Jump to content
  • 0

Veldinhoud onzichtbaar geworden!

BVB

Question

Sinds gisteravond is één table van een FM database onbruikbaar geworden door een vreemde fout; alle records zijn aanwezig, maar geen enkel veld lijkt informatie te bevatten. Ook een export levert een leeg bestand op. MAAR: als ik een zoekopdracht ingeef, krijg ik wel de correcte resultaten (het juiste aantal records, tenminste, want ik zie verder geen data). Het bestand is qua filesize onveranderd gebleven, dus fysiek zijn de data op het eerste zich niet weg, of tenminste de indexen niet. Ik kan ook geen nieuwe records toevoegen, als ik "tab" klik wordt er ook geen veld geactiveerd. Scripts kan ik in principe wel uitvoeren, maar data die daarin gebruikt worden, ontbreken uiteraard.

"Recover" heeft niet geholpen (resultaat: nog maar 1 record over, en ook dat leeg), net zomin als een compressed copy. FM Server herstarten en de server zelf is zonder resultaat. Klinkt dit probleem bekend bij iemand?

Config: FM Server 7 gehost op Mac OS X; 15-tal client op WinXP/Mac OS X met FM 7/8 Pro

Dank bij voorbaat,

Bart Van Beek

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Zijn alle clients dezelfde versie ? 8.03 bvb. Zo niet, raad ik je aan om op elk werkstation dezelfde versie te gebruiken.

Ik heb de afgelopen weken gelijkaardige fouten gehoord bij gebruikers die een update gedaan hadden van hun clients, maar dan niet op ieder werkstation. Toen ze dat wel overal gedaan hadden, bleken de problemen opgelost te zijn.

• 0

Dat is misschien een probleem; er zijn een aantal FM 7 clients, die wel allemaal dezelfde versie zijn, maar onlangs zijn er een aantal nieuwe clients bijgekomen en die kunnen uiteraard geen FM 7 meer kopen, en zitten dus met FM 8 (ook allemaal wel dezelfde versie, dat wel). Denk je dat dat een probleem is, of doet het zich enkel voor als er meerdere versies van 7 en/of 8 door elkaar gebruikt worden? Overigens is het probleem bij ons niet ontstaan na een update of wijziging in de FM configuratie, het is zomaar ineens opgedoken. Bovendien doet het zich slechts bij 1 table voor, terwijl er nog een dozijn andere tables zijn (gerelateerd) die – momenteel althans - nog altijd probleemloos functioneren.

• 0

Je schrijft dat recover niet geholpen heeft.... Was dat een recover van de volle file? Ik denk van wel hé....

Nu.... ik denk dat Filemaker een file soms beter kan herstellen als die leeg is. Daarom de vraag: Kun je nog een kloon maken van je file? Als dat nog gaat..... Probeer dan eens een recover van die kloon! Importeer daarna je gegevens in die herstelde kloon.

Die werkwijze heeft mij enkele weken geleden volledig uit de nood geholpen! Het probleem bij mij was toen eigenlijk wel een klein beetje gelijkaardig: mijn file deed ook eigenaardig... en het werd van kwaad naar erger... op de duur kon ik bijvoorbeeld ook geen nieuwe records meer aanmaken! Ook bij mij zat het probleem maar in 1 tabel!.. Een gewone recover van de volle file ging bij mij helemaal niet! Die liep enkele seconden ... maar zo gauw die aan de defecte tabel begon te herstellen brak de recover af met de melding in de aard van: 'het bestand is serieus beschadigd en kan niet meer hersteld worden'....

• 0

Dat heb ik al geprobeerd, zonder succes. Ik heb ook al geprobeerd om van een oudere backup een clone te maken en dan de gegevens daarin te importeren, maar filemaker vindt gewoon geen data meer in die corrupte tabel, alhoewel het aantal records nog steeds als correct wordt aangegeven en je wel searches kan doen (zonder data te zien, maar ik weet ongeveer wat er zoal in zit, dus als ik een search doe en FM rapporteert 5 found records, weet ik dat dat idd. correct is, ook al blijven allle velden leeg). Ik heb nog wel werkende backups, maar de data die op de voormiddag van de bewuste dag zijn aangemaakt, lijken helaas verloren te zijn.