Ga naar inhoud
  • 0

Citrix en fmp 604


VWin

Vraag

Op een nieuwe Windows Server 2003 werd dus Citrix geinstalleerd...

De Thin clients worden benaderd via Citrix Essentials , versie 2.0.6089.0.

 

De - als test- op de Server geïnstalleerde fmp 604-versie is een engelstalige "world wide" versie met een VLA-licentienummer enwezrd geïnstalleerd zonder de TCP/IP-optie.

 

Wat blijkt nu .:

 

- op de (voorlopig) twee clients kan inderdaad die éne fmp-versie opgestart worden én kan men zelfs tegelijkertijd op elke client een database-bestand aanmaken..

maar: het opstarten van de overgebrachte database-set lukt steeds slechts enkel op de eerste client die de set opstart ; de andere client krijgt als bericht dat de file "xxx" niet kan opgestart worden omdat ze reeds in gebruik is of niet op de server kan gevonden worden ...

 

(het maakt niet uit of de bestanden door de eerste gebruiker worden aangeduid als "multi-user" of dat d eoptie "locala dat access" werd aangeduid.

 

Kan iemand mij eventueel helpen of mij een link bezorgen ?

 

mvg

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Net zoals je op twee verschillende computers niet een en hetzelfde bestand kunt openen (!), kan dat in een terminal server / citrix omgeving ook niet. Twee verschillende clients kunnen dus niet hetzelfde bestand openen.

 

Je zult dus het bestand moeten hosten, zodat dus meerdere clients toegang tot het bestand hebben. Eigenlijk kan dat in een citrix omgeving alleen met de installatie van filemaker server op een andere (!) server. Op de filemaker server worden dan de filemaker bestanden gehost.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me toch zo voorgesteld in de uitleg over citrix.fmp ( versie van fmp speelt geen rol) ...:

Mits installatie met een VLA-licentie

onder Citrix kan een éénmalige geinstalleerde fmp-programma meermaals worden opgeladen onder Citrix door verschillende gebruikers.. (idem zoals een MS Office -pakket mits speciale licentie uiteraard) en kunnen de bestanden ( die NIET als gedeeld zijn gemerkt) door de diverse opgestarte fmp-sessies bekeken/bewerkt worden.

 

"This installation requires FileMaker Pro 7 Worldwide English (Volume License or Box Set license is required)."

en ...

"Citrix MetaFrame XP clients can access FileMaker Pro files that are not shared over a network. Non-shared files can be developed and deployed by Citrix MetaFrame XP clients just like any non-shared FileMaker Pro file. Shared files and peer-to-peer hosting are not supported on Citrix MetaFrame XP clients."

 

Blijkbaar is het dan enkel mogelijk om vanop elke Citrix client WEL elk een fmp-sessie op te starten maar NIET om DEZELFDE bestanden tegelijkertijd te openen.

 

En wil je toch dezelfde bestanden gebruiken dan moet je toch een APARTE fmp-SERVER gebruiken die dan gekoppeld moet zijn aan de Citrix-Server ...

 

Wat is dan het voordeel van een (dure) citrix-omgeving ? Dat je een programma maar éénmaal moet installeren en dat de client-PC's gewoonweg "thin Clients" mogen zijn ? Is dat alles ?

Link naar reactie
  • 0

Wij werken met citrix en met server 6 .

Eerlijk gezegd begrijp ik de vraag niet goed.

2 keer hetzelfde bestand openen ? waarom ?

Ik kan alleen maar zeggen dat een fmserver in combinatie met een citrix applicatieserver fantastisch werkt, zeker als je remote moet werken.

 

Een goedkopere optie is werken onder terminal services. Ik vind het resultaat bijna even goed.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

"2 keer hetzelfde bestand openen ? waarom ?

Ik kan alleen maar zeggen dat een fmserver in combinatie met een citrix applicatieserver fantastisch werkt, zeker als je remote moet werken.

"

 

Als je inderdaad reeds met een fm-server werkt NAAST een Citrix-server lijkt mijn vraag wat bizar.

 

Ik wou alleen maar weten of je -mits initiëel enkel één exemplaar van een (VLA) Filemaker te installeren op een Citrix-server en op die Server ook wat fm-bestanden hebt staan- die bestanden tegelijktertijd kan laten gebruiken door twee of meer Citrix-sessies van fmp op twee of meer thin clients of een andere gewone PC ...

(maw zoals je in een gewone PC-netwerkomgeving één host-fmp zou hebben en één of meerdere clients die inloggen op de al reeds geopende bestanden)

 

Niet dus blijkbaar. Je hebt duidelijk een supplementaire PC( Server) nodig met daarop fmp-server geinstalleerd om de betsandne te hosten naar de Citrix-sessies toe....

Link naar reactie
  • 0

Het is echt wel de moeite om een aparte fmserver te gebruiken.

Vooral wat betreft beveiliging, gebruiksgemak voor de admin en het automatisch backuppen. Bestanden zullen ook nooit beschadigd worden .

 

Een fmserver hoeft ook geen dure servermachine te zijn. Buiten fmserver moet er zo weinig mogelijk op staan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...