Jump to content
  • 0

Verschuiven van regels....

SuperWimmie

Question

Sinds lange tijd gebruik ik databaasjes om de meest lekkere programma's te maken.

Maar, wat ik helaas bij erg veel databaasjes zie, ik mis de ultime mogelijkheid om soepel en dynamisch te sorteren.

Wat ik bedoel:

Stel je hebt een portaal, er staan een aantal regels in, maar de logica van de volgorde is niet juist.

Dus zou ik graag met de muis een regeltje omhoog willen trekken en floep: klaar!

Helaas, helaas.....

En toch wil ik gaan proberen zoiets eenvoudigs te bereiken, want de logica van gegevens wordt vaak ontleend aan de volgorde waarin deze zich aandient.

Natuurlijk kan zoiets als je de gebruiker confronteert met getalletjes en hij/zij zelf moet knutselen als ware het de programmeertaal Basic.

Dat moet toch beter kunnen, lijkt mij...

Heeft iemand suggesties?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik sorteer dan het portaal op een volgnummer.

Iedere portaalrij wordt ingesteld met een default-volgnummer (+1 bvb).

Op iedere rij staat een + en - button die het volgnummer verhoogt of verlaagt, waardoor de lijn onmiddellijk naar beneden of naar boven schuift (+1,5 of -1,5).

Let wel : je verhoging of verlaging moet een grotere stap zijn dan het reguliere verschil tussen twee opeenvolgende lijnen.

De + en - button laat ik meestal volgen door een loopje die de nieuwe sorteervolgorde hernummerd in stappen van 1. Op die manier weet je zeker dat bij een volgende klik op de buttons, de lijnen toch nog verplaatsen.

• 0

Je kan de gebruiker een optie aanbieden om de portal opnieuw te ordenen.

De portal wordt gesorteerd op een extra nummer veld in de gerelateerde tabel. Indien de gebuiker een regel aanklikt sla je het nummer van dat record op (nummer van dat extra veld) vervolgens kan de gebruiker klikken op een andere regel in de portal. Je geeft het eerste record wat de gebruiker heeft aangeklik het nummer van de laatste + 0.5. Daardoor komt hij onder de aangeklikte te staan. Zo kun je dus de gebruiker zelf de portal organiseren zoals hij dat wil. Je zou de techniek kunnen ook kunnen combineren met de shift key zodat de gebruiker meerdere regels tegelijk kan verplaatsen.