Jump to content
  • 0

pdf export groot verschil in size tussen versie 8.0 en 8.5

PackD

Question

Posted

Hallo,

Ik merk dat het exporteren in formaat pdf bij de versie 8.5 plots een veel groter filesize geeft van de pdf. Een A4 met 6 foto's erop was met 8.0 +/- 150 kb en dezelfde A4 wordt nu in 8.5 plots 1,2 MB. Kan dit ergens worden ingesteld? Heeft iemand gelijkaardige ervaring?

Groeten, PackD

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik verstuur erg veel met PDF's. Ik gebruik hiervoor PDF creator, (even zoeken met google) en installeer deze als printer, dit geeft (zeer) aanvaardbare bestanden.

• 0
Posted

Hebben jullie dat probleem ook met het verschil tussen 8.0 en 8.5? Bij Filemaker support is dit blijkbaar een bekend iets, maar had men er geen oplossing voor. Ik vraag mij af of dit probleem bij iedereen opduikt of dat het ook nog kan beïnvloed worden door een of andere instelling of afhankelijk is van het OS of what ever... Het enige alternatief is dus momenteel een externe pdf writer gaan gebruiken...

• 0
Posted

PDF is postscript en wordt in de grafische wereld veel gebruikt.

Je kan het grofweg verdelen in 3 soorten kwaliteit:

scherm - print - en druk kwaliteit. Naarmate de kwaliteit hoger wordt neemt de omvang toe. Misschien heeft filemaker de kwaliteit verhoogd van de pdf. Een A4 met 6 foto's en 240 kb zal niet veel worden op een printer. (ga maar eens testen, door de fotos wordt het veel)

Als je in filemaker bij het maken naar pdf de compabilteit acrobat 6 en hoger neemt is de kans groot dat het bestand kleiner wordt.

Het gemak in filemaker met het automatisch opslaan onder bv. ordernummer is super en een goede kwaliteit.

Nico

• 0
Posted

Nico,

Ik heb dit geprobeerd in de instellingen van de pdf (bij Filemaker, keuze versie 5 of 6). Bij mij maakt het totaal praktisch geen verschil!

Filemaker houdt blijkbaar rekening met de filesize/resolutie van het beeld in de container. Ik plaatste 4 beelden van +/- 220 kb, dit resulteerde in 650 kb, dezelfde beelden in 90 kb geven 250 kb bij de pdf.

Ik moet SuperWimmie bijtreden dat dit indeed ontbreekt , de instel mogelijkheid. Ik vind het eigenlijk merkwaardig dat niet meer ontwikkelaars dit als een probleem aanzien. Ik vind er op geen enkel forum een polemiek rond. Ik ga ervan uit dat iedereen dus wellicht naar een pdf distiller stuurt of gelijkaardig...

Groeten, PackD