Ga naar inhoud
  • 0

[opgelost] Planning op z'n allersimpelst?


Dick Verschuur

Vraag

Hallo allemaal,

 

dit is waarschijnlijk weer een vraag met een hele simpele oplossing.

 

In een bestand met een veertigtal records zit een datumveld die de volgorde bepaald.

Nu wil ik een datum wijzigen.

De bedoeling is dat de datums die NA de nieuwe datum liggen op die wijziging worden aangepast.

 

Dus: ik wis een datum... en de andere datums schuiven in

Ik voeg een datum in... en de andere datums schuiven op

 

Dick

 

(die hoopt dat deze vraag net zo snel beantwoordt wordt als z'n vorige)

aangepast door Gast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Jean

 

Ik sluit een bestandje bij

 

vier velden:

volgnummer, naam, datum 1, datum 2

 

drie mogelijkheden:

 

1. Ik wis een willekeurig record...

... de volgnummers passen zich aan, datum 1 wijzigt (krijgt de datum van het volgende record), datum 2 blijft gelijk (hoewel dat oorspronkelijk een berekende waarde was o.b.v. datum 1

 

2. Ik voeg een nieuw record toe met een datum die er tussen past...

... de volgnummers passen zich aan o.b.v. het nieuwe record, datum 1 van de navolgende ecords wijzigen, datum 2 blijft weer gelijk

 

3. Ik wijzig in een record datum 1 (eerder of later)

... de volgnummers van de navolgende records passen zich aan o.b.v. de nieuwe datum 1, datum 2 blijft weer gelijk

 

Kan dat?

planning simpel.fp7

Link naar reactie
  • 0

Dag Jean,

 

dit past, zoals ik in de titel van de post al aangegeven heb, in een hele simpele planning.

 

Er zijn afspraken gemaakt met personen (datum 1)

nu valt er bijvoorbeeld een afspraak tussenuit

dan zou ik willen weten wat het gevolg zou kunnen zijn voor de afspraken die daarna gepland stonden. Maar ik wil wel graag weten wat de datum van de oorspronkelijke afspraak was.

 

En ik zou ook graag willen weten wat de gevolgen zijn wanneer er een afspraak wordt tussengevoegd (en ook dan zou ik de datum van de oorspronkelijke afspraak willen blijven zien)

 

Dick

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu goed kijk komt het mij over dat het niet uit maakt wie naar welke afspraak gaat. Ik neem bv roos en Connie die hebben beide een afspraak op 16 dec datum1 en op 18 dec datum 2.

Ik begrijp het nut niet van zoiets als ik een bedrijf had?

 

Ik zou voor een eenvoudige afspraken lijst gebruik maken van bv een portaal zodat duidelijk is met wie Roos een afspraak heeft en wanneer.

Er zijn veel meer mogelijkheden met een agenda ed maar op basis van je gegevens en je opmerking simpele afspraken, zou ik iets in elkaar steken als bijgevoegd.

planning simpel.fp7

Link naar reactie
  • 0

bedankt Pjotr

 

Weet je, ik ben een absolute noob in dit veld. Om een aantal dingen te leren begrijpen probeer ik simpele vragen te stellen. Met de antwoorden die ik van jullie krijg hoop ik stap voor stap wat verder te komen.

Misschien stel ik dan over een jaar of zo wel vragen op jullie niveau.

Maar ik vind het, zoals het er op dit forum aan toe gaat, nu al leuk.

 

Dick

 

Ik ga vanmiddag even naar je bestand kijken.

Link naar reactie
  • 0

Dat je een noob bent is geen probleem dat ben ik in feite ook tov de echte kenners. Alleen is het voor mij niet goed duidelijk wat het doel is van de simpele planning. Vaak heeft een planning een doel maw wie is waar op welk moment. Uit je vraag maak ik op dat het alleen maar belangrijk is de datum en niet wie en waar? Dat is alleen vreemd om te lezen. In het voorbeeld sorteer ik op de naam maar dat kan natuurlijk ook de datum zijn enz

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pjotr

 

de oplossing die je me gestuurd hebt is (geloof ik) niet wat ik bedoel (of ik begrijp het verkeerd).

 

Het bestand dat ik gestuurd heb is mijn planning en moet je dus zien als een agenda

dus: IK heb die afspraken

 

'Arie' hoeft nergens naar toe

 

Ik wil graag weten wat er met mijn afspraken kan gebeuren wanneer er een tussenuit valt of tussen geplaatst wordt

 

 

Dick

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad iets anders dan dat ik dacht.

Je krijgt dan zoiets als ik heb bijgevoegd. Op die manier kun je dus bijhouden met wie en wanneer je een afspraak hebt en als hij verzet is wat de originele datum was. Ook een dag die vervalt is terug te vinden. Is op zich een vreemde manier van afspraken maken denk ik (vooral die datum 2?) maar je zult er wel een reden voor hebben :D

afspraken.fp7

Link naar reactie
  • 0

Nog niet helemaal Jerry.

 

Ik heb oplossingen gekregen maar die doen eigenlijk meer dan ik nodig heb.

 

En dat terwijl de bedoeling eigenlijk heel simpel is.

 

Maar... misschien heb ik m'n vraag wel verkeerd gesteld hoor, dat kan ook heel goed.

 

Nogmaals dus:

een bestand met een veertigtal records, bestaande uit:

- Volgnummer, Naam, Datum1, Datum2

- Datum1=Datum2

- Records zijn gesorteerd op Datum1

 

Nu kunnen er 3 dingen gebeuren:

1. Er wordt een nieuw record tussengevoegd

2. Er wordt een record gewist

3. Er wordt een record verplaatst

 

Wat er dan moet gebeuren is dat de NAVOLGENDE Datum1 gewijzigd moeten worden.

 

Als volgt:

1 Jan 2-12-2007

2 Arie 3-12-2007

3 Kees 4-12-2007

4 Jan 4-12-2007

5 Truus 5-12-2007

6 Gerard 6-12-2007

 

Ik wis Kees

Nieuwe situatie:

1 Jan 2-12-2007

2 Arie 3-12-2007

3 Jan 4-12-2007

4 Truus 4-12-2007

5 Gerard 5-12-2007

 

Ik voeg Anja in (op 4-12)

Nieuwe situatie:

1 Jan 2-12-2007

2 Arie 3-12-2007

3 Jan 4-12-2007

5 Anja 4-12-2007

4 Truus 5-12-2007

6 Gerard 6-12-2007

 

Dick

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Eerst excuus voor mijn korte antwoord, ik heb even geen tijd om uitgebreid te puzzelen maar ik wil toch graag meedenken. :?

 

Ik denk aan de functie: GetNthRecord (Regels::Datum_regels ;Get ( RecordNummer )-1 )+1.

 

Ik gebruik deze functie om in mijn huidige record de datum van het vorige record met 1 op te tellen ( vandaag = gisteren+1)

 

Wellicht wil je de planning in een portaal weergeven en kun je deze functie combineren met een functie om de huidige waarde te vervangen door de jouw gewenste waarde.

 

In jouw situatie wil je het navolgende record wijzigen dus kies je Get(recordnummer)+1

 

Ook is er een scriptstap records verplaatsen maar dat weet ik niet helemaal zeker, sorry.

 

Misschien heb je er wat aan..... :?

Link naar reactie
  • 0

Wat Dick aan mij heeft gemaild is dat hij maximaal 3 afspraken per dag heeft. De genoemde namen in het voorbeeld zijn dus afspraken die hij maakt.

Wat hij nu eigenlijk wil is dat hij een overzicht krijgt van de door hem gemaakte afspraken op datum 1 waarbij hij de niet ingeplande afspraak niet ziet.

Als men dus kijk naar het voorbeeld van 4 december dan staan er 2 afspraken maar dat kunnen er ook 3 worden. Als echter die twee vervallen dan moet alles van "datum1" opschuiven. "Datum2" moet niet veranderen. Dus "datum2" is 2 dagen na "datum1 "maar als "datum1" er tussen uit valt moet die datum wel blijven staan.

(Dick zeg ik het zo goed?). Lastig in dit verhaal is denk ik dat vooraf niet bekend is of het 2 of 3 afspraken zijn voor die dag maar bij verwijderen wel alles moet wel opschuiven.

 

Wat is er volgens mij mogelijk?

Een soort agenda met per dag 3 afspraken. Als dan op 4 december maar 2 afspraken zijn moet je een derde "afspraak met vrij?" plannen want anders komt er iemand van 5 december op die plaats te staan.

Link naar reactie
  • 0

Wij slagen er nog altijd niet in om te begrijpen wat datum 2 betekent.

 

Als er niks verandert schijnt er geen beperking te zijn op het aantal 'afspraken' per dag. Dat wordt 'op het zicht' bepaald.

 

Is er een verandering, dan speelt er plots wel een max. beperking.

 

Onze eerste indruk is dat er geen voorafgaand design gemaakt werd, enkel het beginnen maken van velden in de hoop dat het ooit wel goed zal komen.

Link naar reactie
  • 0

Dus "datum2" is 2 dagen na "datum1 "maar als "datum1" er tussen uit valt moet die datum wel blijven staan.

(Dick zeg ik het zo goed?). Lastig in dit verhaal is denk ik dat vooraf niet bekend is of het 2 of 3 afspraken zijn voor die dag maar bij verwijderen wel alles moet wel opschuiven.

 

Wat is er volgens mij mogelijk?

Een soort agenda met per dag 3 afspraken. Als dan op 4 december maar 2 afspraken zijn moet je een derde "afspraak met vrij?" plannen want anders komt er iemand van 5 december op die plaats te staan.

 

Het is veel simpeler:

 

Een afspraak er tussenuit...

alle datums schijven op naar boven (op volgorde). Ik heb bijv op woensdag 3 uur tijd en op donderdag maar 1 uur

Afspraken duren 1 uur dus op woensdag 3 afspraken en op donderdag maar 1

 

Een afspraak er tussen...

afspraken schuiven verder door

dus: als ik er op dinsdag een afspraak tussen plaats gaat de oorspronkelijke dinsdagafspraak naar woensdag en de derde van woensdag gaat naar donderdag

 

 

d

Link naar reactie
  • 0

:cry:

Datum2 heeft een relatie met datum1 maar is alleen voor mij belangrijk.

Het is een corntroleveld, niets meer. Het is alleen belangrijk dat hij niet wijzig.

 

Je zou het ook om kunnen draaien.

Datum1=Datum2

Datum2 moet wijzigen (Datum1 blijft bestaan)

en de volgorde moet opschuiven worden wanneer er een record uitvalt of tussengevoegd wordt (dan krijgen de navolgende records een nieuwe datum op datum2).

 

dick

 

(die steeds meer het idee krijgt dat hij een hele simpele vraag op een moeilijke manier stelt).

Link naar reactie
  • 0

Een nieuwe week,

nieuwe kansen!

 

Ik blijf het lastig vinden jongens en kom er nog niet uit.

 

In een aller- allerlaatste poging om duidelijk te maken wat ik bedoel heb ik een stappenschema bijgevoegd (als gif, want het xls bestand kan niet worden aangehangen).

Mijn meisje heeft er zojuist naar gekeken en voor haar is het duidelijk.

Dat sterkt mij in de gedachte dat jullie daar dus helemáál geen moeite mee moeten hebben.

 

Waarschijnlijk zeggen jullie straks:

"Oooooh, bedoel je dát! Leg dat dan ook wat duidelijker uit, sukkel!"

 

En dan is de oplossing waarschijnlijk zo ontzettend simpel dat de conclusie is dat we hier langs elkaar heen zitten te Filemakeren.

 

Kijk er eens naar als je tijd hebt.

 

....

 

Intussen ben ik op dit moment bezig om de oplossing te zoeken in

gevonden reeksen en hernummering en herdatering o.b.v.

'ga naar volgend record',

'kopieer waarde uit datumveld',

plak dat in 'vorig datumveld' enzovoorts

Dat zou een oplossing kunnen worden, maar door de hoeveelheid scriptstappen krijg ik wel het idee dat dit een enorme omweg is.

 

Vandaar de vraag:

Kan dit simpel?

 

Dick

Planninsimpel.thumb.gif.713cf53b4ba8679a5aa3f87c9b9e0b1d.gif

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...