Ga naar inhoud
  • 0

Records tussenvoegen


ztorm

Vraag

Voor een database waar ik mee werk komt het soms voor dat ik een records tussen wil voegen. In filemaker wordt een nieuwe record altijd achteraan geplaatst en dus moet ik met id-hernummeren en sorteren er voor zorgen dat de record op de juiste plek komt. Is er misschien een mogelijkheid om records tussen te voegen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou van het ID nummer afblijven. Het ID nummer dient alleen en slechts alleen voor het geven van een unieke identiteit aan een record.

 

Als je wilt tussenvoegen, betekent dat dat je je sorteervolgorde herziet op basis van een bepaald criterium. Wat is dat criterium?

Link naar reactie
  • 0

Het is juist het ID-nummer wat ik als criterium gebruik :roll:

De database wordt gebruikt om gevaren bij machines te inventariseren en soms blijkt het handig/beter te zijn een bepaalde record tussen te voegen... De volgorde die gehanteerd wordt/het sorteren gebeurt aan de hand van het ID-nummer.

Link naar reactie
  • 0
Het is juist het ID-nummer wat ik als criterium gebruik :roll:

De database wordt gebruikt om gevaren bij machines te inventariseren en soms blijkt het handig/beter te zijn een bepaalde record tussen te voegen... De volgorde die gehanteerd wordt/het sorteren gebeurt aan de hand van het ID-nummer.

Zoals Durk al zei, niet doen. Maak gewoon een sorteerveldje bij waarin je de sorteervolgorde aangeeft. Anders kom je gegarandeert in de problemen wanneer later via het ID een relatie met een andere tabel moet worden opgezet.

Link naar reactie
  • 0
Het is juist het ID-nummer wat ik als criterium gebruik :roll:

De database wordt gebruikt om gevaren bij machines te inventariseren en soms blijkt het handig/beter te zijn een bepaalde record tussen te voegen... De volgorde die gehanteerd wordt/het sorteren gebeurt aan de hand van het ID-nummer.

 

De vraag is echter: waarom moet het in deze volgorde staan? Als je die reden kent, kun je ook een sorteer-criterium maken dat niet over het ID nummer loopt. De kans dat je door het manipuleren van het ID iets verhaspelt in de database is onnodig en potentieel een echte killer.

Link naar reactie
  • 0

De volgorde van de records heeft te maken met de machine. Er wordt een rondje om de machine heen gelopen en de records worden in deze volgorde gemaakt, zodat de gevaren later een beetje logisch/gemakkelijk terug te vinden zijn. De records moeten dus gewoon nummers 1,2,3,4,5.... etc hebben. Als je dit echter met automatische nummering doet dan kan dit nogal eens fout gaat doordat er records gewist worden. Het volgende nummer ligt dan vaak 1 te hoog. Het werken met recordnummers was voor mij een goede oplossing. Als er een record verwijderd wordt, wordt het veld weer bijgewerkt en zo kloppen de nummers. Alleen bij later tussenvoegen van een record, die altijd achteraan geplaatst wordt, moet ik handmatig de nummers aanpassen en vervolgens sorteren. Met relaties heb ik geen problemen, want die zijn er eigenlijk niet. Het is een vrij simpele database...

Jullie zeggen dat het verstandig is niet met de recordnummers te werken. Welke nummering zou ik beter kunnen gebruiken volgens jullie? De automatische nummering werk voor mij niet altijd, maar misschien hebben jullie hier een oplossing voor :D

 

Bedankt voor jullie reacties trouwens!

Link naar reactie
  • 0

Een mogelijkheid is om wel met relaties te werken.

Een bestand met alleen de machines en een bestand met alle gevaren.

Als je dan bij de gevaren een veldje maakt met een nummering dan hoef je alleen voor dat gevaar de volgorde aan te passen waar iets veranderd. Overige blijven gelijk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...