Jump to content
  • 0

Nog een keer: hoofdletters

Organeduc

Question

Posted

Ik maak in een aparte layout een brief, met allerlei samenvoegvelden, bijvoorbeeld Aan <> <> <> .

Veld 2 is een tussenvoegsel dat met een hoofdletter geschreven moet worden, wanneer het gebruikt wordt zonder de voorletters bij de naam van een persoon.

Voorbeeld: Geachte mevrouw Van der Maar en niet: Geachte mevrouw van der Maar.

Hoe doe ik dat in een brief met samenvoegvelden? Of bijvoorbeeld ook op etiketten?

Kan het niet vinden.

Overigens hoort dit bij FM8, maar ik weet het niet meer aan te passen.

Excuus.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het eenvoudigste is de prefab-methode: je bouwt vooraf de gewenste combinaties en zorgt daarin reeds voor de correcte schrijfwijze.

Sterk vereenvoudigd voorbeeld van zo'n prefabs, zonder voor- en tussenvoegsels:

vertrekkend van een veld Voornaam (Jan) en Naam (Pieters) kan je twee calculatievelden maken: Naam Integraal VN (Jan Pieters) en Naam Integraal NV (Pieters Jan). Analoog kan je ook de tussenvoegsels verwerken indien die not IsEmpty zijn. In je uiteindelijke tekst selecteer je dan de combinatie die je nodig hebt.

• 0
Posted

Dank voor je antwoord. Het kan dus niet in de mailing zelf? Of is dat alleen maar veel moeilijker, door berekeningen oid?

Als het wel via berekeningen kan, is er misschien nog wel veel meer mogelijk. In bijvoorbeeld erekeningen in email, zijn er allerlei leuke dingen te doen. Vandaar de vraag.

• 0
Posted

Ik gebruik het op de volgende wijze:

Indien het veld Tussenvoegsel niet leeg is dan moet het eerste karakter een hoofdletter worden en de volgende 99 karakters kleine letters. Met het getal 99 dek je alle voorkomende tussenvoegsels wel.

Na de berekening komt dan nog een extra spatie.

Bij kleine databases heb ik dit als rekenveld, bij rotere zet ik het in een script die brieven en etiketten print. Dit wordt dan niet opgeslagen, maar per keer berekend.

Case(Tussenvoegsel<>"";Substitute(Left(Tussenvoegsel;1);Left(Tussenvoegsel;1);Upper(Left(Tussenvoegsel;1))) & Lower(Middle(Tussenvoegsel;2;99)) & " " & Naam;Naam)

Wellicht zijn er in versie 8 kortere mogelijkheden, deze komt nog uit versie 5 (werkt ook in 8.5)