EricJ Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Hallo allemaal, De oplossing is hopenlijk simpel maar ikzelf krijg het nog niet voor elkaar. Wat ik wil bereiken is het volgende: Graag wil ik records sorteren alfabetisch van A-Z en ook van Z-A. Dit zijn twee verschillende sorteermethoden. Deze kan ik maken en aan twee knopjes hangen. Ik wil echter graag één sorteerknop die als ik er op druk sorteert van A-Z en als ik er nogmaals op druk sorteert van Z-A, etc. Wie weet een oplossing? EricJ Quote Link to comment
0 Michel5 Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Beste Eric, Mijn eerste reactie. Maak drie scripts. 1. Sort A_Z 2. Sort Z_A 3. En een voor de knop Met een custom dialog laat je kiezen welke sorteer volgorde toegepast zal worden. Bij antwoord A script 1 activeren. Bij antwoord B script 2 activeren. Er zal ongetwijfeld een andere manier zijn om hetzelfde te bereiken. Daar ben ik dan ook benieuwd naar. Succes! Quote Link to comment
0 WJ Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Je kunt door een global variabele in te stellen kun je bepalen hoe er sorteerd moet worden. abs($$sort-1) door een if te gebruiken kun je vervolgens oplopend of aflopend sorteren. Quote Link to comment
0 rgaros Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Maak drie scripts. 1. Sort A_Z 2. Sort Z_A 3. En een voor de knop Sinds FM7 kan je meerdere sorteervolgorden per script opslaan, voorheen was dat er 1 per script. Je hebt dus aan 1 script genoeg, en met b.v. de Get (SortState) kan je zien of gesorteerd is. René Quote Link to comment
0 AvD Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 met b.v. de Get (SortState) kan je zien of gesorteerd is. Klopt, maar spijtig genoeg niet of de sorteervolgorde ascending of descending is, en dat zou de poster graag willen weten. Quote Link to comment
0 rgaros Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 met b.v. de Get (SortState) kan je zien of gesorteerd is. Klopt, maar spijtig genoeg niet of de sorteervolgorde ascending of descending is, en dat zou de poster graag willen weten. Ik kauw niet voor wat ie er mee kan, maar dat het gebruikt kan worden. Het script weet dan in ieder geval de beginsituatie en kan dan oplopend sorteren en een eigen vlaggetje zetten. Of dat een global variabele moet zijn die kan conflicteren met soortgelijke scripts voor andere tabellen??? René Quote Link to comment
0 Sanne Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Get(SortState)? Wauw, dat klinkt geweldig. Sinds welke versie zit dat erin? Quote Link to comment
0 EricJ Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 Heren, Heren, en wellicht ook dames Jullie gaan mij een beetje te snel. Ik begrijp dat zelf uitvogelen de beste studieresultaten oplevert, maar is iemand bereid mij een voorbeeldje in elkaar te draaien? Mijn kennis van FMP is nu nog te weinig. Alvast bedankt EricJ Quote Link to comment
0 JeanWM Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Get(SortState)? Wauw, dat klinkt geweldig. Sinds welke versie zit dat erin? Vermits ik 7 overgeslagen heb, kan ik enkel zeggen dat het in 8 Adv staat. Quote Link to comment
0 rgaros Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Get(SortState)? Wauw, dat klinkt geweldig. Sinds welke versie zit dat erin? Vermits ik 7 overgeslagen heb, kan ik enkel zeggen dat het in 8 Adv staat. What's in a name... In FM7 NL heette het nog Get ( StatusSorteren ) René Quote Link to comment
0 hbrendel Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 In 5.5: Status (CurrentSortStatus) En volgens mij was het er daarvoor ook al. Henk Quote Link to comment
0 EricJ Posted September 19, 2006 Author Share Posted September 19, 2006 Jullie gaan me echt te snel nu. Ik kom niet verder dan simpel sorteren. Als ik een sorteerscript maak, waar bouw ik dan die globale met:abs($$sort-1) in of waar en wanneer komt de SortState om de hoek kijken. Sorry, maar iss er iemand die voor mij een voorbeeldje wil maken? EricJ Quote Link to comment
0 WJ Posted September 19, 2006 Share Posted September 19, 2006 Hierbij een voorbeeldje Sorteren.fp7 Quote Link to comment
0 Sanne Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 In 5.5: Status (CurrentSortStatus) Volgens mij typisch zo'n status/get-ding waar ik nooit werkelijk de noodzaak van heb gezien. Na een korte test - ik weet nu ook waarom: de uitkomst is alleen maar 0 of 1! Het geeft alleen maar aan of de records gesorteerd staan of niet. Het geeft geen enkele informatie over op welke velden gesorteerd is en of dat ascending of descending is. Dus als ik de noodzaak heb om die informatie te weten, dan hou ik dat zelf in een globaaltje bij. Kijken met Get(SortStatus) wat de beginsituatie is, lijkt me ook niet werkelijk informatie geven. Omdat je geen informatie hebt op welke manier er gesorteerd staat. Kan iemand mij een werkelijk zinvolle toepassing geven van Get(SortStatus)? Quote Link to comment
0 Sanne Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Hier het script uit het voorbeeldbestand van WJ. Belangrijk is dat het script wordt gestart met een ScriptParameter. $$GesorteerdOpVeld houdt bij wat het zegt. $$sort is het vlaggetje wat ascending of descending bijhoudt. Quote Link to comment
Question
EricJ
Hallo allemaal,
De oplossing is hopenlijk simpel maar ikzelf krijg het nog niet voor elkaar.
Wat ik wil bereiken is het volgende:
Graag wil ik records sorteren alfabetisch van A-Z en ook van Z-A.
Dit zijn twee verschillende sorteermethoden. Deze kan ik maken en aan twee knopjes hangen.
Ik wil echter graag één sorteerknop die als ik er op druk sorteert van A-Z en als ik er nogmaals op druk sorteert van Z-A, etc.
Wie weet een oplossing?
EricJ
14 answers to this question
Recommended Posts