af wat dan WEL de oplossing is.....

 

Het transformeren naar elk ander platform betekend opnieuw beginnen...

Al is het maar omdat je van DOS naar Windows overgaat (als ik het goed heb begrepen).

 

Pak dan hetgene dat er het beste bij past, vooral qua tijdsinvestering, schaalgrootte en stabiliteit.

Conversie van data lukt altijd wel met DBase IV, maar conversie van Functionaliteit niet...

 

Dat gaat zelfs niet helemaal lekker van FM6 naar FM7, al die andere ontwikkelplatformen hebben hier eenzelfde pijnpunt liggen (Delphi net zo goed, om over Access maar te zwijgen...)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...