hbrendel Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Ik wil tijdelijk een database over het internet kunnen benaderen. Volgens mij staat alles goed ingesteld: Samengebruik aan, alle gebruikers aan, firewall staat uit. (Mac OSX) In het lokale netwerk kan ik de database remote openen, maar van buitenaf niet. De host is geen FM Server, maar FM Pro 8.5 VPN kan in deze situatie even niet. Wat ben ik vergeten? Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Firewall van de router openzetten op poort 5353 + doorgang verschaffen op deze poort naar de juiste server IP adres? Quote Link to comment
0 hbrendel Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 ... firewall staat uit ... Ook in de router Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Kan je die uitzetten dan? Dat zou betekenen dat je met je PC direct op een van buitenaf te benaderen IP adres zou moeten zitten. Quote Link to comment
0 burggraaf Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Kan je die uitzetten dan?Yep, deze Firewall speelt politieagendt voor het uitgaande en inkomde verkeer.Dat zou betekenen dat je met je PC direct op een van buitenaf te benaderen IP adres zou moeten zitten.Aleen als deze gerouteerd is natuurlijk... Quote Link to comment
0 burggraaf Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Firewall van de router openzetten op poort 5353Filemaker gebruikt toch poort 5003? Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Excuses, poort 5003 inderdaad Maar zodra je de NAT of NAPT aan hebt staan en daarmee een intern netwerk creeert, dan moet je toch via de poort-toewijzingen gaan werken? Of zit ik er naast? Mijn router heeft hem bij initiele installatie volledig uit staan, waardoor je met je PC direct hetzelfde IP adres toegekend als buiten op het grote internet. Een tweede netwerkaansluiting krijg je dan ook niet voor elkaar, aangezien de IP adressen op zijn. DAN heb je echt geen bescherming meer via de router. Zodra je een intern netwerk gaat maken, doet de NAT gelijk dienst als firewall. Tenminste, in mijn routertje... Quote Link to comment
0 burggraaf Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 @SuperWimmie: Yep. Weet natuurlijk niet hoe jouw router in elkaar steekt maar de firewall staat meestal los van de routering. Maar... er zijn nogal wat verschillende routers... Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Stel je voor dat je met de router een intern netwerk hebt opgezet, zonder firewall. Zorgt een oproep op poort 5003 er dan voor dat alle achter het WAN IP aanwezige computers worden afgezocht om te horen welke PC op deze oproep gaat reageren? Quote Link to comment
0 burggraaf Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Nee... daarvoor heb je NAT/NAPT nodig... Tenzij alles natuurlijk automatisch wordt gerouteerd door de router naar een aangesloten PC (als dat zo in de software van de router zit). Echter als je firewall openstaat kun je extern wel gaan zoeken of er een PC is op het interne netwerk die op een bepaalde poort reageert. Een dergelijke actie moet dus extern worden geinitieerd en wordt niet automatisch door je router gedaan. Quote Link to comment
Question
hbrendel
Ik wil tijdelijk een database over het internet kunnen benaderen.
Volgens mij staat alles goed ingesteld: Samengebruik aan, alle gebruikers aan, firewall staat uit. (Mac OSX)
In het lokale netwerk kan ik de database remote openen, maar van buitenaf niet.
De host is geen FM Server, maar FM Pro 8.5
VPN kan in deze situatie even niet.
Wat ben ik vergeten?
9 answers to this question
Recommended Posts