Jump to content
  • 0

Filemaker 7 & 8 door elkaar heen gebruiken?

burggraaf

Question

Een klant werkt naar tevredenheid met Filemaker server 7 en een 3-tal Filemaker 7 clients. De tijd voor een 2-tal uitbreidingen is aangekomen maar wat nu... Gewoon 2x FMP 8.5 licenties kopen en erbij aanknopen? Theoretisch zou dit geen probleem moeten zijn natuurlijk. Maar de praktijk??? In hoeverre zou je problemen kunnen verwachten (vermits je natuurlijk geen aanpaasingen doet met 8 functies)? En wat als er met FM8 wordt aangepast (natuurlijk geen FM8 functies)?

Of toch maar beter alle clients updaten naar 8.5 en een FM Server 8? Persoonlijk ga ik uiteraard meer voor het laatste, alles in dezelfde versies. Maar ja, de aanvullende investering door de klant, ook al lijkt het niet bijzonder veel, weegt zwaar.

Kortom: Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van gecombineerde FM7 / FM8 clients en welke valkuilen liggen er of juist niet?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Kortom: Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van gecombineerde FM7 / FM8 clients en welke valkuilen liggen er of juist niet?

Bij mijn weten geen probleem, mits je in FM7 blijft ontwikkelen om te voorkomen dat je per ongeluk FM8.x functionaliteit gaat gebruiken.

Of als je dat gaat gebruiken eerst testen welke FM versie er in gebruik is.

Groet,

René

• 0

Bedankt voor de antwoorden maar wat ik me afvraag, of ook wel enigzins de diepere gedachte achter de vraag: op dit forum is al naar voren gekomen dat verschillende 8 versies door elkaar, hier en daar een steekje laten vallen. Het zou me dus niet verbazen als 7 en 8 versies door elkaar dit ook zo af en toe doen...

• 0

Andere insteek die misschien de boel helder maakt voor de klant:

Wat is het hem waard om de boel gegarandeerd storingsvrij te houden?

Wat is zijn programmatuur + data hem waard?

Uptime, wat als het allemaal niet blijkt te werken, is er dan nog een weg terug?

Feit is dat bij gebuik van 8.0v3 de database een kleine reorganisatie voor zijn kiezen krijgt, je ziet als gebruiker een paar meldingen voorbij schieten.

Ik weet dat ik bij mijn klanten maar één ding adviseer, dat is dat ALLES in één keer om moet, niet omdat ik het wil, maar omdat dit het beste resultaat geeft die Filemaker voor staat.

Nadat ik het zelf natuurlijk eerst getest heb...

En ja, soms kost dat een paar centen.

• 0

Misschien ter overvloede:

Je kunt met If{Get(ApplicationVersion) = 7.0v3} oid natuurlijk wel bepaalde extra scriptstappen maken zodat je de extra funcite van fm8 wel kan benutten.

Bijvoorbeeld:

If(Get(ApplicationVersion) = 7.0v3)

Show Custom Dialog(hoe een pdf file te printen)

Perform script[printstaandcurrentrecord]

Else

export to PDF

End If

offtopic:

louk?

• 0

off topic

Guido, je mag nooit meer raden :lol:

/off topic

Je kunt met If{Get(ApplicationVersion) = 7.0v3} oid natuurlijk wel bepaalde extra scriptstappen maken zodat je de extra funcite van fm8 wel kan benutten.

Ja, daar zou je bij verdere ontwikkeling (is overigens niet aan de orde) wellicht soms mee zou kunnen werken. Maar da's m.i. niet waar je naartoe zou moeten hooguit in een zeer uitzonderlijk geval. Los van het feit dat je zo ook niet alles en ook niet zomaar kunt afvangen.

Het 'probleem' heeft zich inmiddels al opgelost (we gaan voor 1 versie).