Jump to content
  • 0

FileMaker Server Mac en plug-in updates

Peter Wagemans

Question

Op Windows heb ik dit al een paar jaar aan de praat, op Mac lukt het me vandaag weer niet helemaal.

Plug-ins die van de server gedownload worden, waren eerst leeg - ik kreeg de plugin packages als lege folder binnen in de extensions folder.

Vanop de server de rechten helemaal "open" gezet, nog eens getarred, dit keer komen ze binnen, maar ze aktiveren niet allemaal. Sommige plug-ins wel, zoals de eventscript plug-in of de SimpleHilight plug-in, maar de shell plug-in bijvoorbeeld krijg ik met geen stokken in gang.

Heeft iemand ervaring met FileMaker Server als plug-in update server?

En vooral dan op Mac.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

De AutoUpdate folder kan NIET op het alternatief database pad staan, die moet dus in de originele database folder zitten, of je update mechanisme werkt niet. Zelf ondervonden, opgezocht in de documentatie en ja hoor...

3.

The external function FMSAUC_FindPlugIn runs, searching the server AutoUpdate folder and the

server default database folder for the plug-in versions. The function returns a string, delimited by

spaces, that lists all available plug-in versions.

• 0

Dit is een beetje een monoloog, maar ik vind toch dat dit alles even moet geweten zijn.

- De server "served" alleen updates van plug-ins in het nieuwere FileMaker 7 formaat

- je moet ze tarren, dat kan met het commando

tar -cf mijnplugin.fmplugin.tar mijnplugin.fmplugin

- je moet heel erg oppassen met de rechten op de bestanden.

Hoe zit het met die rechten?

De "fmsadmin" groep kan je best lees en schrijf rechten geven over de ganse data folder. Op MacOS X Server kan je dat gemakkelijk met de Workgroup Manager. Je selecteert de data folder, stelt de fmsadmin groep in, en selecteert "propagate permissions..." onderaan in de dialoog, net boven de "Save" knop.

Tar de plug-ins in je eigen Filemaker Extensions folder en kopieer die tar file dan naar de server. Controleer nogmaals of de rechten op de tar file OK zijn, want dat durft mis gaan.

De rechtentoekenning in de Finder is nogal buggy. Er zijn gelukkig een paar freeware tooltjes zoals BatchMod zodat je dit niet via de command line hoeft te doen.

Wil je dat toch (macho), gebruik dan de BSD commando's chmod and chown, die werken, als je eerst eens grondig de manual ervan leest ("man chmod" en "man chown" intikken, "q" om uit "man" te gaan.)

Verder is hierover redelijk goeie lektuur te vinden op

http://www.filemaker.com/downloads/pdf/fms7_auto_update.pdf

Maar bovenstaande tips zijn daar niet in te vinden.