Jump to content
  • 0

ga naar gerelateerde record van veld ....

joser

Question

Hallo,

waarschijnlijk simpele vraag,

wij werken met meetstaat.

iedere record bestaat uit oa een dossiernummer, een artikelnummer, ...

Om in een bepaald dossier te werken, werken we in de reeks records van een bepaald dossiernummer (met de zoek-functie) die gesorteerd zijn volgens artikelnummer.

Nu wil ik naar een bepaald record gaan in deze gevonden reeks.

Met een nieuwe zoek functie heeft het programma alle gevonden waarden terug van de tabel, maar van alle dossiernummers, en ben ik zo mijn 1e gevonden reeks waarin we aan het werken waren kwijt.

Wat ik aan het proberen ben:

'k heb nu een nieuw veld gemaakt, met daarop een venstermenu met een invoerlijst gerelateerd aan het dossiernummer. Zo krijg ik een Pull-down van alle artikelnummers in desbetreffend dossier.

So far so good.

Maar blijkbaar kan ik geen script plaatsen op het venstermenu, of het is een script, of het is een venstermenu, beide lukt blijkbaar niet.

'k vind ook geen knop die naar de record moet gaan die op het nieuwe veld staat ingevuld (iets van 'ga naar gerelateerde record van nieuw veld ')

Of ben ik te het weer moeilijk aan het maken ?!

Met vriendelijke groet

Joser

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0
'k heb nu een nieuw veld gemaakt, met daarop een venstermenu met een invoerlijst gerelateerd aan het dossiernummer. Zo krijg ik een Pull-down van alle artikelnummers in desbetreffend dossier.

...

'k vind ook geen knop die naar de record moet gaan die op het nieuwe veld staat ingevuld (iets van 'ga naar gerelateerde record van nieuw veld ')

Zet naast het veld met de invoerlijst van artikelnummers gerelateerd aan het dossiernummer een knop die naar het record gaat met het gekozen artikelnummer.

Die knop moet je zelf maken. En daarbij gebruik je dan - waarschijnlijk - dezelfde relatie/tabeloccurence die je gebruikt om de gerelateerde artikelnummers te tonen in de invoerlijst.

• 0

'k vind het maar niet.

Hoe moet ik naar een record gaan, de functie ga naar record heeft maar 5 opties (eerste, laatste,...berekening).

En via berekening gaat het niet want hij verwacht een Getal (waarschijnlijk recordnummer)

Wilt u soms iets verduidelijken hoe je naar een record zou kunnen gaan ?

Met vriendelijke groet,

Jo Serpentier

• 0

Toch gelukt, er kruipt blijkbaar veel geheugen in symbolen op de layout.

Dus hierbij de opgekuiste versie ;

Na opstart vult u naast dossiernummer een nummer in, dan 'toon bestek'

Dan komt u op een andere layout terecht, met het aantal records overeenkomstig het dossiernummer. (de één 5 de andere heeft 10 records)

De pulldown rechts heeft nu ( is gewijzigd voor dit voorbeeld ) een aantal artikelnummers weer. Hoe kan ik nu 'springen' naar desbetreffende record.

Met een 'zoek record' gaat dit niet daar hij door alle dossiers loopt en ook alle andere records verbergt.

Ik zou graag de huidige zichtbare records behouden, en gaan naar record ....

Iemand een idee ?

bestek opmaken Kopie.fp7.zip

• 0

Concept loopt volgens mij wat mank.

Je zou één record per dossier moeten maken en de verschillende items in een APARTE tabel bijhouden.

Mits een correcte relatie (vb. dossiernr = dossiernr) kan je via een portaal op je dossiertabel alle items zien (en dus ook naar gerelateerde records jumpen)

• 0

Het concept nu veranderen is uit den boze.

Dit is een onderdeel van een tamelijk uitgebreid systeem van adressen/meetstaten/bestekken/foto's/brieven/faxen,..... die allen onderling aan ekaar gelinkt zijn.

Dit nu in een handomdraai veranderen zie 'k niet echt meer zitten.

Het zou gewoon een handige tool zijn om te kunnen verlopen in de records.

MVG

Joser

• 0

Voor degene die ook soortgelijk probleem hebben ;

Het werkt met een scriptje ;

ga naar eerste record

loop

if(veldwaarde pulldownmenu = veldwaarde artikelnummer)

script afsluiten

end if

ga naar record volgende

end loop

De gevonden reeks blijft onaangeroerd

MVG

Joser

• 0
ga naar eerste record

loop

if(veldwaarde pulldownmenu = veldwaarde artikelnummer)

script afsluiten

end if

ga naar record volgende

end loop

Beter lijkt mij te zijn :

ga naar eerste record
loop
exit loop if (veldwaarde pulldownmenu = veldwaarde artikelnummer)
ga naar volgende record (verlaat bij laatste)
end loop
...
vervolg van het script

Waarom is dit beter volgens mij ?

Omdat je nu je script probleemloos kan verderzetten, en in jouw voorbeeld ga je in de problemen geraken.

• 0

beadnkt voor de info Rony,

dit is inderdaad een solidere oplossing.

Het verbaasde mij wel dat 'loopen' zo traag was.

Uitgerekend doet de computer amper zo'n 7-8 loops (records) per seconde.

in een tabel met 200 records is dat net iets meer dan 20 sec wachten.

• 0

Doe een "bewaar de informatietoevoegingsfiche" vooral de "herhalingscirkel" start, of zoiets?

Het blijft dus een oud zeer...

Zijn onze documentatiebestanden met o.a. de vertalingen nog up to date, sorry, nog actueel? En staat die Commit Record daartussen?

• 0

Bedankt Rony,

sorry voor de vraag betreffende de vertaling, blijkbaar een gevoelig punt :)

'k heb de gegeven link in mijn bookmarks geplaatst, super handig

Het is nogal verwarrend indien men een nederlandse versie heeft ....

Bedankt, mvg

Joser

• 0
sorry voor de vraag betreffende de vertaling, blijkbaar een gevoelig punt :)

Dat klopt, en de redenen zijn hier al verschillende keren uiteengezet. Ook hier krijgen we weer een mooi voorbeeld: commit is vertaald, record niet. Je krijgt dus steeds een hybriede mengtaal die gebruik maakt van een onbestaand "Nederlands". Kijk maar eens in Van Dale als je de Set Field-vertaling wil begrijpen ("Veld instellen"). FileMaker 3 had trouwens het opschrift Nedarlands op de doos...