Jump to content
  • 0

Van 6 naar 8.5 ...

Stardust

Question

Posted

Eindelijk is het zo ver ...

Filemaker Server 8.0 + 5 licenties Filemaker 8.5 en op de koop toe een oude PIV om als server te dienen.

De uitdaging, de bestaande FM6 toepassingen over brengen naar 8.5 en proberen om de zaken te verbeteren.

Allerlei plannen gemaakt ... al die verschillende tabellen dienen dus samengebracht in één bestand en als hoofdtabel een soort van klantenbestand. Per klant een record met daaruit onmiddellijke toegang tot de specifieke tabellen. 1 klik en je ziet de examenuitslagen per vak, een andere klik en je ziet de vergunningen.

Dit klinkt heel mooi ... alles uitgetekend op papier en voortaan nog maar één maal de klantgegevens invullen!

Hoe mooi en prachtig deze theorie maar de praktijk blijkt helemaal niet zo eenvoudig. Want wanneer ik begin met een dergelijke klantentabel, dien ik in iedere bijtabel de nodige aanvullingen te doen voor de klant in te voeren. Voor een nieuw ontwerp lijkt me dit vanzelfsprekend maar niet voor ca 20 verschillende gegevenstabellen waarbij tot overmaat van ramp er geen enkele gelijkvormigheid van de invoer is.

Hoe langer ik plan en denk hoe minder ik een oplossing vind :?

Bijgevolg vrees ik dat enkel portalen me enigszins gaan kunnen helpen of ben ik nu oliedom en zie ik de vanzelfsprekendheid over het hoofd ??

Danny 8)

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
al die verschillende tabellen dienen dus samengebracht in één bestand en als hoofdtabel een soort van klantenbestand.

Dat is dus geen wet van Meden en Perzen! Het hoeft niet. Ik zou in eerste instantie - rekening houdend met alle adviezen die hier al zijn gegeven - een zuivere conversie doen. Daarna kan je gaan verfijnen, als dat nodig zou blijken.

Wat je mist, is wel een algemeen toegangsscherm dat je meteen brengt naar de plaats waar je moet zijn.

• 0
Posted
Wat je mist, is wel een algemeen toegangsscherm dat je meteen brengt naar de plaats waar je moet zijn.

Ik noem dit het openingsmenu en vanzelfsprekend zit dit in mijn toepassingen verwerkt. Hierin plaats ik buiten de menuknoppen ook enkele algemene records van de personeelsgegevens, backupscripts, enz... Elke afzonderlijke tabel is steeds met dit openingsmenu gerelateerd zodat in geval van bvb. een nieuw personeelslid de gegevens onmiddellijk en eenmalig aangepast kunnen worden.

Maar als ik het goed begrijp is het niet noodzakelijk om alle tabellen in één database onder te brengen. Ik meen me te herinneren ergens op het forum gelezen te hebben om eventueel de data en de layouts te scheiden maar dit is niet altijd zo eenvoudig uit te voeren en zeker niet wanneer men een bestaande toepassing wil/moet omzetten.

Vanzelfsprekend kijk ik met argusogen uit naar alle eventuele tips op dit forum :roll:

• 0
Posted
Wat je mist, is wel een algemeen toegangsscherm dat je meteen brengt naar de plaats waar je moet zijn..

Ik noem dit het openingsmenu en vanzelfsprekend zit dit in mijn toepassingen verwerkt. Hierin plaats ik buiten de menuknoppen ook enkele algemene records van de personeelsgegevens, backupscripts, enz... Elke afzonderlijke tabel is steeds met dit openingsmenu gerelateerd zodat in geval van bvb. een nieuw personeelslid de gegevens onmiddellijk en eenmalig aangepast kunnen worden..

Ja, maar dat is niet precies wat ik bedoelde. Was je er niet bij op de laatste confituursessie toen ik het had over push technology en zo?

Maar als ik het goed begrijp is het niet noodzakelijk om alle tabellen in één database onder te brengen.

Dat is inderdaad zo: je kan je oude files gewoon omzetten naar tables, en die apart houden, net zoals je files vroeger. Later kan je eventueel nog gaan puzzelen om die in mekaar te steken. Maar ik kan je garanderen dat er zoveel leukere dingen te doen zijn... Als het werkt, en je bent tevreden, laat het dan zo draaien.

• 0
Posted

Het voordeel van de sessie was tevens een nadeel, het splitsen van de groep ... ik heb (helaas) jouw uiteenzetting aangaande push technology niet bijgewoond. Ik vermoed dat de door jouw aangehaalde push technology enigszins gebaseerd is op de zoals in html gebruikte technologie waarbij men steeds in hetzelfde scherm blijft bij het uitvoeren van allerlei opdrachten ... of zie ik dat verkeerd?

Vanzelfsprekend heb je overschot van gelijk, 'never change a winning team' maar soms moet men toch vanaf nul herbeginnen wil men de nieuwste technologie integreren. Anderzijds wil ik bij de update van 6.0 naar 8.5 allerlei uit de hand gegroeide toestanden trachten recht te zetten. Bvb. soortgelijke tabellen die na verloop van tijd uiteengegroeid zijn (verschillende veldbenamingen en definities bij soortgelijke tabellen), rekening houdend dat veel gemaakt is 'tussen de soep en de patatjes' en dat vele bestanden hun oorsprong hebben in, ja, FM Pro 2.1.

Indertijd kende Filemaker en ikzelf nog veel minder de relatie en stond ik nog vol verwondering aangaande de lookup, één der hoofdredenen waarom ik mijn hart aan FM verloren heb. Mede daarom dat ik vooraleer te beginnen tracht om heel het concept zo goed als mogelijk voor te bereiden maar anderzijds eveneens dien rekening te houden met de actuele toestand. Ik moet rekening houden met het totaal aantal records en het daaraan verbonden werkvolume bij eventuele wijzigingen en aanpassingen, anderzijds kan ik me het evenmin veroorloven om de omzetting op de lange baan te schuiven, mijn broodheer zou dit niet waarderen ben ik bang.

Alleszins lees ik graag jullie professionele tips en hoop er enige wijsheid uit te putten bij de reorganisatie van m'n database project.

Danny 8)

• 0
Posted

Mijn visie voor 1 peso con 50 centavos.

Ook hier hebben we wat tijd moeten laten voorbij gaan tot we ons +FM6 konden veroorloven.

Wat ik snel doorhad was dat het gewoon omzetten van de bestaande files/toepassingen naar FM8 niet zomaar zou gebeuren zonder dat er hier en daar zaken niet meer zouden werken.

Alle mogelijke forums afgedaan en alles netjes genoteerd op gebied van nachtmerries die anderen hadden en waar ik eigen zaken in ontdekte...

't Is van een ander zijn miserie dat je soms beter wordt....

De FM6 bestanden werden aangepast waar het kon (mogelijke Today opzoeken en aanpassen en nog van die zaken), scripts aanpassen zodat die zouden blijven werken, een omvormingslijst gemaakt voor functies die een andere naam hadden, alle globalen per file/toepassing opgezocht en die per toepassing (multi-file) in 1 file gestopt met een link naar de andere files, die kwamen in FM8 uiteindelijk in 1 table terecht.

Kortom, het is best dat je de bestaande 6 bestanden eerst 'rijp' maakt voor 8. Tijdelijk alle paswoorden en toegangsprivileges eruit. Dat is je eerste taak in 8, die dingen terug opbouwen. Of sommige files gaan niet op de juiste manier open en voor je het weet werken sommige relaties niet meer....

Door mijn voorbereiding was er minder werk bij het opnieuw aanmaken van de toepassingen in FM8, ja we hebben alles opnieuw van scratch aangemaakt...

Maar we wisten, dank zij de voorbereidende documentatie, precies wat en hoe en waar en waarom.

4, FM6, 17+ bestanden toepassingen met alles erop en eraan waren volledig nieuw aangemaakt in FM8 in iets minder dan drie weken, testen inbegrepen.

Het grootste probleem was in feite het FM6 denken omzetten in FM7+ logica. En nog heb ik er soms problemen mee (Get Repetition) heb je bv niet nodig en toch gebruik ik die volledige syntax soms nog....

Kortom Danny, enkele zijn je al voorgegaan, en die leven nog....

In alle geval sterkte, nog een geluk dat het FileMaker is....

• 0
Posted
Het voordeel van de sessie was tevens een nadeel, het splitsen van de groep ... ik heb (helaas) jouw uiteenzetting aangaande push technology niet bijgewoond. Ik vermoed dat de door jouw aangehaalde push technology enigszins gebaseerd is op de zoals in html gebruikte technologie waarbij men steeds in hetzelfde scherm blijft bij het uitvoeren van allerlei opdrachten ... of zie ik dat verkeerd?

Ja, dat is inderdaad het nadeel van het voordeel: we kunnen niet overal tegeliljk zijn, en de confituursessie duurde maar één dag...

En wat die push technology betreft, dat is toch iets anders - in zijn toepassing - dan wat je hierboven schetst. Ik zou het hier graag helemaal uit de doeken doen, maar dat kan niet binnen het kader van het forum (Rony heeft het in dat verband ooit over soep, stoep en restaurants gehad, als je begrijpt wat ik bedoel) :wink: (http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1862&highlight=stoep).

• 0
Posted

Jean,

Ik zou er zelfs 1,50 € aan spenderen aan jouw visie :)

Oops André, ik zat er dus helemaal naast ... maar ik heb de links gevolgd en begrijp nu waar je het over hebt :?

Danny

• 0
Posted

Ondertussen al wat aan geklooid ... de bestanden omgezet naar FM v8.5. Op de laptop werken deze bestanden, op de hoofd pc thuis crasht FM :(

Maar dat is een zorg voor later ... ondertussen wil ik de server uittesten.

Ik heb gelezen en begrepen dat ik de filemaker databestanden in de subfolder Database dien te plaatsen, bvb. C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Server\Data\Databases op een Windows machine.

Vervolgens zou ik de betrokken pc herstarten zodat Filemaker Server (automatisch) geactiveerd wordt. Op deze 'server' staat enkel Filemaker Server 8.0 geinstalleerd.

Vervolgens moet men vanuit een client via het menu File, Open remote aanklikken om vervolgens het door de server gehoste bestand uit te kiezen en te openen.

Klopt dit of dien ik allerlei instellingen te verwezenlijken vooraleer ik de bestanden kan sharen vanaf de server?

Liever had ik gezien dat de databestanden op de externe server bleven staan die voor iedereen toegankelijk is en ik vermoed dat dit eventueel ook zou kunnen d;M.v. snelkoppelingen hier naar te plaatsen in de datafolder van FM Pro Server.

Wij hebben hier vijf pc's (Win XP) staan waarvan één als Filemaker server fungeert. Alle 5 pc's maken deel uit van een groot bedrijfsnetwerk, waarvan wij in een sub groep zitten.

Ik vraag me echt af hoe ik dit nu het best benader en dit in een 'dummy' taal want ik raak er via de handleiding niet echt wijzer uit :oops:

Duidelijk verstaanbare raad is van harte welkom!!

Danny 8)

• 0
Posted
Vervolgens moet men vanuit een client via het menu File, Open remote aanklikken om vervolgens het door de server gehoste bestand uit te kiezen en te openen.

Hiervoor is een mooie oplossing met een internet link mogelijk

zie hier

• 0
Posted

Na wat rond te duinen via Google, kwam ik uiteindelijk hierterecht.

Praktische video toelichtingen die ik niemand hier wil onthouden. Alleszins heb ik er al van geleerd dat men individueel de privileges van elk bestand dient aan te passen! Dat is iets wat ik niet wist en hoop dat dit me morgen verder zal helpen 8O bij m'n eerste kennismaking met werken met Filemaker Server 8.0!

Danny

• 0
Posted

Dol enthousiast ... eindelijk begreep ik het ...

FM Server 8.0 geinstalleerd op daartoe voorziene machine.

Via client 1 of 2 of 3 Filemaker 8.5 openen en via host naar de bestanden zoeken die FM Server voor ons host.

Zo eenvoudig maar helaas het mag niet zijn. Wat zie ik vanop de clients ? Juist ... niets ... geen server of host te zien!

Handleiding nog eens lezen ... filmpje nogmaals bekijken ... richtlijnen trachten nauwgezet te volgen ... helaass nog steeds niets :?

Vervolgens de hele zwik er af gesmeten en vervolgens er FM Server 5.0 op geinstalleerd die voor zo ver ik begreep eveneens de fp5 bestanden gemaakt via FM 6 kan hosten. U raadt het reeds, weerom hetzelfde of anders gezegd, geen resultaat.

Binnen ons kantoor staan er vijf pc's allemaal voorzien van Windows XP Pro SP2. Al deze pc's hangen in een groter netwerk waarvoor een gedeelte gereserveerd is voor onze gezamenlijke (filemaker) bestanden.

Eén PC, de lichtste, een oude PIV 1,6 GHz met een harde schijf van slechts 20 Gb wordt gebruikt als hosting machine. Dus hierop FM Server geinstalleerd, vervolgens enkele testbestanden in de folder C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Server 5 geplaatst. Deze bestanden zijn geshared, de C:\ schijf wordt niet geshared ... Resultaat, juist niets te zien via de client, geen host (server) laat staan bestanden...

Wat doe ik verkeerd ? Ik raak er echt niet wijs uit en ik moet eerlijkheidshalve erkennen dat ik totaal geen netwerk ervaring heb. 8O

Bijgevolg wordt het allemaal moeilijker wanneer men de handleiding volgt en uiteindelijk tot geen resultaat komt .

Het ideaal zou zijn dat de bestanden op de server blijven staan en zonder problemen door elke client geopend kunnen worden en dat er ook ondertussen aan gewerkt kan worden. Alles naar de FM Server hosting machine is uitgesloten daar deze niet genoeg vrije ruimte biedt op de C:\. Echter is er wel een 2de harde schijf van 120 Gb aanwezig, die ik graag gereserveerd had voor backup doekeinden.

Ik heb al zo veel info hier en op het www gevonden maar een eenvoudig begrijpbare uitleg is moeilijk terug te vinden, vooral voor situaties waar het mis loopt. Ik reken nu op jullie deskundigheid om me op het goede spoor te zetten :roll:

Danny

• 0
Posted

Probeer het is standaard/basic (je verhaal is me niet 100% duidelijk). Even heel kort door de bocht:

Installeer Filemaker server 8, plaats een bestand, waarvan je hebt aangegeven dat hij gedeeld kan worden met Filemaker server, en plaats deze op de server in c:\program files\filemaker\filemaker server\data\databases

Start de Filemaker Server admin en kijk, na te zijn geconnect, of onder databases -> files achter alle bestanden 'normal' staat.

Probeer dan 'ns via een client de bestanden via open remote (wel de juiste server of het ip-adres van de server opgeven) het bestand te openen. Als dat lukt... is dat het startpunt...

• 0
Posted

Vooreerst burggraaf, bedankt voor je info. Ik probeer :? hierna iets duidelijker te zijn ...

Voorstelling v/d configuratie:

Bedrijfsnetwerk, waarop een partitie van ca 50 Gb voor onze dienst gereserveerd is en waar tot op heden onze filemakerbestanden stonden.

Ik noem dit de X:\

Vervolgens binnen onze groep beschikken we over 5 PC's allemaal voorzien van Windows XP SP2:

1) PIV - 1.6 GHz - 1024 MB RAM - 20 Gb Harddisk + extra harddisk 120 Gb

2) PIV - 3.0 GHz - 1024 MB RAM

3) PIV - 1.6 GHz - 512 MB RAM

4) PIV - 2.8 GHz - 512 MB RAM

5) PIV - 2.8 GHz - 512 MB RAM

Binnen de huidige situatie opent client 4) elke ochtend de databsases op de server (X:\) waarna de andere clients 2) 3) en 5) de geopende bestanden van client 4) openen d.m.v. open remote

Door de vier medewerkers wordt de ganse dag binnen deze databases gewerkt. Al de bestanden zijn van het fp5 (Filemaker 6.0 formaat).

-------------------------------------------------------------------------------

Speciaal om Filemaker Server te kunnen draaien hebben we de beschikking gekregen over PC 1).

Wanneer we hier Filemaker Server op installeren en de te delen databestanden in de daartoe voorziene folder plaatsen (C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Server 5\) kunnen de andere clients [2), 3) 4) 5)] deze bestanden niet vinden via open remote ! Meer nog, ze zien ook de Filemaker server machine 1) die de typische naam SERVER kreeg ook niet!

Dit verhaal geldt eveneens voor Filemaker server versie 8.0.

Desondanks heb ik dit enige tijd geleden bij wijze van test ook eens geprobeerd maar dan wel via PC 5) en dan lukte het wel! Toen konden de andere clients de bestanden die op PC 5) stonden wel zien en benaderen!

Dit alles maakt dat ik nog enige vragen heb:

a) Moet op de Server waar Filemaker Server en de te delen bestanden zich bevinden ook een een normale client versie van Filemaker geinstalleerd worden?

b) Kan men Filemaker Server op een andere partitie dan de voorgestelde C:\Program Files/Filemaker/Filemaker Server/ installeren ?

c) Bij Filemaker Server 5/6 moeten de databestanden geshared zijn of niet?

d) moet de partitie waar zich Filemaker server op bevindt geshared zijn of mag dit juist niet zoals ik begreep uiit de handleiding?

e) kan men nu de bestanden bewerken (velddefinities) wanneer de bestanden geopend zijn en gehost via Filemaker server vanop een andere client?

In de hoop dat ik het nu enigszins duidelijker voorgesteld heb, blijf ik in blijde verwachting voor jullie adviezen 8)

Danny

• 0
Posted

a) Moet op de Server waar Filemaker Server en de te delen bestanden zich bevinden ook een een normale client versie van Filemaker geinstalleerd worden?

Nee, zeker niet. Dit is zelfs af te raden.

b) Kan men Filemaker Server op een andere partitie dan de voorgestelde C:\Program Files/Filemaker/Filemaker Server/ installeren ?

Ik meen van wel.

c) Bij Filemaker Server 5/6 moeten de databestanden geshared zijn of niet?

Ja.

d) moet de partitie waar zich Filemaker server op bevindt geshared zijn of mag dit juist niet zoals ik begreep uiit de handleiding?

Niet geshared.

e) kan men nu de bestanden bewerken (velddefinities) wanneer de bestanden geopend zijn en gehost via Filemaker server vanop een andere client?

FileMaker 8 wel, overige niet.

• 0
Posted
Bij mijn weten is (standaard) het niveau voor de map voor fm7/8 toch echt c:\program files\filemaker\filemaker server\data\databases en niet c:\program files\filemaker\filemaker server

De Windows kreet die me te binnen schiet is 'Folder Redirection' maar mogelijk zijn er praktischere methodes...
  • 0
Posted

Om het op z'n Antwerps te zeggen ... 'Kieken dat ik ben!'

Waar schuilt het probleem ... Windows Firewall ... stommerik dat ik ben ... die uitschakelen en het loopt !!!! 8)