Ga naar inhoud
  • 0

Spontane wijziging in de lay-outs na omzetting


Yves

Vraag

Hallo,

 

Ik migreerde recent van FM 5.5 onder OS 9 naar FM 8 onder OS X.

Vele lay-outs hebben een afwijkende lengte gekregen èn de "huidige datum en tijdvelden" zijn gereduceerd tot veldjes van 1 positie lang.

 

Is dit te wijten aan FM of aan OS X?

Heeft er iemand gelijkaardige ervaring?

Heb ik één of andere optie over het hoofd gezien?

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1 en ander heeft te maken met de verschillende lettertypes onder OS X. Structureel zijn er kleine verschillen.

Een belangrijker reden is de nieuwe font rendering onder Filemaker 7 en 8, die een layout onder OS X meer doet overeen stemmen met dezelfde layout onder Windows XP. Hierdoor krijg je zeker verschillen.

 

Er gaat soms nogal wat mis met de "bounding box" van een layout object met tekst, bijvoorbeeld een kadertje waar je de datum in zet. Normaal gezien volgt de kader de wijziging van de inhoud, maar in heel wat gevallen geraakt die op 1 of andere manier "losgekoppeld", t.t.z. de kader volgt niet meer de inhoud. Dit kan je forceren door bijvoorbeeld het kadertje een stuk groter te maken dan de tekst die er in zit, maar ik merk dat het ook soms ongewild/ongewenst gebeurd (lees: filemaker bug).

 

Als een kadertje nog "vastzit" aan de inhoud, gebruik ik een truukje: even in bold zetten, dan bold terug af, kan snel door appeltje-shift-b twee keer op het kadertje los te laten. Het kader gaat zich herstellen. Werkt dat niet meer, dan is het kader losgekoppeld, en heb je prijs, en mijn innige deelneming. Je moet het handmatig aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

Peter, bedankt voor je deelneming.

 

Ik ben mijn verwerkingsproces al gestart...

Het vervelende is dat we eigenlijk geen tijd hebben om nog de oude versie naast de nieuwe te draaien en we dus full operationeel moeten zijn. Het vraagt de nodige energie alles na te vlooien, alles na te lezen (wordt al een analyse op zich) vermits vele outputs aan het einde van een script komen, soms in redelijke oplage.

Voorlopig aan kladpapier geen gebrek!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...