Ga naar inhoud
  • 0

filemaker server 5.5


se7en

Vraag

Voor een klant heb ik een tweedehands versie filemaker 5.5 server aangekocht. Helaas was de handleiding zoek.

Ik probeer deze te installeren maar het lukt mij niet. Ben ook niet vertrouwd met de serverversie van Filemaker.

Kan iemand mij helpen. Ik ben even aan t rondneuzen geweest op het forum maar helaas vind ik er niets van terug.

alvast bedankt

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hopelijk leg ik mijn probleem wat goed uit.

Ik werk met Filemaker Server 5.5 en open daarmee verschillende files.

Wanneer ik geen gebruik maak van mijn router die adressen verdeeld in de range 10.0.1...... heb ik geen problemen als ik een clientversie van filemaker opstart en deze files ga hosten via localhost of 127.0.0.1.

Zet ik mijn router aan en krijgt mijn computer een adres van de router dan kan ik niet meer hosten.

De bedoeling van dit alles is dat fm 5.5 server wordt geinstalleerd op een windows server 2003 met ip adres 10.0.1.60.

Hoe kan ik vanop een externe computer via een clientversie een databank openen.

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is me niet helemaal duidelijk maar voor zover ik nu kan overzien:

Zet ik mijn router aan en krijgt mijn computer een adres van de router dan kan ik niet meer hosten..

Op je router staat DHCP aan. Kort door de bocht betekent dit dat deze ip-adressen uitdeelt aan alle computers waarop ingesteld staat dat ze automatisch een ip-adres verkrijgen. Dus of DHCP uitzetten op je router (maar dat kan verdere consequenties hebben want er worden geen ip-adressen meer uitgedeeld) of op de PC op een vast ip-adres (en dns server) instellen.

De bedoeling van dit alles is dat fm 5.5 server wordt geinstalleerd op een windows server 2003 met ip adres 10.0.1.60.

In een standaard configuratie wil Windows server 2003 heel graag een vast IP-adres deze wil ook DHCP draaien voor je netwerk en dan zul je het sowieso op je router uit moeten zetten.

 

Genoemde is uitgaande van een algemene basic situatie uiteraard zijn er variaties op het thema mogelijk :) .

Link naar reactie
  • 0

Mijn router geeft adressen in de range 10.0.1.X

Mijn windows 2003 server zet ik vast op 10.0.1.60. Krijgt dus een vast Ip adres.

Wat moet er in DNS geplaatst worden op mijn windows 2003 en hoe kan ik via een client versie de files openen vanop een andere computer.

 

Is dat via host opgeven 10.0.1.60 of moet daar nog iets speciaals gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, je mailtje gehad maar helaas te druk op het moment.

 

In een 'standaard' configuratie draait 2003 server zelf DHCP en DNS en moet bij de configuratie/installatie een (vast) IP-adres worden opgeven. Zoniet dan is-ie waarschijnlijk custum geconfigureerd en hangt het af van de inrichting wat je in moet vullen en/of zul je configuratietechnisch zaken moeten aanpassen.

 

Opstarten vanaf een client kun je doen met een bestandje waarin je open remote opneemt of een andere kun optie welke kun je vinden in dit (actuele) draadje: http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=22344

Link naar reactie
  • 0

kun je wat meer specifiëren. Ken weinig of niets van DNS.

Hoe zou ik mijn windows server 2003 moeten instellen.

Ik gebruik wel een router die adressen geeft in de range 10.0.1.x

 

Mijn windows server kan ik wel een vast ip geven bv : 10.0.1.60

 

Moeten er ook instellingen gebeuren bij de FM 5.5 server.

Link naar reactie
  • 0

dns = dynamic name server.

 

Deze vertaalt de internetdomeinnamen bijv. www.clarify.net

naar een ip nummer zodat je computer er 'wel' mee overweg

kan.

 

bij dns geef je dus de servers aan die de vertaalslag voor

je maken.

 

Meestal is hier het ip van je router/modem in vullen

voldoende.

Zelf zet ik altijd de dns-nummers van mijn provider er ook bij.

 

Hoe te vinden ?

Een lijst met dns-servers van diverse providers is makkelijk

via google te vinden.

Ook een optie is, dhcp (tijdelijk) aanzetten en

in commandvenster 'ipconfig' in te typen

Je krijgt dan alle netwerkgegevens voorgeschoteld.

 

Quint

Link naar reactie
  • 0

Win server 2003 wil als beginsel zelf DNS draaien voor het netwerk hier gebruik je de DNS servers (ip-adressen) van je provider voor. Niet alle providers staan toe dat je hun DNS servers gebruikt, de eigen provider in ieder geval wel.

 

Hoe dan ook voor het installeren van Server 5.5 heb je het niet nodig. De installatie van Server 5,5 is heel basic, volgende, volgende enz., de configuratie gaat met wizards. Voor een fm ontwilkkelaar zou daar uit te komen moeten zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...