Jump to content
  • 0

Code Nummering

Lz87

Question

Posted

Wellicht een domme vraag van mij, maar ben nog steeds vrij nieuw met Filemaker. Ik heb een contactmanagement database gemaakt, waarbij ik contacten een code wil geven zodat we ze later weer makkelijk terug kunnen vinden door gebruik van de code. Nu heb ik op deze forum hier en daar gezocht en kwam op de resume functie uit. Maar het probleem bij een lopende telling van resume is wanneer je een record verwijdert, dat alle nummers verspringt. Nu zou ik graag een eerste contact met de code 0001 geven en de volgende 0002. Maar wanneer ik een verwijder dat de tweede nog steeds gewoon op 0002 blijft staan. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je moet je eerst afvragen hoe je je relaties wilt terugvinden met behulp van een veranderend nummer.

Als je nr 0002 verwijderd en een ander neemt deze plaats in met nr 0002....

Als je overigens je records netjes genummerd wilt hebben zonder missende nummers kun je een veld aanmaken met als berekening get(recordnummer).

Vr groet

Harry

• 0
Posted

Mijn antwoord was bedoeld om een klant een vast nummer te geven dat nooit veranderd, hoeveel records je ook verwijderd in de loop van de tijd. Ik ging er vanuit dat je dat bedoelde.

Als het anders bedoeld is dan wordt het iets lastiger, zoals FMwebshop meldt.

• 0
Posted
...waarbij ik contacten een code wil geven zodat we ze later weer makkelijk terug kunnen vinden door gebruik van de code...

Is in tegenspraak met...

Maar wanneer ik een verwijder dat de tweede nog steeds gewoon op 0002 blijft staan.

Het is niet 'en', het is 'of'.

Wat je wel zou kunnen doen is, indien je een contactnummer zou verwijderen, het systeem bij het aanmaken van nieuwe records eerst te laten zoeken of er 'nummers' ontbreken en indien wel, een record laten aanmaken met het ontbrekende nummer.

Enkel wanneer er geen ontbrekende nummers meer zouden zijn, zal het systeem een 'nieuw' nummer gebruiken.

Maar op zich vind ik het wel een gevaarlijke procedure om toegewezen codes te 'hergebruiken'.

• 0
Posted

De eerste reactie van Hiker is wat ik graag wil hebben in mijn database. Het is de bedoeling dat de volgnummer gewoon telkens een verhoogt, dat nooit veranderd. Ongeacht hoeveel records ik ook verwijder.

Nu heb ik al de veld met :code aangemaakt met een resumé functie die telkens met een verhoogt. ( ik weet niet of dit de juiste functie is, die ik moet gebruiken)

Kan iemand me enige richting geven, hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alweer bedankt Hiker!! Toppie!

• 0
Posted

Dan krijg je ook het volgende deel van de oplossing van mij:

Bij het aanmaken van velden kun je bij Opties opgeven dat er automatisch een volgnummer ingevoerd moet worden met een verhoging van 1. Dus geen resume functie.