Ga naar inhoud
  • 0

PDF-bestand aanmaken in Filemaker 7


Flurk

Vraag

Dag iedereen.

 

Op Macintosh is het heel eenvoudig om een pdf-bestand aan te maken vanuit FileMaker onder osX (met het printcommando "Bewaar als PDF").

 

Mijn vraag is nu; is dit ook mogelijk op PC onder XP?

 

Met Adobe Acrobat lukt het in ieder geval niet (zeker niet bij Filemaker, wel vb. in Word).

 

Met dank voor de hulp

 

Eric

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja. dat kan met de nieuwe versie 8 heel makkelijk. Eén (heel groot) nadeel... de bestanden worden waaaaanzinnig groot

 

Als je Adobe Acrobat hebt kun je deze bekend maken als printer en het bestand printen naar de PDF printer.

 

Een bestand wat ik heel veel stuurde waren de gegevens van oude Kreidler bromfietsen, groote ± 700 Kb. Met de nieuwe FM8 ± 22 Mb voor hetzelfde document, dus ivm de beveiliging van mijn computer niet meer te verzenden.

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat goed genoeg. De tijd dat je Acrobat Professional nodig had is al lang voorbij. Zoek een pdf printer op het net. Er zijn er tegenwoordig genoeg als freeware te vinden. Een goede pdf printer is Pdf Redirect. De professional versie biedt nog een ftp zenden, en batch creation optie bovenop. Maar aan de freeware versie heb je al een goede gratis pdf printer. Gewoon installeren en dan gebruiken als was het een gewone printer. Van uit de print dialoog. Je kan de printer ook instellen als voorkeurprinter als je dat wil. De versie van Filemaker, of van welk programma dan ook waar je uit print maakt niet uit.

Link naar reactie
  • 0

Die waanzinnige grootte, heeft alles te maken met de kwaliteit van de grafische informatie, schijnbaar houdt Filemaker dat op de volle 100%, waar 80% in de praktijk voldoende is. Maar dat scheelt wel enorm in de omvang.

 

Is dat niet ergens in te stellen?

 

 

En puntje 2: ik zie tot mijn verbazing dat mijn PDF printerdriver (5D PDF Writer) alle programma's goed verwerkt, behalve......

Filemaker versie 8...

terwijl versie 6 perfecte rapporten geeft, evenals alle andere programma's die ik ooit heb gebruikt.

 

Hij gooit de letters door elkaar, de lettergrootte klopt ook niet meer.

 

Toch maar eens een nieuwe driver zoeken, ben ik bang voor...

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Hieronder mijn wederwaardigheden met de scriptstap 'Save Records as PDF'.

 

Een klant van mij wil per e-mail foto's versturen in een pdf, omdat er dan een bijschrift en copyright-mededelingen in beeld kunnen worden bijgezet.

Een voorbeeld: Er zijn 9 records met foto's geselecteerd, die samen 5,2 Mb groot zijn. Op de layout zijn de foto's verkleind om op een A4 te kunnen passen.

 

De scriptstap 'Save Records as PDF' van FM Pro 8 genereert een bestand van 39 Mb, zowel op de Mac als op de PC. Dit kan natuurlijk nooit gemaild worden.

 

Wanneer ik het bestand met Acrobat verklein, dan wordt het 1,6 Mb. Een dramatisch verschil, maar het verschil is niet waarneembaar wanneer ik beide bestanden uitprint.

 

Nu beschik ik over de developer versie van myFMbutler's PrinterSwitch plug-in. Dus hiermee aan de slag.

 

Op de Mac genereert deze (van dezelfde fotoselectie) een bestand van 5,9 Mb, een aanvaardbare grootte (ongeveer even groot als de originelen samen), maar op de PC (het platform van de opdrachtgever) wordt het bestand 35,5 Mb. geen grote verbetering, nog steeds te groot om te mailen.

 

Toen heb ik n.a.v. deze draad PDF Redirect gedownload. Deze maakt op de PC een bestand van 28 Mb. Ook te groot.

 

Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik wilde juist een geautomatiseerde procedure maken, omdat mijn klant niet al te goed is op de computer. Eerst een pdf maken, deze vervolgens verkleinen met Acrobat (± 700 €) en daarna als attachment aan een e-mail hangen, daarvoor heeft zij mijn FileMaker-kennis niet ingehuurd.

 

Iemand nog betere ideeën?

 

Bvd

Link naar reactie
  • 0

Forumgenoten,

 

Ik had mijn klant deze functie in het vooruitzicht gesteld en daarop was zijn opdracht gebaseerd, dus ik zat behoorlijk met mijn handen in het schaarse haar toen bleek dat de veelbelovende scriptstap 'Save Records as PDF' onbruikbaar bleek te zijn.

 

Ik wil jullie niet onthouden hoe ik het heb opgelost, maar ik moet erbij zeggen, dat ik het waanzin vind.

 

Om te beginnen heb ik naar een PDF printerdriver voor Windows gezocht. Daarvan zijn er nogal wat, maar hij moest dus lichtgewicht pdf-bestanden maken. Na diverse pogingen stuitte ik op BullZip. Deze maakte van bovengenoemde fotoverzameling van 5,2 Mb een pdf van 1,6 Mb.

Behalve dat BullZip gratis is, kun je hem ook zo instellen dat hij naar een vaste locatie schrijft, zonder dialoogvenster voor de eindgebruiker. Ik stel deze locatie in op C:/WINDOWS/TEMP en als bestandsnaam 'fotomailing.pdf'. Deze directory is altijd aanwezig, en een gewone gebruiker heeft er altijd schrijfrechten. Bovendien ga ik alles straks zelf installeren en dan kan ik dat controleren.

 

Hieronder het laatste gedeelte van het script, waarin de pdf wordt gemaakt. En passant wordt gebruik gemaakt van de Troi File plugin, de myFMbutler PrinterSwitch plug-in, en er komt nog een progress-dialog overheen m.b.v. de 24u SimpleDialog plug-in. Van deze plug-ins had ik al developer licenses.

 

Over waanzin gesproken. Het werkt wel.

 

Set Error Capture [ On ]
Allow User Abort [ Off ]
Set Variable [ $FileResult; Value:TrFile_DeleteFile ( "-unused" ; "C:\WINDOWS\TEMP\fotomailing.pdf" ) ]
#Vanaf hier Windows only
#Eerst controleren op aanwezigheid van BullZip
If [ PatternCount ( PrSw_PrinterNames ; "BullZip PDF Printer" ) = 0 ]
    Set Variable [ $Dialog; Value:ShowDialog ( 438 ; "Fotomailing" ; "De BullZip PDF Printer werd niet aangetroffen.¶¶Installeer deze printer om deze functie te kunnen gebruiken." ; "OK" ) ]
    Go to Layout [ original layout ]
    Exit Script [ ]
End If
#Print naar BullZip met PrinterSwitch
Set Variable [ $PrSw; Value:PrSw_Configure( "" ) ]
Set Variable [ $PrSw; Value:PrSw_SelectPrinter ( GetAsText ( PrSw_GetPrinterNumber ( "BullZip PDF Printer" ) ) ) ]
Refresh Window [ Flush cached join results ]
Print [ Records being browsed; All Pages; Orientation: Portrait; Paper size: 8,5" x 11" ]
[ Restore; No dialog ]
Set Variable [ $PrSw; Value:PrSw_Configure ( "reset" ) ]
Go to Layout [ original layout ]
#Wachten op document C:/WINDOWS/TEMP/fotomailing.pdf
Pause/Resume Script [ Duration (seconds): 4 ]
Set Variable [ $Counter; Value:1 ]
Loop
    Pause/Resume Script [ Duration (seconds): 4 ]
    Set Variable [ $Counter; Value:$Counter + 1 ]
    Exit Loop If [ TrFile_Exists ( "-unused" ; "C:\WINDOWS\TEMP\fotomailing.pdf" ) or $Counter = 15 ]
End Loop
#En eindelijk...
If [ TrFile_Exists ( "-unused" ; "C:\WINDOWS\TEMP\fotomailing.pdf" ) ]
    Send Mail [ Subject: "Foto's"; Attachment: “filewin:/C:/WINDOWS/TEMP/fotomailing.pdf” ]
Else
    Set Variable [ $Dialog; Value:ShowDialog ( 438 ; "Fotomailing" ; "De fotomailing kon niet worden gemaakt." ; "OK" ) ]
End If

N.B. ShowDialog is een CF die de syntax van 24U SimpleDialog plug-in iets makkelijker toepasbaar maakt.

 

Doodzonde van die prachtige functie 'Save Records as PDF'

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...