Ga naar inhoud
  • 0

Serienummer management


DEER

Vraag

Stel het volgende uitgangspunt: voorraad 10000 artikelen waarvan ieder artikel een uniek serienummer draagt. Er zijn als start 75 klanten. In de loop der tijd wordt de complete voorraad verkocht aan de klanten en nieuwe artikelen worden aangekocht. Standaard voorraad ongeveer 10000 artikelen en steeds nieuwe serienummers. Af en toe komt een artikel vanwege defect retour. Soms koopt een klant 1 artikel, soms 1000.

Hoe kan ik de serienummers managen met Filemaker ?

In Filemaker zou, denk ik, bij de invoer van een bestelopdracht van de klant daaraan de bijbehorende serienummer(s) gekoppeld moeten worden. Als een defect artikel terug gaat van de klant via ons naar de fabrikant, dan moet dit serienummer uit het 'dossier' van de klant.

Wie kan/wil de structuur van dit systeem in grote lijnen aangeven ? Is dit systeem ook geschikt om op een later moment door een niet-computer-minnend-persoon dit filemaker gebeuren te laten uitvoeren ?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Er komen vast meerdere oplossingen maar hier een in grote lijnen.

Je hebt een database nodig voor klanten en voor producten. (voorbeelden hoe dit relationeel goed aan te pakken zijn er volop te vinden hier)

De nummering als ik het goed begrijp zou ik aanpassen per inkoop. Stel 10000 artikelen die in een keer worden ingekocht die zou ik als serie nummer meegeven de datum waarom de inkoop is gedaan met een opvolgend serie nummer. Als een product terug komt zal er ook een credit nota moeten komen dus verwijderen zou ik niet snel doen?

succes

Link naar reactie
  • 0

Je zult er ook over moeten nadenken of je ieder product met serienummer en al op de factuur wilt plaatsen. Stel dat iemand 100 x dezelfde koopt, factureer je dan 100 keer een regel??????

 

Een andere mogelijkheid is om intern dus wel alle serienummers tekoppelen aan de klant, maar slechts het totaal op een factuurregel te factureren.

 

Zoals met alle goede dingen. Eerst denken, dan doen. Dus gewoon goed plannen en op papier uittekenen. De vraag is wat wil ik allemaal en dan hoe kan ik het uitvoeren,

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het meedenken. Aan de klant worden met een portaal-overzicht de artikelen gekoppeld. Zo wordt aan een bestelling van bijv. 100 gelijke artikelen de desbetreffende serienummers gekoppeld..... ook weer met een portaal-overzicht. Je kunt m.b.v. dit overzicht een extra parameter aan een serienummer toevoegen zodat het programma in een andere layout dit serienummer anders kan koppelen...... voor bijv. RMA of crediteren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...