Ga naar inhoud
  • 0

Case (of iets beters)


Paul B

Vraag

Kan iemand mij helpen?

Voor de administratie van een muziekschool moeten studenten in groepen ingedeeld worden. Daarvoor gebruik ik een fm-file met (hoofdzakelijk) 2 tabellen: 'groepen' en 'studenten'.

Omdat bij het begin van het jaar nog niet duidelijk is wie zich definitief inschrijft, maar de groepen inmiddels van start moeten gaan, ben ik in september verplicht eerst de tabel 'groepen' in gang te zetten. Als dan (in november) definitief bekend is wie zich definitief heeft ingeschreven, kan de tabel 'studenten' afgewerkt worden.

- 1°: In de tabel 'groepen' bestaat de lay-out 'groepsfiche'. Hier wordt elk gegeven ingevuld bekeken vanuit 'de groep'. - Elke student wordt hier ingevuld in velden die de namen kregen 'speler1', 'speler2', 'speler3', enz. (tot 6 spelers). Maar in deze lay-out wordt tegen het eind van het jaar door de examenjury ook de examenuitslag van elke speler afzonderlijk ingevuld [uitslag1, uitslag2, uitslag3, enz. (tot 6 uitslagen)].

- 2°: Bij de tabel 'studenten' heet de belangrijkste lay-out 'studentenfiche'. Daar wil ik - tegen het eind van het jaar althans - de uitslag van elke student afzonderlijk tevoorschijn halen.

Maar omdat de student-van-de-'studentenfiche' in de 'groepsfiche' de ene keer 'speler1' was en de andere keer 'speler2' (enz...), slaat mijn logica (of die van mijn fm) tilt...

Nu ja, verder dan 'Case' ben ik nog niet gaan zoeken:

Case ( student = groepen::speler1 ; groepen::uitslag1 ; student = groepen::speler2 ; groepen::uitslag2 ; student = groepen::speler3 ; uitslag3 ...) enz.

Telkens verschijnt de uitslag van speler1 (op elke regel van de 'portal' opnieuw). Alsof Speler2 en Speler3 niet eens geboren waren. Kafkajaans noem ik dat.

Doe ik iets verkeerd of doet mijn fm iets verkeerd? Of moet ik iets anders dan 'portals' gebruiken?

Paul B

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is belangrijk dat je eerst op papier zet welke gegevens je allemaal wenst te verwerken en tot welke informatie dat zou moeten leiden.

 

Vervolgens dien je deze gegevens in een logisch verband te brengen door middel van normaliseren. Hierdoor voorkom je dat gegevens dubbel (redundantie) worden verwerkt of dat gegevens in verkeerde tabellen komen te staan.

 

Ik zie voorlopig de volgende tabellen:

Groepen (GroepsID, StudentID, Groepsnaam)

Studenten = Spelers (StudentID, [Alle info van student]

Uitslagen (StudentID, Score, enz)

 

Vervolgens kun je vanuit de tabel studenten een layout maken. Hier vul je de gegevens in van de student. Plaats hem in een groep (pulldown menu) en kun je in een portaal de scores invullen van de desbetreffende student cq speler).

 

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...