Jump to content
  • 0

meer dan één bevel

elie lagrain

Question

Is het mogelijk om de gebruiker na het aanklikken op een knop in een layout (met script activatie) te beletten een ander bevel (andere knop) te gebruiken (waardoor in feite 2 bevelen na elkaar gegeven worden).

Het eerste bevel (script) m.a.w. MOET eerst bevestigd (en uitgevoerd zijn)worden vooraleer een nieuwe knop enig effect heeft. Kan dit? (dus in feite blokkeren van iedere combinatie tot het eerste bevel door FM afgewerkt is)?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Het kan. Het hangt alleen af wat je precies wil testen.

Met de If script stap, kan je testen of een bepaalde waarde gezet is, of nie leeg is, of een bepaalde status aanwezig is, enz...

Je vraag is nogal vaag en onconcreet om echt duidelijk te kunnen antwoorden.

Koen

Na het activeren van een script door het aanklikken van een knop waar vb. een zoekfunctie gevraagd wordt, verwacht FM een input en terwijl die input van de gebruiker nog niet werd gegeven kan de gebruiker reeds een ander bevel (script oproepen) opvragen via een andere knop. Kan deze laatste actie belet worden? Dus de gebruiken geen andere keuze toelaten dan de eerste optie eerst te laten afhandelen.

• 0

In het geval van een zoekscript is dat relatief eenvoudig.

Je kan gebruik maken van de Get(WindowMode)-functie om te kijken of je in Find, Browse of Preview staat. Een script mag pas uitgevoerd worden indien de status Browse is bijvoorbeeld. Maw, je moet jouw andere scripts starten met de controle van de huidige status : status goed, ga door, status negatief, stop of verlaat script bijvoorbeeld.

• 0

Je kunt een "loop" inbouwen met daarin de scriptstap:

Script onderbreken/hervatten [Onbeperkt]

Nu blijft het script wachten totdat de gebruiker weer een actie uitvoert. Je kunt dan kijken wat de gebruiker gedaan heeft en het script vervolgen.

Kijk ook eens in Filemaker Help naar deze functie.

PJ

• 0
Je kunt een "loop" inbouwen met daarin de scriptstap:

Script onderbreken/hervatten [Onbeperkt]

Nu blijft het script wachten totdat de gebruiker weer een actie uitvoert. Je kunt dan kijken wat de gebruiker gedaan heeft en het script vervolgen.

Kijk ook eens in Filemaker Help naar deze functie.

PJ

Een "loop" had ik reeds ingebouwd, maar dat helpt slechts gedeeltelijk omdat de gebruiker intussen wel op een andere knop (dus bevel) kan klikken en FM daar uiteindelijk ook rekening mee houdt en juist dit is voor mij ongewenst. Ideaal zou zijn dat er NIETS kan geactiveerd worden zolang het eerste bevel (script) niet volledig is uitgevoerd.

Toch bedankt voor jullie spontane hulp.

• 0

Misschien nog een idee:

Ik gebruik ook nog een nieuw venster. Ik heb het dan als volgt ingericht:

- Gebruiker klikt op knop

- nieuw venster wordt geopend

- start loop

- gebruiker kan alleen dingen doen die ik wil :wink:

- beëindig loop

- sluit venster

Waarom nieuw venster: door mijn genoemde scriptstap, kan de gebruiker niet van venster wisselen, dus ook niet op knoppen klikken in start venster (en er worden nog een aantal dingen geblokkeerd)

• 0

Je kunt ook testen op een globale variabele.

Stel dat je eerste script is:

Set Variable[$$check ; "1"]

Pause/Resume Script

Set Variable[$$check ; "0"]

Dan kun je in je andere scripts testen:

If [$$check=1]

Exit Script[]

End if

...

De oplossing die Ronny voorstelt is zeker bruikbaar, indien inderdaad je scripts enkel in Find Mode niet mogen werken.

Koen