Jump to content
  • 0

Automatisch terug keren naar de oorspronkelijke layout

Stardust

Question

Posted

Wanneer de gebruiker naar een andere layout gedirigeerd is, is de meest voor de hand liggende oplossing dat hij nadien via een druk op een knop terug naar zijn/haar originele layout kan raken.

Ik dacht dat hiervoor de optie [original layout] bij de scriptstap 'Go to layout' van toepassing was. Alras bleek dat dit niet zo was, wanneer ik dat instel en vervolgens op de desbetreffende knop klik, gebeurt er niets, de gebruiker blijft in de actuele layout :?

Vervolgens dacht ik, misschien heeft dat iets te maken met het feit dat de bestanden gehost worden via FM Server en zocht ik een andere manier. gezien er ook de optie [layoutname by calculation] bestaat, dacht ik een variabele in te stellen bij het verlaten van de originele layout en deze op te roepen bij het script 'Go to layout'. Dit leek me een goede oplossing totdat ik me begon af te vragen hoe ik deze variabele dien op te roepen in de berekening :? Een bijkomende vraag die ik me stelde, was of dit ook zou werken wanneer men vanuit een andere database/bestand kwam?

Ondertussen begin ik te vermoeden/vrezen dat deze laatste denkpiste ook weerom verkeerd is en vraag ik me af of ik dit nu echt niet kan oplossen ... het lijkt me geen al te onlogische vraag om terug te keren naar het originele vertrekpunt (bestand/layout). Ik vermoed dat er wel een oplossing bestaat maar ik kan ze voorlopig niet uit dokteren.

Greetz 2 All,

Danny 8)

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

André,

hoewel heel nuttige tips, ben ik bang dat die hier niet van toepassing zijn aangezien de bestanden gehost worden vanaf Filemaker Server en ik nog niet zo lang geleden heir geleerd heb dat het gebruik van globalen iet of wat 'passé' is en beter vermeden wordt binnen FM 7 of hoger.

Net daarom zocht ik naar een alternatief om geen globalen meer te hoeven te gebruiken. Ik begin echter wel te vrezen dat het uiteindelijk de enige weg zal zijn die over blijft en dat we de globaaltjes nog wel enige tijd (nillens-willen) in gebruik dienen te houden.

Anderzijds is het wel een gemis dat men via de calculatievelden de inhoud van een variabele niet kan lezen (gebruiken), het zou veel zaken vereenvoudigen :?

Danny 8)

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik volg André in dit geval.

Let wel dat als je de layout via een variable parkeert je een $$ gebruikt b.v., die blijft geldig zolang je toepassing open is.

De $ blijft gelden zolang je script loopt.

Maar voor de gemakkelijkheid parkeer ik die waarde in een globaal veld in de Developer layout.

En een globaal is bereikbaar vanuit elk punt van de toepassing, je hoeft er zelfs geen relatie voor te hebben, in tegenstelling tot vroeger...

• 0
Posted

Danny,

Dit is een oplossing:

http://www.seedcode.com/cp-app/ste_cat/backmagic

Is geen plugin en werkt fantastisch. Hiermee kan je in al je layouts (die je wenst op te nemen in de functie) terugkeren naar vorige layouts 2, 3, 10 stappen terug en vooruit. Op de website staat dat het alleen geschikt is vanaf FM 8.5 maar als je de functie uitschakeld die ook de stappen in tabbladen bijhoudt dan werkt het uitstekend in versie 8.

Deze schitterende functie heeft voor mij in een keer een hoop navigatie probleempjes opgelost. Als je er even de tijd voor neemt hoe het in elkaar steekt dan kun je het heel creatief inzetten!

• 0
Posted

M.b.v. het globaal veld lukt het inderdaad dus zullen we voorlopig deze techniek gebruiken.

Anderzijds ook eens de link bekeken, waarvoor dank!, eroos, en gedownload ... ik houd julie op de hoogte ...

MVG,

Danny 8)