Ga naar inhoud
  • 0

Server 9 beginnersvraag


Jerry

Vraag

Ik snap er helemaal niets van! Ik krijg verschillende verhalen van Filemaker en van de helpdesk en nu ben ik radeloos...

 

Ik heb een netwerk van 4 pc's en een server.

Op de server draait windows 2003.

 

Op de server is mijn database geplaatst en is FM pro 9 geinstalleerd.

 

Op een PC log ik in op de server en ik open mij database. Ik krijg nu de waarschwuwing dat ik de databse moet openen via: openen op afstand.

 

Dit doe ik vervolgens op computers 2,3 en 4.

 

Dit draait goed.

 

:!: Volgens FM NL en de helpdesk ( meerdere personen) kan dit niet. Ik zou FM server moeten installeren EN op elke pc FM installeren.

 

Ik kan nu prima werken, zij het dat ik steeds die melding moet wegklikken en dat de host niet mag uitloggen.

 

Wat echter niet gaat werken is van buitenaf inloggen. Dan krijg ik een activeringsfout en krijgt FM gelijk, je moet de server kopen.

Nou bekijk ik net de uitleg op filemaker.nl en ik sla achterover want daar staat dat je uitsluitend de server versie nodig hebt om te kunnen werken. Je hoeft alleen maar je bestanden te uploaden en je bent klaar.

 

Goed, ik heb nu de demo gedownload en geinstallerd. Op mijn 4 pc's heb ik een FM geinstalleerd. En nu?

 

Ik upload de database maar verder dan dat kom ik niet.

 

Zou iemand deze leek wegwijs willen maken?

Ik zou dus graag met 4 pc's in mijn database willen werken. Ook wil ik van buitenaf kunnen inloggen.

 

Hoe kan ik dit het beste voor elkaar krijgen?

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Radeloos dus, en je hebt de FileMaker helpdesk geraadpleegd. Ik hoop dat je niet bedoelt dat het ene met het andere verband houdt :wink: .

Je moet voor jezelf ook uitmaken welk soort hulp je nodig hebt. Als je auto problemen geeft, kan je vrienden en kennissen om hulp vragen. Je kan ook naar Touring Wegenhulp of de ANWB. Misschien verkies je zelfs naar een garage, ja zelfs naar de merkgarage te gaan.

Als je opteert voor het eerste: het is nogal lang en omslachtig om je hier uit te leggen wat er allemaal moet gebeuren en hoe je dat best doet. Heb je al gezocht op "server" en "installatie"?

Link naar reactie
  • 0

Jerry ,

als alles goed is geïnstalleerd ,

zou je nu vanop elk werkstation in Fm je bestanden kunnen openen door

menu , openen vanop afstand , en zou je dan je server links moeten zien staan ,

daarop klikken en de bestanden verschijnen in de rechter kolom

zoniet is er aan de installatie nog iets niet juist

 

verder kan je ook in je webbrowser eens het ipadres van je server intikken

gevolgd door :16000

dit opent een startscherm waar je helemaal onderaan een paar test kan laten lopen

 

hopelijk ben je hiermee toch een eindje geholpen en moet je niet naar een "merkgarage"

Link naar reactie
  • 0

Hoe het bij een ander werkt: in een windows 2003 netwerk is op de server FM pro 9 geinstalleerd. Vervolgens op een laptop ook FM pro 9.

 

Via remote desktop ingelogd op de server en voila we kunnen werken. De volgende die wil inloggen doet dat via openen op afstand.

 

Deze meningen of dit wel of niet kan lopen uiteen bij de helpdesk en zelfs bij FM NL krijg ik verschillende wetenschappelijke kreten over waarom dit alleen kan met FM server en dat hoe wij het doen toch echt niet kan. Maar ja, ik heb gezien dat het werkt.

 

Er is 1 hele grote maar en dat is dat we steeds een melding krijgen dat we moeten werken via openen op afstand en dat als we dat niet doen de werking niet gegarandeerd kan worden. Prima, dat weten we nu wel maar die melding willen we niet steeds krijgen.

 

Overigens komt in heel dit verhaal FM server niet van pas. Beter ook want we willen met maximaal 5 pc's tegelijk werken.

 

Inmiddels heeft het probleem zich dus verkleind tot de waarschuwing.

 

Heeft iemand ervaring met deze manier van werken? Of een betere manier van het opzetten van het netwerk?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al iets gelijkaardigs opgezet. Via remote desktop was het trouwens ook niet mogelijk de filemaker licentie te activeren. (Is een gekende fout).

Wat wel lukt is werken op de server via Real VNC (is gratis te downloaden). Je moet dus eenmalig lokaal op de server aanloggen (door er een scherm en toetsenbord aan te hangen). Op de server installeer je het server gedeelte van VNC.

Terwijl de server aangelogd is kan je scherm en toetsenbord afkoppelen.

Op een PC of laptop installeer je vervolgens de VNC-viewer. Nu kan je dus opnieuw op de server. Als je nu de filemaker op de server opstart, zal je de foutmelding niet meer krijgen. Voordeel is ook dat je nu de laptop opnieuw kan afsluiten, zonder dat je filemaker op de server dient te stoppen. Zorg er ook voor dat gehoste bestanden op een niet-geshared volume staan op de server.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...