Jump to content
  • 0

Beeldschermen

Y&T

Question

Posted

ik heb een filemaker bestand dat via een netwerk door meerdere personen wordt gebruikt. Probleem is echter dat die verschillende personen verschillende beeldschermen hebben. Daar waar ik een mooi gevuld beeldscherm heb, waarop ik alles zie zonder dat ik hoef te scrollen, zien mijn collega's met een kleiner scherm slechts een gedeelte en moeten ze of scrollen of uitzommen naar 75%.

Iedere keer dat er van lay-out gewisseld wordt moet dit weer gedaan worden. Kan ik in een script iets zetten dat de optimale beeldgrootte automatisch gepakt wordt voor de computer/beeldscherm combinatie waarop het bestand geopend wordt? Ook als het bestand op hetzelfde tijdstip op meerdere computer geopend is?

Y&T

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ja dat kan: verdiep je eens in de scriptstappen die onder de rubriek "Window" staan en zorg voor een startup script dat nagaat hoe FileMaker draait op die of die configuratie en zorg dan, gescript weliswaar, voor automatische aanpassingen telkens van lay-out gewisseld wordt. Een hele klus!

• 0
Posted

Met Get(ScreenHeight) en Get(ScreenWidth) kun je bepalen hoeveel ruimte er is op het beeldscherm, zodat je in je scripts kunt verwijzen op verschillende layouts die zijn geoptimaliseerd voor verschillende beeldschermgrootten.

groet,

Durk

PS Dave Meniketti rules 8)

• 0
Posted

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, en heb bij mijn gebruikers (collegas), de pixels van het beeldscherm aangepast. De ene had 800x600, de andere weer wat meer, enz... Maar de instelling van de pixels bepaald hoeveel gegevens je in een venster ziet! Ik had wel mijn lay-outs reeds op 100 % gemaakt.

In het script dat alle benodigde bestanden opent, heb ik

- Venster aanpassen (Maximaliseren) erbij gezet, zodat ze dadelijk het volledige beeldscherm gevuld hebben.

Jij kunt er misschien nog bijzetten:

- Zoomniveau instellen (75%)

Is natuurlijk wel van toepassing op alle gebruikers.

Ze apart of op afstand scripten, daar heb ik geen ervaring in. :)

• 0
Posted

Ik ben geen pro en weet daarom niet precies hoe ik de info kan gebruiken. Als ik Get(ScreenHeight) en Get(ScreenWidth) wil gebruiken, moet ik dan twee nieuwe berekeningsvelden hiervoor aanmaken? Als ik dat doe geeft Filemaker namelijk als veldinhoud een vraagteken. Of kan ik in een script een dergelijke 'berekening' doorvoeren?

PS Yes, Meniketti still rules !

• 0
Posted

Hoi, zie voorbeeldbestandje.

Er is dus een startscript dat aan de hand van de schermhoogte bepaalt of er in de oplossing naar grote of kleine layouts wordt gekeken. Het eindresultaat van dit script is een globale variabele (die dus zijn waarde behoudt zolang het bestand open is) met de inhoud 'groot' of 'klein'.

Als je nu van iedere layout twee versies maakt, één met het achtervoegsel 'groot' en één met het achtervoegsel 'klein', dan kun je, wanneer je per script naar een layout gaat, FileMaker zeggen welk layout het moet zijn, door de layoutnaam te laten berekenen; 'groot' of 'klein' achter de layoutnaam te laten zetten.

Hoop dat het een beetje duidelijk wordt uit het voorbeeldbestandje :)

groet,

Durk

SchermGrootte.fp7

• 0
Posted

Danke je voor de info. Hier kan ik wat mee, maar ik denk wel dat ik het op een andere manier ga gebruiken. Zonder jouw hulp was ik hier echt nooit op gekomen. Dank je zeer!