Ga naar inhoud

ik zoek hulp


vedo

Aanbevolen berichten

Ik ben nog maar een beginner met Filemaker en probeer een stock bij te houden van in en uitgaande producten, maar het wil niet lukken om een stockwaarde van de goederen in tabel te brengen per item.

Ik woon in antwerpen en zou krijg iemand willen ontmoeten die mij even op weg wil helpen.

Ik kan mij gemakkelijk verplaatsen. Help mij.

Het is een eenvoudig programma, maar met een handleiding alleen van filemaker pro red ik het niet.

 

Bedankt

Link naar reactie

Simpel

 

Je maakt 3 tabellen

 

1: Artikelen

2: Artikelen inkomend

3: Artikelen uitgaand

 

In iedere tabel maak je een veld artikel ID aan.

In artikelen inkomend en artikelen uitgaand een veld aantal

 

Je maakt nu twee relaties aan:

1 van Artikelen naar Artikelen inkomend op basis van Artikelen ID

2 van Artikelen naar Artikelen uitgaand op basis van Artikelen ID

 

In Artikelen maak je nu twee calculatie velden aan op basis van de gemaakte relaties

1 sum(Artikelen inkomend ::aantal)

2 sum(Artikelen uitgaand ::aantal)

 

Als laatste maak je in Artikelen een calculatieveld aan

sum artikelen inkomend :: aantal -/- sum artikelen uitgaand ::aantal

 

Et Voila

 

Succes

Harry

Link naar reactie

dit is een werkbare oplossing, maar toch enkele opmerkingen.

 

het gebruik van unstored calculations ( de rekenvelden met 'sum' ), zijn zeer snel te ontwikkelen en makkelijk implementeerbaar. Maar... dit wil zeggen dat ze steeds afhankelijk zijn van wat binnen komt en buiten gaat, en je dus geen manuele aanpassing kan doen na een stocktelling. Wat als iets stuk gaat terwijl het binnen is... op dat moment zit het niet meer in je stock, maar is het ook niet buitengegaan... Wat ik zou doen is werken met scripts. Als er iets binnenkomt trigger je dat script en laat je FileMaker een regel aanmaken in de tabel "inkomend", en laat je hem het totaal stockaantal opnieuw berekenen en vul je dit in in een gewoon cijferveld van de tabel "artikels".