Ga naar inhoud
  • 0

subtotalen stress


ovvk

Vraag

aangepast: bestand toegevoegd

Ls,

Ik ben volkomen nieuw op dit forum en tevens een absolute nieuwkomer mbt Filemaker.

 

Op dit moment doe ik een onderzoek of FM9.0 adv een goede optie is voor een nieuw te bouwen project

op logistiek gebied.

Hoe kun je beter zien of een aantal zaken lukken in FM dan een stukje applicatie te bouwen en te zien of

de programmatuur kan voldoen aan de wensen.

 

Tot zover de achtergrond.

Na enig knutselen in now-time wat functionaliteiten opgezet en die werken wonderwel uitstekend.

Maar...........

Ik heb in een formulier een klein subtotaal nodig en dat lukt niet, ook niet na 10 uur KVG'en!

Ik heb een tabel met zeeboten en deze hebben een relatie met de ruimen in deze zeeboot en vervolgens

is er een relatie tabel met bill of lading's welke een merk hebben.

Gesorteerd op dat merk moet er een display komen van de sub-totalen per merk, en wel één totaal regel per uniek merk (binnen de zeeboot)

Het lukt mij wel om een portaal te maken met daarin de resumé velden echter krijg ik daar alle records te zien voor het betreffende merkteken.

Het is mij wel gelukt om een eenvoudig overzicht te maken welke de subtotalen keurig weergeeft, echter dat is een schermafdruk

en die krijg ik dus niet (life) in het formulier gefrut zonder knoppen die deze layout aanroepen.

 

Wie helpt mij op weg naar mijn sub-totalen?

 

gaarne enige hint in de goede richting aub.

 

Mvgr

Cor de Bruin

aangepast door Gast
Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Cor,

Ook welkom op dit forum natuurlijk en je bent als beginner al best ver als ik zo lees wat je wilt en probeer.

Als je begint met filemaker, is het niet te hopen dat je zelf dat programma moet gaan maken als beginner maar dat even als tip. Ik vraag me ook af met welk programma ze nu werken en wie dat nu als programmeur bij houd? (ik neem althans aan dat je werkgever al met iets werkt met een ingekocht programma)

Met filemaker is veel mogelijk zeker als je eens zoekt op het forum met wat de echte kenners hiervan kunnen maken (er is zelfs een schaak programma in FM hier!). Vaak is het makkelijker voor de rest als je een voorbeeld upload van het probeerseltje zodat men er aan kan werken anders wordt het veel heen en weer gepraat.

Link naar reactie
  • 0

@bachje

 

De subtotalen moeten komen uit tabel BLDo (BillLading Delivery Orders)

 

er is een layout "subtot_per_merk" die exact doet wat het moet doen (in schermafdruk modus) echter even zonder selectie op zeeboot.

deze lay-out gaat dus alleen goed voor alle zeeboten maar dat maakt voor de test even niet zoveel uit.

 

mvg

 

cdb

Link naar reactie
  • 0
Kijk even onder het layout per boot: is dat wat je in gedachten had?

wat ik gedaan heb is een nieuwe lauyout gemaakt oper boot vanuit de tabel boten en een portaal toegevoegd met de velden van de lading

 

fm

Hi bachje,

Bedankt voor het meedenken, in mijn lay-out "Zeeboten" zat in het tabblad BL-DO ook al iets dergelijks, echter wil ik daar slechts de sub-totalen per merk in hebben.

Ook dat is mij gelukt, echter alleen in een separate lay-out welke in de schermafdrukmodus werkt. (op A4 formaat dus), en wat nou jammer is, dat in IWP (instant web publishing) deze optie niet werkt.

 

Zoals deze nu is, krijg ik twe keer merk "6" getoond en niet opgeteld.

De manier zou zijn, om het running total te laten resetten op BL_merk, en dan alleen de hoogste waarde van het resume veld "totaal_hoev_merk" te tonen.

echter als ik een selectie wil maken in een script max(veldnaam) dan kan ik de resumee velden niet kiezen. (uitgegrijsd)

Als ik deze methodiek zou willen toepassen, dan moet ik eerst de waarden van de resumé velden copieren naar een gewoon getalveld, en dan hier de max van nemen in het selectie criterium.

 

En dan heb ik gelijk de vraag, "Hoe laat ik automatisch dat script lopen?" dus zonder dat onder een knop te zetten.

Vergeet ook niet, dat ik met FM een beginner ben al heb ik 28 jaar ervaring met IT en databases, alleen zoeken wij nu naar een redelijk eenvoudige ontwikkelomgeving welke

een IWP in zich heeft, want uiteindelijk moet deze applicatie in een web omgeving gaan draaien.

 

mvgr

Cor de Bruin

Link naar reactie
  • 0
Zoals deze nu is, krijg ik twe keer merk "6" getoond en niet opgeteld.

 

Dat je twee maal merk krijgt en niet opgeteld komt omdat merk een tekst definitie heeft en geen getal definitie, daardoor kun je het niet totaliseren.

 

echter als ik een selectie wil maken in een script max(veldnaam) dan kan ik de resumee velden niet kiezen. (uitgegrijsd)

Welke scriptfunctie heb je daarvoor aangeroepen? ik kan in je scripts daarvan niets vinden.

Of bedoel je in je totaalveld. Als dat zo is is het hetzelfde probleem dat je daar te maken hebt met een tekstveld ipv een getal veld en kun je dus niet totaliseren.

Het totaliseren naar een getalveld is dan mogelijk een oplossing, maar kun je niet je merkveld een getal maken? Dan is je probleem denk ik voor een groot deel opgelost.

 

Vergeet ook niet, dat ik met FM een beginner ben al heb ik 28 jaar ervaring met IT en databases, alleen zoeken wij nu naar een redelijk eenvoudige ontwikkelomgeving welke

een IWP in zich heeft, want uiteindelijk moet deze applicatie in een web omgeving gaan draaien.

 

ik heb helemaal geen ervaring met iwp. Al mijn databases werekn via openen op afstand. Daar kan ik je dus niet mee helplen, maar misschine dat een van de bollebozen :D hier je daar verder mee kan heplen.

 

mvrgr

 

Franc

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...