Ga naar inhoud
  • 0

Script vervolgen met Enter toets


Wim Bongertman

Vraag

Ik vraag jullie hulp voor het volgende probleem waar ik al een poosje mee worstel.

 

Ik wil graag de invoer van een bestand regelen via het toetsenbord en NIET via de muis. Op de plaats waar de computer staat is het gebruik van een muis erg lastig en niet gewenst.

 

Ik heb een klein scriptje gemaakt waarin ik de cursor naar een bepaald veld laat gaan met de opdracht pause/resume wacht filemaker op een invoer, en vervolgens moet doormiddel van ENTER het script vervolgen. Aan de linker kant van het scherm verschijnen natuurlijk wel de opdracht knoppen CONTINU en CANCEL maar dan moet ik weer met de muis in de weer om de boel verder te krijgen. Ooit heb ik een scriptje gemaakt waarin de ENTER knop deze opdracht kon doen maar ik ben dat scriptje kwijt. Wie helpt mij mijn warrelige gedachten weer te ordenen.

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij het aanmaken van records en het invullen van records plaats ik het geheel in een loop. Voor het starten van de loop wordt naar next field gegaan, een vooraf opgestelde volgorde, binnen de loop met een Pause/resume naar het volgende veld, waarbij een If statement bepaald of er een nieuw record moet aangemaakt worden of niet.

 

Is dit de bedoeling ?

 

Je blijft natuurlijk de muis nodig hebben om het geheel te starten en/of te stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Nog even wat verder gezocht op internet.

 

Hele vreemde en onverwachte oplossing. Indien je het script wilt vervolgen met de enter/return toets op het toetsenbord geeft hij eigenlijk een linefeed.

 

Indien je dezelfde bewerking herhaald met de entertoets op het nummerieke gedeelte vervolgd het script wel. Ik wist niet dat er tussen deze twee (enter) toetsen een verschil zat.

 

Op deze wijze heeft het probleem zichzelf opgelost - of beter gezegd er was geen probleem - ik heb het probleem zelf gecreeerd door de verkeerde toets te gebruiken.

 

Het nummerieke toetsenbord dient te worden gebruikt, dus dit werkt weer.

 

Bedankt voor het meewerken.

Link naar reactie
  • 0

Wim toch...

Ik dacht dat je nog wel zou weten dat het het hier om die

plugin ging die jij ook hebt uitgetest een tijdje geleden...

En de correcte schrijfwijze is Zippscript, dus geen wonder dat je niets vond.

 

 

Hierbij de rechtstreekse link van de zippScript plug-in:

(Met dank aan Koen)

 

http://homepage.mac.com/WebObjects/FileSharing.woa/wa/default?user=jkornhaus&templatefn=FileSharing3.html&xmlfn=TKDocument.3.xml&sitefn=RootSite.xml&aff=consumer&cty=US&lang=en

Link naar reactie
  • 0

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb een zoekopdracht in twee delen. Script een voert de gebruiker naar het zoekscherm en stelt Enter Find Mode in. Dan vult de gebruiker de zoektermen in. Vervolgens dient hij op een knop te drukken die het vervolg script uitvoert, maar iedereen drukt natuurlijk automatisch op enter...

Hoe zorg ik ervoor dat na enter het zoekscript vervolgd wordt ipv generiek zoekopdracht door Filemaker?

Link naar reactie
  • 0

Sorry Mike, ik had je oorspronkelijke vraag te vluchtig gelezen. Je hebt de scriptstap "Allow User Abort" inderdaad nodig, maar je komt niet op de goede manier in je zoekscherm. Het script wat de gebruiker naar het zoekscherm brengt, eindigt bij jou met "Enter Find Mode". Je komt dan inderdaad in de zoekmodus terecht. In het statusgebied (aan de linkerkant) zal je de knop "Find" zien staan. Deze knop wordt geactiveerd met de enter-toets, en zal dus de standaard-zoekopdracht uitvoeren.

 

Wat je wilt bereiken, is dat in het statusgebied niet de knop "Find" staat, maar dat je met de enter-toets een (vervolg)script uitvoert. Daarvoor moet je van die knop "Find" af. En dat kan!

 

Om dit op te lossen, ga je wel in Find-mode, maar zorg je ervoor dat het script gepauzeerd komt te staan. Het vervolg van het script kan hetzelfde script zijn wat de gebruiker activeert met de knop.

 

Het script om naar het zoekscherm te gaan zal een variatie moeten zijn op:

 

Allow User Abort [Off]

Go to layout "Zoekscherm"

Enter Find Mode [Pause]

Perform Script [sub-script: "Ga door met zoeken"]

 

Belangrijk is, dan je de zoek-modus ingaat en daar het script pauzeert. Op dat moment zit je in een scherm waarbij je in het statusgebied (aan de linkerkant) EEN knop ziet, waarop "Continue" staat. (Je moet dus niet meer dan één knop zien.) Dat is de knop die je activeert met de enter-toets.

 

Zie je een knop met "Find", dan zit je script niet goed in elkaar.

 

Let er ook speciaal op, dat je de scriptstap "Allow User Abort" vóór in het script zet.

 

En als uitsmijter: let op de opties van de knop die doorgaat na het zoeken. Die zal "Exit current script" als optie moeten hebben, en niet de default-instelling "Pauze current script".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sanne,

 

Dank,dank. De hoofdzoekroutine loopt nu eindelijk zoals ik hem wil hebben! Klikken op de enter toets heeft dus niet meer het ongewenste effect dat de gebruiker "uit het script valt". Bij een script waarin de modify last find zit ingebouwd werkt het nog niet altijd, weet nog niet waar dat in zit, maar heb er wel vertrouwen in dat dit ook gaat lukken.

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling tot ieders vermaak:

 

Ik laat middels een globaal veld een bitmapje vullen met daarin de afbeelding van een knop met de tekst "Zoeken uitvoeren", en plaats deze op de betreffende layout.

Door in het script het globale veld vooraf te vullen en achteraf weer leeg te gooien, ziet de gebruiker deze knop alleen tijdens het opgeven van het zoeken.

De knop bevat het commando "Resume pause", zodat de werking van de knop altijd wel actief is, maar (bij mij) niets doet bij andere commando's.

 

Ben ik mooi van het statusgebied af !

 

(ook wat waard, nietwaar?)

Link naar reactie
  • 0

Die laatste tip van superwimmie is inderdaad een handige oplossing. Ik laat nu regelmatig het statusgebied verschijnen door middel van een scriptopdracht. Meestal bevat het status gebied gebied informatie wat je ook wel op een andere wijze in beeld krijgt. Dit is dus weer een van.

 

In het begin van dit Topic is er gesproken over zippscript. Ik moet zippscript gebruiken in de filemaker 6 versie. Ik krijg hem niet aan de loop in de 6 wel in de 8. Bij de download spreekt men over de 7, terwijl wij al eens eerder - bij mijn weten - zippscript in de 6 hebben gebruikt.

 

Wie spreekt het verlossende woord?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...