Ga naar inhoud
  • 0

Relatieprobleem...


johan

Vraag

Ik heb een file met daarin verschillende producten ( Tabel: Product ) en verschillende ingredienten ( Tabel: Ingredient ). Elk product kan verschillende ingrediënten bevatten en elke ingrediënt kan voorkomen in verschillende producten. Dit heb ik opgelost met een jointabel ( Tabel: Product_Ingrediënt ) met daarin ook nog een veld 'Concentratie'. Eenzelde ingrediënt kan immers een verschillende concentratie hebben in verschillende producten.

Marcheert perfect.

 

Op dezelfde manier heb ik ook een tweede gelijkaardige file gemaakt met daarin producten ( Tabel: Product ) en verschillende groothandels ( Tabel: Groothandel ). Elke groothandel heeft verschillende producten en elk product kan besteld worden bij verschillende groothandels. Dit heb ik eveneens opgelost met een jointabel ( Tabel: Product_Groothandel ) met daarin ook nog een veld 'Bestelcodel'. Eenzelfde product kan immers een verschillende bestelcode hebben bij verschillende groothandels.

Marcheert ook perfect.

 

Maar nu wil ik van die 2 files 1 file maken met producten, ingredienten en groothandels en dat lukt me maar niet... Heb al vanalles geprobeerd, al uren mee bezig geweest... Tevergeefs... Geef de moed op en roep jullie hulp in! Ik wil nog wel verder experimenteren maar... kan iemand me op de juiste weg helpen?

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Op het eerste zicht missen we wat meer informatie over het hoe je de gegevens gebruikt.

 

Maar ik zou zeggen, kijk eens naar je symantics:

 

verschillende producten ( Tabel: Product ) en verschillende ingredienten ( Tabel: Ingredient )

 

en

 

 

producten ( Tabel: Product ) en verschillende groothandels ( Tabel: Groothandel ).

 

Praat je dan niet over twee verschillende entiteiten ?

 

Zonder echt meer te weten over je structuur, zou ik zeggen, hou ze afzonderlijk....of geef ze een soort van 'interne' status die je als unieke ID kunt gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik je begrijp, denk ik dat Jean iets anders verstaat.

Volgens mij heb je drie tables die als een treintje telkens via een joinfile met elkaar verbonden zijn:

 

Leveranciers -- joinfile 1 -- producten -- joinfile 2 -- ingrediënten

 

Daarbij ga ik ervan uit dat je de producten inkoopt via de joinfile bij één van de leveranciers, en dat je de ingrediënten zelf vermengt tot een nieuw (ding") in joinfile 2.

 

Overigens zie ik dat Jean zich heeft laten rollen door onze Amerikaanse en Angelsaksische vrienden die weeral eens de link met het verleden zijn kwijtgeraakt: het is een "sèma" (met èta, 7de letter van het alfabet) in het Grieks, geen "syma" (met ypsilon, de 20ste letter van het alfabet), dus hebben we semantics, semantiek, sémantique und Semantik. Maar nu zitten we wel heel ver van je bloem en roomsoezen! Smakelijk! en stuur er eens eentje naar hier.

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens zie ik dat Jean zich heeft laten rollen door onze Amerikaanse en Angelsaksische vrienden die weeral eens de link met het verleden zijn kwijtgeraakt: het is een "sèma" (met èta, 7de letter van het alfabet) in het Grieks, geen "syma" (met ypsilon, de 20ste letter van het alfabet), dus hebben we semantics, semantiek, sémantique und Semantik. Maar nu zitten we wel heel ver van je bloem en roomsoezen! Smakelijk! en stuur er eens eentje naar hier.

 

Wij moeten inderdaad Merriam Webster volgen op de univ die semantics voorschrijft.

 

Daar ben ik enkel database prof en krijg ik regelmatig lokale taaldeskundigen in mijn nek.

Om geen inter-departementale strubbelingen in de hand te werken volg ik hun aanwijzingen, zonder al te diep in detail te gaan. -t Leven is hier al moeilijk genoeg... :lol:

Blijkbaar volgen ze een andere thesaurus.

Link naar reactie
  • 0

@AVD

Ik had inderdaad al zo'n treintje gemaakt met 2 joinfiles maar dat werkte niet... 'k Had het bestandje eigenlijk al weggekieperd in de prullenmand in de overtuiging dat dat niet de oplossing was.... 'k Heb dan maar eens opnieuw zo'n treintje gemaakt en hierbij in bijlage gestoken.

 

In layout 'product' kan ik in het bovenste portaal zonder probleem nieuwe ingrediënten toekennen aan een product. Op dezelfde manier zou ik in het onderste portaal groothandels willen toekennen aan datzelfde product maar dat lukt dus niet! Hoe komt dat?...en wat is de oplossing? Wie kan me helpen... misschien is het een kleinigheid waar ik over zie...

ProductIngredientGroothandel.fp7

Link naar reactie
  • 0

Daarbij ga ik ervan uit dat je de producten inkoopt via de joinfile bij één van de leveranciers, en dat je de ingrediënten zelf vermengt tot een nieuw (ding") in joinfile 2.

Inderdaad... ik ga nieuwe bestelitems kunnen maken vanaf het onderste portaal (joinfile ProductGroothandel) ...

Maar... opgelet.... De producten worden gewoon maar qua ingrediënten beschreven in het bovenste portaal (joinfileProductIngrediënten). In ons winkeltje verkopen we nogal wat voedingssupplementen... en het is de bedoeling dat ik in de toekomst in één oogopslag ga kunnen zien - om maar een voorbeeld te geven - welk van mijn voedingssupplementen selenium bevatten... en welk daarvan selenium bevat in de hoogste concentratie (mits sorteren op concentratie natuurlijk)...

 

@AVD... Neen ... ik maak nog geen nieuwe dingen met die producten in het bestandje dat jullie kunnen downloaden! ...

Maar je hebt gelijk in die zin.... Eigenlijk maak ik als bakker wel nieuwe 'dingen' met sommige van die producten,.... Dat zou inderdaad wel een volgende stap in mijn database-ontwikkeling kunnen zijn wanneer ik ook mijn receptenbestand ga koppelen aan het producten bestand... Maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe.... Alles niet in ene keer hé :-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...