Ga naar inhoud
  • 0

het symbool ::


BDK

Vraag

het symbool '::' wordt door filemaker gebruikt in namen van relaties.

 

maar het wordt ook gebruikt als symbool om de huidige tijdstempel in te voegen op bijvoorbeeld een afdruklayout en dat kan voor problemen zorgen.

 

wanneer je een samengestelde tekst (merge field) op een layout plaatst met daarin èn het symbool voor de huidige tijdstempel (::) èn de naam van een gerelateerd veld (waarin dus ook :: voor komt) dan wordt de naam van het gerelateerde veld getoond als letterlijke tekst, waarin dan :: vervangen is door de huidige tijdstempel.

 

weet iemand een slimme truc om een dergelijke samengestelde tekst toch te kunnen gebruiken?

 

groet, bdk

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het vreemde is dat in eerste instantie alles prima werkt maar op zeker moment niet meer. wanneer ik de samengestelde tekst opnieuw opbouw dan werkt het weer een tijdje en daarna gaat t weer fout. zie bijlage.

 

het lijkt fout te gaan op het moment dat je de layout een keer opent met onvoldoende privileges voor het gerelateerde veld. wanneer je daarna opnieuw opent met voldoende privileges blijft het echter fout...

 

groet, bdk

5a758dca0c717_Afbeelding1.png.dbd13b3cb9308a8b7a29525b3a71f328.png

Link naar reactie
  • 0

Filemaker zelf zal je bij aanmaak van het veld adviseren die tekens niet te gebruiken.

Dat houdt dus in dat er speciale actie nodig is als je het toch doet.

Bijvoorbeeld bij gebruik van zo'n veld in een berekening zal FM er ${lastige_veld::naam} van maken.

Ik vermoed dat er met het gebruik van merge dus ook wel wat mis kan gaan.

 

Is het een optie een berekend veld aan te maken dat wel een geaccepteerde veldnaam heeft?

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Filemaker zelf zal je bij aanmaak van het veld adviseren die tekens niet te gebruiken.

 

klopt. ik heb zelf deze tekens dan ook niet gebruikt in de veldnaam. filemaker voegt ze zelf toe in de naam van een gerelateerd veld.

 

@ Ron9_15

ik ben er zeker van dat ik het goede veld heb gebruikt.

 

ik heb voorlopig de tijd maar uit de samengestelde tekst verwijderd.

 

dank voor het meedenken.

groet, bdk

Link naar reactie
  • 0
zou het kunnen zijn dat de layout beschadigd is? als je hetzelfde probeert op een nieuwe, lege layout, blijft het dan goed gaan?

 

het probleem doet zich voor op alle layouts waarop deze samengestelde tekst voorkomt. de layouts bevinden zich in een tamelijk vers, extern bestand waarmee problemen zich nog nooit hebben voorgedaan.

 

ik ben bang dat het hier het aloude filemakerprobleem betreft dat wanneer een relatie eenmaal verbroken is, vanwege bijvoorbeeld onvoldoende privileges of een ontbrekend bestand, filemaker hem daarna zelf niet meer kan herstellen mochten de permissies later ineens wel voldoende zijn of mocht het bestand later ineens wel aanwezig blijken te zijn.

 

als ze daar bij filemaker nu eens wat aan zouden doen in plaats van wat halfslachtige of cosmetische ‘verbeteringen’ aanbrengen zoals nu in versie 10...

 

groet, bdk

Link naar reactie
  • 0
ik ben bang dat het hier het aloude filemakerprobleem betreft dat wanneer een relatie eenmaal verbroken is, vanwege bijvoorbeeld onvoldoende privileges of een ontbrekend bestand, filemaker hem daarna zelf niet meer kan herstellen mochten de permissies later ineens wel voldoende zijn of mocht het bestand later ineens wel aanwezig blijken te zijn.

 

ik kon dit allebei niet reproduceren. zie zip-bestandje met twee gerelateerde bestandjes. log in als "beperkt" met wachtwoord "beperkt" op bestand "een" en je ziet geen gegevens, alleen de tijd bij het samenvoegveld. als je vervolgens als "user-user" inlogt zie je ook de gerelateerde gegevens uit "twee".

zelfde als je bestand "twee" even ergens parkeert. filemaker meldt het ontbreken van het bestand. als je annuleert, zie je geen gerelateerde gegevens. als je sluit, opnieuw opent, en bestand twee weer koppelt, niks aan de hand.

getest op standalone. volledige toegang: "admin-admin"

voorBDK.zip

Link naar reactie
  • 0

bedankt kjoe voor het meedenken.

 

ik zie in jouw bestanden inderdaad geen problemen. de grap is dat ik die eerst ook niet in mijn eigen bestanden zag. en ik zie ze ook niet wanneer ik de samengevoegde tekst opnieuw definieer. maar na verloop van tijd gaat er blijkbaar onder bepaalde omstandigheden toch iets fout...

 

het kost me nu te veel tijd om tot de bodem te gaan, dus laat ik het maar even voor wat het is. wellicht dat ik er op zeker moment toevallig toch eens achter kom.

 

dank en groet, bdk

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...