Ga naar inhoud
  • 0

Importeren CSV (bankmutaties)


diender

Vraag

Hallo,

 

Ik wil graag mijn bankmutaties in FM importeren. Ik download hiervoor een CSV bestand van mijn bank met alle mutaties en importeer ze middels een script in het daarvoor bestemde tabel. Dit gaat prima; elke boeking wordt als een apart record weggeschreven en de bijbehorende velden worden gevuld met informatie.

 

Echter... als ik -bij wijze van test- hetzelfde bestand nogmaals importeer, maakt FM opnieuw alle records aan (dubbele records). Is er een optie om eerst te controleren of het record al bestaat, voordat er een nieuwe record wordt aangemaakt?

 

Thanks...

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

diender,

 

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn computers en computer programma's uitermate dom. Ze doen wat je ze opdraagt en niet wat je wilt dat ze doen.

 

Voor jou is het misschien overduidelijk dat je de bankmutaties al eens heb geïmporteerd, maar wat weet FM nu van bankmutaties?

 

Wat ik doe is na het importeren de laatste datum uit de geïmporteerde records boven tafel halen en die opslaan. De volgende keer dat ik importeer gooi ik alle geïmporteerde records weg die voor of op de opgeslagen datum ligt. Het komt tenslotte niet voor dat je bankmutaties van een dag in twee keer krijgt aangeboden.

Ik maak voor de import ook gebruik van een extra tabel, zodat ik geen problemen heb met de 'echte' gegevens als er iets misgaat bij het importeren.

 

succes

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een zoekopdracht doen op unieke gegevens als die gelijk zijn dan die eventueel verwijderen. (dus bedrag en datum en naam geliijk dan is dit waarschijnlijk een dubbele import). Bij macfan zit trouwens een import voor bank bestanden MACGIrobase van Miro Lucassen. Daar zt ook een ontdubbelaar in.

Link naar reactie
  • 0

Ontdubbelen is niet zo moeilijk: een relatie leggen op bankrekening, bedrag, omschrijving en boekingsdatum. Dan kan er snel een som gemaakt worden van de hoeveelheid records die exact gelijk zijn.

Daarna alles weghalen totdat je er één overhoudt.

 

Dat blijkt in de praktijk voldoende te zijn, tenminste, bij mij.

 

Verder is de uitleg van rmw een feest van herkenning! Want precies op die manier doe ik het ook.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...