Ga naar inhoud
  • 0

FM 8 database gebruiken voor website


dave.vanderveke

Vraag

Momenteel ben ik bezig met een FM8 database voor het beheer van appartementen. Dus verschillende projecten en verschillende appartementen met info etc.

Dit is een database waar wij al onze info moeten terugvinden over een bepaald app.

Nu beheer ik ook de website... maar dit doe ik in frontpage...

Telkens er een nieuw project is... moet ik al deze appartementen manueel toevoegen...

Dit is eigenlijk dubbel werk... plus dat het niet steeds up to date is..

 

Bestaat er software om uit de FM8 database enkele gegevens te halen en deze te gebruiken voor de website... als ik bijvoorbeeld een app op verkocht zet.... en een ander ingeef... dat ik dan ff moet syncen en dat dit ook zo staat op de website ?

 

Ik weet dat het ongeveer mogelijk is iets met ASP en PHP maar daar heb ik totaal geen kennis van...

 

Ik dacht eerder aan iets waar ik de layout kon maken in bijvoorbeeld frontpage of dreamweaver... en dat "het programma" deze lay out gebruikt om gegevens in te plaatsen... maar hoe zit het dan met menu'tjes en dergelijke... want als er een nieuw project komt moet dit mee in het menu komen...

 

enfin ik ben dus naar een applicatie op zoek die me hiermee wat kan helpen... ik ben nu Webmerge 2.4 aan het downloaden om eens te kijken wat dit juist is...

 

Bestaan hiervoor goede oplossingen ???

En als er zo een aantal bestaan zou het misschien handig zijn om er hier een paar op een rijtje te hebben staan met pro's en con's

Thx voor de hulp...

Link naar reactie

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waar het bij echte real-time natuurlijk om draait is dat wanneer je de data wijzigt deze ook gelijk te zien is. M.a.w. de tabellen welke je aanpast zullen dus een directe connectie moeten hebben met de on-line applicatie.

 

Alle andere vormen zijn een kwestie van het uploaden/bijwerken van tabellen op een vast en/of zelf gekozen tijdstip en dus niet echt real-time.

 

Dus hoe je het ook doet (FMServer Advanced, Lasso e.o.a.) je zult daarvoor in principe zelf de servers en services moet draaien met alle investeringen die daarbij nodig zijn. Uiteraard zijn er oplossingen bedenkbaar met speciale hostingproviders en real-time connecties en is niets (nou ja niets... :) ) onmogelijk.

 

Zaken zoals MySql/PHP en ASP zijn daarintegen standaardoplossingen die vaak zonder meerprijs bij je hostingprovider kunt krijgen.

 

E.e.a. is dus allemaal sterk afhankelijk van de wensen die je hebt en de middelen die daarboor beschikbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

okay...thx...

 

Dus het komt erop neer dat we bepaalde gegevens uit onze fm8 database zullen moeten extracten via een script of dergelijke ( wat bijvoorbeeld om de 5 uur loopt)...

 

Daarna zullen deze gegevens in een db taal voor het net moeten komen...

welke we dan automatisch kunnen uploaden via wsftp pro (kan je instellen om dan na 5 uur automatisch bestanden te uploaden)... zodat het op de website zichtbaar wordt...

website zullen we dan opnieuw moeten maken aan de hand van zo'n db

 

dus kiezen tussen asp en php... ik ken geen van beide... wat lijkt jullie het beste ? (de huidige site heb ik wel met frontpage gemaakt http://www.pivaro.be

Link naar reactie
  • 0
Dus het komt erop neer dat we bepaalde gegevens uit onze fm8 database zullen moeten extracten via een script of dergelijke ( wat bijvoorbeeld om de 5 uur loopt)...

Niets moet natuurlijk maar dat kan een oplossing zijn.

 

Daarna zullen deze gegevens in een db taal voor het net moeten komen...

Bijv. in een MySql tabellen Welke aangesproken worden door PHP

 

welke we dan automatisch kunnen uploaden via wsftp pro (kan je instellen om dan na 5 uur automatisch bestanden te uploaden)... zodat het op de website zichtbaar wordt...

...en er een script wordt gedraaid welke de tabellen van de site vult met de data uit je database. Of er moet een oplossing worden gemaakt/gebruikt waarbij de tabellen direct bruikbaar zijn.

 

website zullen we dan opnieuw moeten maken aan de hand van zo'n db

Je integreert de database in je (bestaande) website (of andersom).

 

...dus kiezen tussen asp en php... ik ken geen van beide... wat lijkt jullie het beste ?

Heb alleen de nodige ervaring met MySql/PHP (wordt praktisch altijd ondersteund door hostingpartijen). Het 1 is niet specifiek beter als het ander kwestie van keuze en bekendheid/ervaring met.

Link naar reactie
  • 0

Mij is het wel gelukt om met PHP een connectie op te zetten naar de FM database. Je kan gebruik maken van de ODBC connectie of je maakt gebruik van de klasse FM and PHP. Deze klasse werkt op zich prima, ik heb deze hier en daar wel moeten aanpasssen omdat deze niet alles deed wat ik wilde. Ik heb hier een FM6 database voor gebruikt (geen server versie)

 

Als je gebruik maakt van de FM server 8 advanced dan kun je ook data uitwisselen via de XML interface. Voorzover ik de documentie gezien heb is dit ook een eitje.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar PHP omdat dit opensource is, nagenoeg bijna alle modules die je in PHP + Apache kunt laden zijn ook gratis. Bovendien kun je de sourcecode doornemen als je iets niet vertrouwd. Het enigste wat je nodig hebt is wat hardware en je download de Debian (Linux) installatie diskettes of CD.

 

ASP werkt ook prima maar de kosten zijn veel hoger. De kosten bestaan uit een Microsoft Licentie voor de server + diverse CAL's om data te mogen uploaden, daarnaast heb je ook nog diverse dll's (plugins voor IIS) nodig om leuke dingen te doen met de webserver. En natuurlijk kosten die dll's ook weer geld en je hebt geen idee wat ze doen... Wellicht sturen ze iedere keer het admin passwd door naar een website.

 

Realtime is dus best mogelijk, als je hulp nodig hebt laat het dan weten.

 

Cheers

Link naar reactie
  • 0
Mij is het wel gelukt om met PHP een connectie op te zetten naar de FM database. Je kan gebruik maken van de ODBC connectie of je maakt gebruik van de klasse FM and PHP. Deze klasse werkt op zich prima, ik heb deze hier en daar wel moeten aanpasssen omdat deze niet alles deed wat ik wilde. Ik heb hier een FM6 database voor gebruikt (geen server versie)

Yep het kan inderdaad maar hier de ervaring dat het niet altijd even lekker werkt.

 

Als je gebruik maakt van de FM server 8 advanced dan kun je ook data uitwisselen via de XML interface. Voorzover ik de documentie gezien heb is dit ook een eitje.

En moet je of zelf gaan hosten of een speciale hostingpartner hebben.

Link naar reactie
  • 0

Werkt prima bij mij hoor! Ik heb de sourcecode nagelopen maar er gebeuren echt geen vreemde dingen. Die klasse maakt gebruik van XML engine van FM. Het beschikbaar maken van je database hoeft geen probleem te zijn. Je kan dit als volgt oplossen.

 

Je neemt in je firewall een ruleset op die alleen connectie mag doorlaten vanaf het ip van je webserver. Binnen die ruleset maak je een extra rule aan die ook nog gaat checken welke domeinnaam dat het is enz enz. Verder stuur je de connectie door naar de fmpoort. Dat kan via NAT.

 

Je kan ook mijn methode doen, je koopt hardware en zet het weg in een datacentre. Nu kan je alles draaien waar je zelf zin in hebt. Je betaalt per maand een vast bedrag voor je servers en iets extra's omdat je veel dataverkeer verstookt.

Link naar reactie
  • 0

Helaas hebben wij met PHP/MySql en realtime wat andere ervaringen. Zonder enige twijfel zal het in jou/jullie situatie perfect werken.

 

Je kan ook mijn methode doen, je koopt hardware en zet het weg in een datacentre. Nu kan je alles draaien waar je zelf zin in hebt. Je betaalt per maand een vast bedrag voor je servers en iets extra's omdat je veel dataverkeer verstookt.

 

Eh. en dus host je toch zelf...? Zijn naast de vaste kosten, toch redelijke investeringen (en als FM Limited/Advanced etc. gebruikt is het niet echt downwards compatible gebleken) en je moet, los van alle kennis, zelf het e.e.a. aan onderhoud regelen. Niet iets, althans is mijn ervaring, waar de gemiddelde MKB'er (met alle begrip en respect) warm voor loopt...

Link naar reactie
  • 0
Helaas hebben wij met PHP/MySql en realtime wat andere ervaringen. Zonder enige twijfel zal het in jou/jullie situatie perfect werken.

 

Wij zijn gewoon beter :wink:

 

Ik wil ook niet beweren dat FM nu echt de database is om aan het Internet te hangen.... Voor veel Internet toepassingen kun je beter MySql gebruiken, dat is natuurlijk VEEL sneller. Wil je graag een relationele database dan kun je ook Postgres gebruiken. Dat is ook een hele fijne database om mee te werken. Triggers, stored procedures en transacties! En natuurlijk ook weer helemaal voor noppes. :D

 

Als je een trouwens een beetje rond gaat kijken kom je tot de ontdekking dat de prijzen best wel meevallen. Er zit namelijk een groot verschil tussen de prijs die ze graag willen hebben en wat ze uiteindelijk gaan krijgen. En systeembeheer doe ik er ook maar bij en dat valt ook best wel mee. Kwestie van steeds de nieuwste kernels compileren en security updates/upgrades bijhouden. En natuurlijk alle programma's die je niet nodig hebt uitzetten of niet installeren.

Link naar reactie
  • 0
Helaas hebben wij met PHP/MySql en realtime wat andere ervaringen. Zonder enige twijfel zal het in jou/jullie situatie perfect werken.

 

Wij zijn gewoon beter :wink:

Ja, dat is het natuurlijk... :D Dat ik daar niet opgekomen ben... :D

 

Ik wil ook niet beweren dat FM nu echt de database is om aan het Internet te hangen....

't Is maar net vauit welke hoek je het bekijkt. Heb toch wel mooie, goeie oplossingen gezien. Vaak een kwestie van keuzes maken he :wink:

 

Als je een trouwens een beetje rond gaat kijken kom je tot de ontdekking dat de prijzen best wel meevallen. Er zit namelijk een groot verschil tussen de prijs die ze graag willen hebben en wat ze uiteindelijk gaan krijgen. En systeembeheer doe ik er ook maar bij en dat valt ook best wel mee. Kwestie van steeds de nieuwste kernels compileren en security updates/upgrades bijhouden. En natuurlijk alle programma's die je niet nodig hebt uitzetten of niet installeren.

Sh... we zijn al niet goed genoeg, kopen slecht in en we hebben ook nog de verkeerde klantenkring...? :lol:

 

'The defence rest their case... and business' :lol:

Link naar reactie
  • 0
't Is maar net vauit welke hoek je het bekijkt. Heb toch wel mooie, goeie oplossingen gezien. Vaak een kwestie van keuzes maken he

 

Het kan dus nu ineens wel? Dat zeg ik heel de tijd al... Het is inderdaad een kwestie van goede oplossingen maken.

 

'The defence rest their case... and business'

 

Het is maar hoe je dat bekijkt hoor, ik reageer hier niet om mijn gelijk te krijgen. Ik tracht alleen maar aan te geven wat er mogelijk is. Daarnaast zie ik van mij geen woord over jullie klantenkring.... Als jullie een werkende businesscase hebben is dat toch prima. :D Laat staan... ach laat ook maar, zullen we weer terug keren naar het kernpunt van deze discussie? FM 8 database gebruiken voor website

Link naar reactie
  • 0
ik kan met fm wel velden exporteren...

maar bestaat er software zoals een frontpage of dergelijke waar je relatief eenvoudig php sites met kunt maken?

Niet dat ik weet... Maar da's geen garantie hoor :wink:

 

ik heb er nog geen kennis van... of zijn er goede liefst ned talige cursussen voor ?

Zekers, ook Nederlandstalig (alhoewel 't een Engelstalige programmeertaal is) en uiteraard ook in boekvorm (ook Nederlandstalig). Titels etc. moet ik je even schuldig blijven, weet ik niet uit het hoofd, maar zal ff voor je kijken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb ook goede ervaringen met een ODBC connectie tussen een FMDATABASE en een MYSQL database. Echter zijn de internet providers niet zo happig op een connectie.

 

Ik heb tevens een synchronisatie opgezet met een export -> ftp en import werkt ook goed maar minder.

 

Ik heb begrepen dat je tegenwoordig ook een soap verbinding kan opstellen die de beste beveiliging en resultaten geeft.

 

Je kunt natuurlijk ook de FMSA mogelijkheden gebruiken maar ik vindt de XML/XSLT combinatie wel goed maar verreweg van simpel, veel werk voor weinig plezier, beter geschikt voor uitwisseling van info.

 

groeten,

 

Willem-Jan

Link naar reactie
  • 0
Ik heb ook goede ervaringen met een ODBC connectie tussen een FMDATABASE en een MYSQL database. Echter zijn de internet providers niet zo happig op een connectie.

 

Ik heb tevens een synchronisatie opgezet met een export -> ftp en import werkt ook goed maar minder.

 

Willem-Jan,

 

Onze ervaring is juist tegengesteld. Nog los van de hostingproviders (niet gevonden die accepteerde) met eigen systemen ging het wel. Echter met updates, aanpassingen, ODBC connectie en heel soms met de connectie liep het af en toe niet echt lekker. Dit losgelaten en met de export -> ftp -> import gaan werken en dit werkt, nog los van het feit dat het dan in principe niet meer uitmaakt wat voor type database je aan het front-end hebt, feilloos (inmiddels in een aantal live situaties).

Kun je aangeven wat je bedoeld met 'minder goed' in jullie geval?

Link naar reactie
  • 0

Gebruik maken van xml kan zeer zeker een hele goeie en praktische oplossing zijn.

 

Kan 1 nadeel hebben: xml zorgt voor nogal wat overhead. In ons geval werden bestanden een factor 4 groter. Na 'wat' sleutelen werd het factor 2 maar bleef in onze cases, gezien de hoeveelheid data die heen en weer moest, onacceptabel.

 

Het antwoord op de proggies weet ik helaas niet voor je.

Link naar reactie
  • 0

Ga ik mettertijd ook eens overdenken zo'n real estate CMS systeem. Gezien ik ook nog niets van PHP/mySQL ken, waarom ook niet gewoon wat velden/code laten optellen in FM en uploaden als htm?

Volgens mij is dat allemaal best te doen, met menu's en al. Daarvoor laat je FM de pagina('s) met menu binnenhalen en vervangt bv alles tussen en door de menucodes voor de real estate die je aangevinkt/te koop hebt staan in je database. Voor de info zelf laat je gewoon weer een pagina aanmaken in een gedefinieerde folder, et voilà (hoop ik :lol:)

 

Om die html uit te lezen of aan te maken neem ik aan dat je troi file nodighebt? (het is weer een tijdje geleden :oops:)

Link naar reactie
  • 0

beste

 

ondertussen zijn we al wat verder en de oplossing:

een lay-out waar de velden in komen dei nodig zijn...

dit exporteren via script als htm... met met programma's zoals wsftp kan je op bepaalde tijdstippen bepaalde documenten laten uploaden....

dan is de htm pagina wel wit met enkel een tabel met gegevens in...

als je de lay-out van de site zo aanpast dat met vb frames zo'n pagina geladen wordt is het in orde.... je dan via een css eventueel ook kleur en lay-out geven aan die pagina zodat het niet de standaard witte tabel is..

grtz

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...