Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker 11


WJ

Vraag

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb er nogal wat. Voorlopig alleen deze, over vensters. Misschien later meer.

 

Vensters

 

In te stellen eigenschappen bij een nieuw venster:

 

- Title

- Visibility: visible / invisible

- Width

- Height

- Position: leftpixels / toppixels

- Resizable: Yes / No (disabled or no buttons when not resizable)

- Minimizable: Yes / No (disabled or no buttons when not minimizable)

- Modal: Yes / No

- Mode: Browse / Find / Preview

- Scrollbars: both / horizontal / vertical / none

- Scrollposition: horizontal and/or vertical (pixels)

- Toolbars: visible / invisible (for each toolbar)

- Ruler: visible / invisible

- Zoompercentage: 50 / 75 / 100 / 150 / 200 / 300 / 400

- Zoombutton: locked / unlocked / invisible

- Statusarea: visible / invisible

- Statusareabutton: locked / unlocked / invisible (on Mac no widget visible in upper-right corner when statusarea is locked/invisible)

- Modebutton: (browse, etc.): locked / unlocked / invisible

 

Al deze instellingen mogelijk via calculaties

Al deze eigenschappen in te lezen (get-functies)

Al deze eigenschappen instelbaar via scriptstappen en set-functies

 

Wanneer buttons linksonder allemaal op invisible staan en er geen scrollbars zijn, moeten de randen rechts en onderaan ook verdwijnen (zie Safari)

 

Vensterbeheer onder Windows net zoals bij de Mac. GET RID OF FM APPLICATION WINDOW PLEASE!!!!!

 

Vensteropbouw onder Windows net zoals bij de Mac. NO MORE SCREEN-FLASHING PLEASE!!!!!

 

Misschien zie ik nog wel wat handigheidjes over het hoofd. Aanvullingen zijn altijd welkom.

 

Verder heb ik nog wel wat wensen op het gebied van Printen, Eigenschappen van objecten, OS look-n-feel, Pdf-export enz. enz. Als ik tijd heb kom ik hier nog wel op terug.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een mooie en complete lijst van de wensen m.b.t vensters.

Vensterbeheer onder Windows net zoals bij de Mac. GET RID OF FM APPLICATION WINDOW PLEASE!!!!!

 

Vensteropbouw onder Windows net zoals bij de Mac. NO MORE SCREEN-FLASHING PLEASE!!!!!

Ik deel hier de pijn. Bij vista knippert het niet meer begreep ik.

 

Ik heb eigenlijk een paar grote wensen.

 

- smart client (een client die vanuit de server automatisch gedownload wordt die niet op het platform hoeft te worden geïnstalleerd). Deze client moet wel dezelfde gebruikers vriendelijkheid bieden als de gewone cliënt.

De kosten hiervan mogen van mij hetzelfde zijn als men nu voor de cliënt rekenen. Daar gaat het mij niet om. Het installeren en bijhouden van de huidige versies is nogal bewerkelijk en de IT afdelingen zijn niet zo happig. Ik weet niet of deze wens haalbaar is.

 

- Het dynamisch maken van een heleboel elementen zoals ze dat hebben gedaan bij set field by name. Bijvoorbeeld de sort functie. Scheelt een hoop sort scriptstapjes of de perform script. En zo zijn er nog tal van zaken die je niet kan aansturen via een calculatie maar hard moet aangeven.

 

- Een audit log op server niveau (roll back/roll forward).

- Interface verbeteringen op het gebied van portals en checkboxes. Gradients toevoegen ?

- ondersteuning voor webservices.

- Custom dialog functie flink uitbereiden

 

Verder ben ik eigenlijk wel heel blij als ontwikkelaar met 10. De nieuwe toolbar werkt lekker. Ik vind hem alleen moeilijk bruikbaar voor de eindgebruiker. De hoogte is teveel van het goede en de controle over het geheel te matig.

 

Dat was het wel voorlopig. Ga denk ik serieus wat request indienen

Link naar reactie
  • 0

 

Vensters

 

In te stellen eigenschappen bij een nieuw venster:

 

- Title

- Visibility: visible / invisible

- Width

- Height

- Position: leftpixels / toppixels

- Resizable: Yes / No (disabled or no buttons when not resizable)

- Minimizable: Yes / No (disabled or no buttons when not minimizable)

- Modal: Yes / No

- Mode: Browse / Find / Preview

- Scrollbars: both / horizontal / vertical / none

- Scrollposition: horizontal and/or vertical (pixels)

- Toolbars: visible / invisible (for each toolbar)

- Ruler: visible / invisible

- Zoompercentage: 50 / 75 / 100 / 150 / 200 / 300 / 400

- Zoombutton: locked / unlocked / invisible

- Statusarea: visible / invisible

- Statusareabutton: locked / unlocked / invisible (on Mac no widget visible in upper-right corner when statusarea is locked/invisible)

- Modebutton: (browse, etc.): locked / unlocked / invisible

 

Al deze instellingen mogelijk via calculaties

Al deze eigenschappen in te lezen (get-functies)

Al deze eigenschappen instelbaar via scriptstappen en set-functies

 

Wanneer buttons linksonder allemaal op invisible staan en er geen scrollbars zijn, moeten de randen rechts en onderaan ook verdwijnen (zie Safari)

 

Vensterbeheer onder Windows net zoals bij de Mac. GET RID OF FM APPLICATION WINDOW PLEASE!!!!!

 

Vensteropbouw onder Windows net zoals bij de Mac. NO MORE SCREEN-FLASHING PLEASE!!!!!

 

Ben het helemaal eens met de bovenstaande lijst. In het algemeen gesteld, moeten de mogelijkheden om goede interfaces te bouwen drastisch verbeterd worden, want Filemaker is wat dat aangaat hopeloos verouderd.

 

Om zomaar s wat punten te noemen:

 

- resizing en positionering van objecten bij het resizen van het venster niet alleen absoluut - zoals nu - maar ook relatief, zoals in html

- voorwaardelijke opmaak niet alleen voor tekstobjecten maar voor alle objecten, ook portals en tabs

- mogelijkheid om met voorwaardelijke opmaak objecten onzichtbaar te maken

- optie om bij de definitie van een venstermenu een lege waarde toe te voegen

- betere mogelijkheden om knoppen te maken van plaatjes in containers; bij klikken niet de contour van de container hiliten maar alleen het niet-transparante deel van het plaatje

- betere weergave van .png’s in containers onder windows (transparantie!)

- checkboxen en radiobuttons in de stijl van het OS en zonder die irritante rand rond het hele veld

- scrollbars van portalen in de stijl van het OS en meer mogelijkheden om portalen vorm te geven

- stylesheets voor tekst- en objectopmaak, bijvoorkeur cascading en instelbaar dmv scripts en calculaties

- veeeeel goedkopere filemaker clients met beperktere functionaliteit, bijvoorbeeld zonder mogelijkheid om layouts, databases, scripts enz. te wijzigen (maar wel PDF’s!)

Link naar reactie
  • 0

Een lijst met occurrences bij het relatiediagram, met zoekveld natuurlijk, waarbij het kiezen van een occurrence het ding binnen het diagram in beeld brengt.

 

Maar beste mensen, blijf het bedenken: FileMaker Pro is een eindgebruikers database en geen ontwikkel omgeving.

Wat ik hierboven allemaal zie langskomen zijn wensen van ontwikkelaars (inclusief mijzelf)

 

Onze grote FileMaker Guru heeft het op dit forum ooit al eens mooi verwoord in dit draadje.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Maar beste mensen, blijf het bedenken: FileMaker Pro is een eindgebruikers database en geen ontwikkel omgeving.

Wat ik hierboven allemaal zie langskomen zijn wensen van ontwikkelaars (inclusief mijzelf)

 

Ja, ik ken de argumentatie maar hij klinkt mij altijd meer in de oren als een excuus voor Filemaker om niets te hoeven doen dan als doelbewuste strategie. Alsof eindgebruikers geen behoefte zouden hebben aan deze verbeteringen! Bovendien zitten er al veel te veel zaken in Filemaker die toch vooral gericht lijken op developers om vol te kunnen blijven houden dat het programma primair op eindgebruikers gericht is.

 

Steve Jobs schijnt Adobe onlangs LUI te hebben genoemd omdat het bedrijf achteroverleunt en niet innoveert, waarschijnlijk bij gebrek aan concurrentie of in de wetenschap dat gebruikers zwaar geïnvesteerd hebben in hun systemen en daarom niet zomaar over zullen stappen op iets anders. Het lijkt erop dat hetzelfde gezegd kan worden van 100% Appledochter Filemaker. Go RunRev! Go Servoy! :twisted:

Link naar reactie
  • 0
Steve Jobs schijnt Adobe onlangs LUI te hebben genoemd omdat het bedrijf achteroverleunt en niet innoveert, waarschijnlijk bij gebrek aan concurrentie of in de wetenschap dat gebruikers zwaar geïnvesteerd hebben in hun systemen en daarom niet zomaar over zullen stappen op iets anders. Het lijkt erop dat hetzelfde gezegd kan worden van 100% Appledochter Filemaker. Go RunRev! Go Servoy! :twisted:

 

Ik wil niet in een 'welles-nietes' discussie belanden, maar ik wil het hier toch niet met je eens zijn.

 

FileMaker heeft mijns inziens alleen maar nieuwe versies uitgebracht die functionaliteit voor eindgebruikers op de eerste plaats hadden staan. Bijkomende verbeteringen voor ontwikkelaars zijn mee gekomen omdat het kon, niet als doel op zich.

En je kan ook weer niet zeggen dat ze 'achterover leunen en niet innoveren'. Kijk dit maar eens door

 

Dat er nog veel te wensen overblijft is echter een feit.

Wat ik het liefst zou zien is dat er nu eens een versie komt met zaken alleen voor ontwikkelaars. Gewoon omdat het kan :wink:

 

En mocht iemand van FM dit meelezen: ik durf er best wat op te zetten dat ik die versie toch aan mijn klanten kan verkopen. 8)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

het klopt inderdaad dat FileMaker een eindgebruikers product is en zich niet echt leent voor ontwikkelaars. Je loopt wel vaker tegen de limieten aan dan gewenst.

 

Ik vind echter dat er creatieve ontwikkelaars zijn die door middel van plugins en custom functions wel weer heel wat functionaliteiten toevoegen aan FileMaker. Het is een kwestie van zoeken en je vindt wel weer dingen.

 

Bijvoorbeeld sort is idd niet te programmeren, maar er zijn wel mogelijkheden om toch dynamisch te gaan sorteren. Als ik mij niet vergis heeft Excelsis hierover een mooi voorbeeldje gemaakt, dat zelfs toelaat om tegelijkertijd op verschillende kolommen te gaan sorteren. Dit allemaal met gebruik van 1 enkel extra veld, wat custom functions en 1 sorteer script.

Dit vind ik net de charme van FileMaker: het is allemaal niet ingebouwd, en laat je als ontwikkelaar wat nadenken en testen om tot gewenste resultaten te komen.

 

Langs de andere kant wordt FileMaker wel steeds meer en meer gebruikt als ontwikkelingsomgeving, en hoop ik dat ze hier inderdaad ooit meer rekening mee gaan houden en een aparte "ontwikkelaars" versie uitbrengen ( en hiermee bedoel ik niet "Advanced" :-) ). Ik denk trouwens dat FileMaker Pro 10 hier een mooi voorbeeld van is. ScriptTriggers zijn in mijn bescheiden ogen namelijk niet direct voor eindgebruikers bedoelt. Voor het intensief gebruik hiervan heb je toch wel wat kennis van FileMaker nodig, om dit tot een goed einde te brengen.

Link naar reactie
  • 0
PDF afdrukmogelijkheid voor de server... ook knap handig als dat er eens kwam.

 

Mja dit is vooral een licentie overeenkomst tussen Apple en Adobe vrees ik, en als ik hoor dat Apple Adobe beschuldigt van lui te zijn, denk ik dat we hier nog wel een tijdje op gaan mogen wachten voor ze deze licentie zullen uitbreiden.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil absoluut geen party-pooper zijn, ook wij gebruiken nog steeds Filemaker en gebruiken het waar het voor bedoeld is.

maar 95% van alle hierboven geplaatste wensen is gewoon mogelijk in Servoy.

 

Je moet je er zelf even in vast bijten, maar het is zelfs te doen voor een Filemakeraar! (wij zijn het bewijs! :-) )

 

Wij zijn er mee in contact gekomen, inmiddels al 4 jaar geleden, omdat wij een project, native in SQL (MSSQL & Oracle) moesten doen met zero-deployment. (geen lokale/manuele installaties op werkplekken)

Ik las zo eens alle wensen, en moest dit toch even melden.

 

Dus moet het perse Filemaker zijn, dan moet je inderdaad wachten (en hopen! :-) )

Wil je de wensen nu? Dan is er een alternatief. :-)

Link naar reactie
  • 0
* zucht * waarom gaat elke discussie over verbeteringen in Filemaker veranderen in een discussie over andere softwaresystemen?

 

back on topic a.u.b.

* misschien omdat ik in haak op wat andries aangeeft:

het klopt inderdaad dat FileMaker een eindgebruikers product is en zich niet echt leent voor ontwikkelaars. Je loopt wel vaker tegen de limieten aan dan gewenst.

* misschien omdat ik in haak op iets van jezelf

PDF afdrukmogelijkheid voor de server... ook knap handig als dat er eens kwam.

* misschien omdat ik in haak op 95% van wat hbrendel aangeeft

Die lijst zal ik maar niet quoten ;-)

* misschien omdat het OOK voor Filemaker professionals interessant kan zijn, omdat Servoy niet echt moeilijk is, om het erbij te doen?

* EN misschien, om toch terug komend wat andries aangeeft, je Filemaker moet gebruiken waarvoor het bedoeld is. en 95% wat hier genoemd wordt echt ontwikkelaars-tools zijn.

 

Ik dacht toch echt wel in te haken op deze topic.

 

gebruik Filemaker, voor Filemaker stuff, en gebruik andere tools (o.a. Servoy, maar zo zijn er meerdere) voor echte ontwikkeltools

Nogmaals, wij ontwikkelen zelf ook in Filemaker (en in PHP, en in Lasso, en (een beetje) in Java, etc..)

Voel je nu niet gelijk aangevallen, maar lees het als, heej, dat kan voor mij/ons (bedrijf) ook wel eens interessant zijn! :idea:

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ach johan cruijff heeft het alles gezegd alles heb z'n voor en nadelen.

Zo ook weer hier. Wij zijn absolute liefhebbers van filemaker en het gebruiksgemak van het pakket is ons zo waardevol dat we het voor lief nemen dat in andere omgevingen meer mogelijkheden zijn. We hebben http://www.azorsoftware.nl ontwikkeld en zijn zeer tevreden over het resultaat. Het gebruikersgemak staat bij ons hoog in het vaandel. Wij vinden dat uiteindelijk de ervaring van de gebruiker het belangrijkste is, niet de techniek. Niet dat je geen software op je computer hoeft te installeren en dergelijke motieven. We vinden het niet erg als daar een inspanning aan zit als daar maar een prettiger gebruik tegenover staat. En verder geldt wat ons betreft dat je het juiste gereedschap moet uitzoeken voor een klus. Dus als je heel veel data wilt opslaan of er zijn andere randvoorwaarden waardoor FileMaker niet geschikt is dan moet je gewoon een andere tool kiezen.

 

Maar wij vinden het een genot om in filemaker te werken en de gebruiker ook en ja wensen blijven we houden :-) gelukkig maar.

 

Groet,

 

WJ

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0
En verder geld wat ons betreft dat je het juiste gereedschap moet uitzoeken voor een klus. Dus als je heel veel data wilt opslaan of er zijn andere randvoorwaarden waardoor FileMaker niet geschikt is dan moet je gewoon een andere tool kiezen.

 

Helemaal mee eens! :)

Link naar reactie
  • 0

Kan ik eens testen (lees bespioneren)?

 

Dat is goed je kunt inloggen via FileMaker 11 door op onderstaande link te klikken.

fmp7://kaproject.nl/Azor

 

Login:Wim

Password:

 

Veel plezier.

Commentaar is altijd welkom negatief of positief.

 

Overigens is dit systeem voor een filemaker ontwikkelaar een goed administratie pakket.

Projecten begroten, mooie offertes maken, factureren op basis van fixed price of op nacalculatie.

Projecten inplannen, documenten archiveren en nog veel meer...

We gebruiken het zelf ook als administratie voor onze projecten.

 

Groeten,

 

Willem-Jan

Link naar reactie
  • 0
gebruik Filemaker, voor Filemaker stuff, en gebruik andere tools (o.a. Servoy, maar zo zijn er meerdere) voor echte ontwikkeltools

Nogmaals, wij ontwikkelen zelf ook in Filemaker (en in PHP, en in Lasso, en (een beetje) in Java, etc..)

Voel je nu niet gelijk aangevallen, maar lees het als, heej, dat kan voor mij/ons (bedrijf) ook wel eens interessant zijn! :idea:

 

WOW! En Servoy wordt nu open-source!! http://blog.servoy.com/2010/05/07/servoy-simplifies-saas-with-open-source-servoy-52/

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...