Jump to content
  • 0

ADSL + Airport + FM Server 5.0

Konkel Noen

Question

24 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

waarom zou dat niet werken ?

Je moet gewoon zien dat je verkeer toelaat op poort 5003 (FMP Server) (belangrijk indien je een firewall ofzo zou hebben he)

• 0
Posted (edited)

Kies 'specify host' en vul daar het IP adres in van de FMP server

Poortmapping/koppeling is nodig als je vanop het internet wil connecteren naar een computer in jouw interne netwerk (met airport/dhcp) ... in jouw geval dus

Geef de FMP server een vast IPadres in de range van de DHCP (10.0.1.100 bvb). Zet dan in de portmapping options van de airport het volgende :

public port : 5003

private ip adress : 10.0.1.1000

private port : 5003

Je kan nu connecteren vanop het internet naar het IP adres dat jouw airport heeft op poort 5003. That's it !

Snappie ?

Edited by Guest
  • 0
Posted (edited)

Het grote probleem is hier toch achterhalen welk ip adres de jongens van skynet jouw gegeven hebben. Dat lijkt niet zo eenvoudig.

Ikzelf heb een goed werkende oplossing op Telenet via Airport, maar ik heb al even gezocht voor iemand op ADSL en toen niet gevonden wat het ip adres van zijn airport was (naar buiten toe natuurlijk)

Je krijgt die info namelijk niet te zien via de Airport Admin Utility.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Sorry, niet echt, waar komt die 5003 dan te pas ?

FM Server 5.0 staat idd in een netwerkje met Airport en DHCP, maar ik geef die net als een lpr-printer een uniek vast ip-adres, bvb.: 10.0.1.51

(FM Server blijft altijd op staan en hangt aan een goeie UPS)

De bedoeling is om op een geografisch andere locatie via hosts de fp5's te openen.

Dank voor uw reacties.

• 0
Posted

doe gewoon zoals ik beschreven heb en dan lukt het wel... maak je vooral geen zorgen over die poort 5003... dat gaat allemaal automatisch.... in het geval dat je geen firewall hebt lukt alles vanzelf :oops:

• 0
Posted

Daarvoor heb je inderdaad de portmapping nodig zoals Livio die beschrijft.

Jouw FM Server is niet te zien vanaf het internet. (Je airport fungeert als firewall)

De enige (direct) zichtbare is je Airport. Hij is het die een (dynamisch) ip adres ontvangt van je provider. Om nu tot op die machine te geraken op je lokaal netwerk, moet je dus de port 5003 op het ip adres van je airport gaan mappen naar poort 5003 op het lokale ip adres van je FM Server.

Als je dan via FileMaker, hosts , het ip adres intikt van je airport, kom je uiteindelijk terecht op je FM Server.

Mijn airport krijgt van Telenet het ip adres 213.118.138.247

Om nu op de webserver terecht te komen op mijn lokaal netwerk via http://213.118.138.247:11080/vitalscript.be/forum/ wordt poort 11080 gemapt naar poor 80 op een lokaal 10.0.1.10 adres

Wordt het al iets duidelijker ?

Het enige probleem wat je nu nog hebt is achterhalen wat het dynamisch ip adres is wat je krijgt van Belgacom. Good luck.

• 0
Posted

Oeps, ik heb te vlug willen antwoorden.

Het belangrijkste stuk van je vorig bericht stond er nog niet.

Ik probeer het morgen uit.

Met vanzelf bedoel je dat iedereen die een beetje probeert toegang heeft ?

• 0
Posted

idd... iedereen die jouw IP kan achterhalen en die een portscan ofzo doet en in principe met een FMP client zou connecteren zal jouw databases kunnen zien...

een password op de files zetten is dus nodig he !

• 0
Posted

:? het lukt mij niet.

Ik heb de poortmapping gaan invoeren als aangegeven, maar als ik hier in FM via 'Hosts' het ip-adres ingeef dan krijg ik voor enkele minuten die netwerkpijltjes te zien maar geen FM Server, noch FP5's.

Het lukt ook niet als ik het ip-adres ingeef dat de airport krijgt van Skynet.

(Dit kon ik wel makkelijk terugvinden via het 'Airport-hulpprogramma' onder het tab-blad internet).

Mijn internet-verbinding loopt via Telenet (kabel), zelf heb ik ook een lokaal netwerk met airport. Maar zelfs als ik de kabelmodem rechtstreeks aansluit aan mijn PowerBook (zonder airport dus) krijg ik ook geen verbinding met de FM Server.

Enig idee waar het fout zit ?

Of kan ik even proberen om een database te openen op jullie FM Server ?

• 0
Posted

Hmmm...staan jouw FMP db's wel geshared ?

Je hebt de keuze uit :

Single User / Multi-user / Multi-user Hidden

Kies best voor Multi-user (niet hidden)

• 0
Posted

Uiteraard wel. Het interne netwerk werkt perfect.

Als ik local in het netwerk Hostst aanklik dan zie ik mijn FM Server meteen, alsook de databases.

Als ik local in het netwerk manueel het ip-adres ingeef van de Host dan zie ik die ook meteen.

Wat ik nu wel opmerk is dat Skynet de subnet 255.255.255.255 gebruikt en Telenet 255.255.252.0

Kan het daar iets mee te maken hebben ?

• 0
Posted
:? het lukt mij niet.

Ik heb de poortmapping gaan invoeren als aangegeven

Mijn internet-verbinding loopt via Telenet

Maar heb je echt de poortmapping letterlijk gedaan zoals Dannydv voorstelde, dus van bv poort 11333 naar 80? Niet vergeten dat Telenet inkomend verkeer blokkeert boven ong. poort 7000...

Nog twee opmerkingen, voor de volledigheid:

- Wat je doet is in strijd met de huidige gebruiksvoorwaarden van Telenet

- Als je het dan toch wil doen, kan je iets eleganter werken via zoiets als dyndns.org, anders moet je voortdurend dat (dynamisch) ipadres opsnorren.

- En het is natuurlijk ten zeerste aangeraden een serieuze firewall te zetten (waarop je dan meteen de poortmapping kan doen).

Succes,

De Foemper

• 0
Posted

Nee, de (filemaker) 5003 poortmapping zoals Livio omschrijft.

Voor de duidelijkheid : de FM Server hangt aan de Skynet-zijde.

(De mensen bij Skynet beweren dat zij geen poorten blokkeren boven de 1024).

Bij wijze van test heb ik zondag op mijn Telenet verbinding, ook achter een Airport router (maar wel nog een grijsblauwe ipv een nieuwe witte, zou dit ... ?) een FM Servertje opgezet waarbij een 'collega-clarify-telenetter' direct en probleemloos kon connecteren. Het ging zelfs snel, zei ie. Als bewijsje had hij een bijkomend record aangemaakt.

• 0
Posted
Voor de duidelijkheid : de FM Server hangt aan de Skynet-zijde.

(De mensen bij Skynet beweren dat zij geen poorten blokkeren boven de 1024).

OK, Skynet ADSL dus. Dan hangt het af van welk abonnement: bij alles onder de Office (dus bv Pro) staan alleen de "standaard" (wat Belgacom standaard vindt dus) poorten open, zoals 110 en 80, op de router. Geraak je dus niet door op 5003.

Bij wijze van test heb ik zondag op mijn Telenet verbinding, ook achter een Airport router (maar wel nog een grijsblauwe ipv een nieuwe witte, zou dit ... ?) een FM Servertje opgezet waarbij een 'collega-clarify-telenetter' direct en probleemloos kon connecteren. Het ging zelfs snel, zei ie. Als bewijsje had hij een bijkomend record aangemaakt.

Nog eens voor de volledigheid ('t is mijn job, meneer ;-) ): een dergelijke test is niet sluitend, want Telenet heeft de gewoonte om het verkeer tussen zijn abonnees vaak anders te reguleren dan tussen bv een ADSL'er en een Telenetter.

De Foemper

• 0
Posted

Het is een ADSL Starter Go abonnement.

Bij Skynet zeggen ze mij (vandaag) dat enkel de poorten 1034 tot 1038 en poort 53 gesloten zijn.

Wat kan ik nu doen ?

Op het web vind ik ook nog vermelding over "UDP", waarvoor staat dit en wat houdt het in ?

• 0
Posted
Ik heb de poortmapping gaan invoeren als aangegeven, maar als ik hier in FM via 'Hosts' het ip-adres ingeef dan krijg ik voor enkele minuten die netwerkpijltjes te zien maar geen FM Server, noch FP5's.
Dit probleem ken ik. Je moet op je firewall UDP verkeer op poort 5003 blokkeren en alleen TCP op poort 5003 doorlaten. Dan zal het werken.
  • 0
Posted
"UDP", waarvoor staat dit en wat houdt het in ?

UDP en TCP zijn twee incarnaties van IP. Op het Internet vind je tonnen informatie over het verschil.

Het komt er in lekentermen inderdaad op neer dat je bij elke connectie op een poort eigenlijk nog eens moet specifieren of het udp of tcp of allebei is. Filemaker doet daar wat moeilijk over. Zie message van Peter.

De Foemper (op kerstdag, besef ik nu. Foemper, get a life!)

• 0
Posted
Je moet op je firewall UDP verkeer op poort 5003 blokkeren en alleen TCP op poort 5003 doorlaten. Dan zal het werken

Ik raak er niet uit. Hoe doe je dit op een Apple Airport BaseStation ?

(kan dit überhaupt ?)

• 0
Posted
Ik raak er niet uit. Hoe doe je dit op een Apple Airport BaseStation ?
ik denk van niet. Als je server naar het internet host via een Apple BaseStation als firewall, zou ik naar een andere firewall zoeken die je wel kan configureren. De Apple Basestation is een NAT firewall voor de client kant, maar niet echt geschikt om langs te gaan hosten.
  • 0
Posted

Ik kom net tot deze vaststelling.

Met de5.0 lukte het niet, met de 6 wel.

Toch een stap vooruit (bedankt ook Livio 8) ).

Bij het opvragen van een gesorteerde lijst loopt het echter fout :

Communication with the host was interrupted and could not be re-established.(-3259) (Close File)

Opnieuw aanloggen lukt wel terug direct.

• 0
Posted

In de omgekeerde richting gaat het wel prima !

FM Server 5 op de "telenet-side" en inloggen met FM Pro 6 clients op de "skynet-side".

Op tekst-veld gesorteerde lijsten opvragen is weliswaar traag, maar het blijft wel zonder fout lopen.

• 0
Posted

We zijn een jaar later nu.

Ik heb niets veranderd aan communicatie instellingen en nu gaat het wel goed.

De snelheid is werkbaar, behalve bij het opvragen van gesorteerde lijsten.

Dit blijft traag maar de verbinding blijft behouden.