goosse Posted December 19, 2009 Posted December 19, 2009 Ik gebruik filemaker al een paar jaar voor mijzelf en wat applicaties voor de tennisclub. Sinds kort ben ik filemaker meer gaangebruiken o.a. om een database te maken voor een praktijk van een vriend. Wat ik mij afvraag hoeveel mensen er eigenlijk filemaker gebruiken. Ik ken verder zelf persoonlijk niemand die het gebruikt. Daarbij gebruik ik het onder windows omdat ik iets zocht wat zowel onder mac OS X werkt als onder windows. Zijn hier cijfers van bekend dat jullie weten en dan bijvoorbeeld hoeveel mensen het gebruiken en wat de verhouding is tussen Mac OS X en windows want ik heb het idee dat het aantal Mac gebruikers vele malen groter is dan het aantal windows gebruikers. Quote
pjotter Posted December 19, 2009 Posted December 19, 2009 Dat van de Mac gebruikers is wel logisch, voor de Mac zijn niet zo veel databases van oudsher. (nu heb je veel meer mogelijkheden). Voor de PC is natuurlijk in het begin Acces zeer belangrijk geworden in het uitgebrachte pakket van office Pro 97. Dan het aantal gebruikers is dat belangrijk voor jouw database? Belangrijk moet zijn wat is jouw kennis van een database programma en wat wil je betalen voor een database waar een praktijk op draait? Als jouw kennis programmatuur gebruikt waar meerdere praktijken op draaien dan zal hij snel geneigd zijn om over te stappen naar zo'n programma. Niet omdat dit een beter programma is of omdat jij niet voldoende weet, nee hij zal willen uitwisselen en dit toe vertrouwen aan een bedrijf wat zich heeft bewezen in die materie. Heeft hij niet voldoende geld er voor over dan zal er altijd wel een kennis zijn die iets weet en begint met een clienten database en die deze een beetje uitbouwt. Dit kan dan Filemaker , Access, 4D, MySql zijn of een van de vele andere mogelijkheden. Zeff ben ik erg gecharmeerd van Filemaker , maar op mijn werk ben ik genoodzaakt te werken met Access en Ratio. Nadat ik trouwens bekend werd met filemaker kwam ik er achter dat er toch nogal wat mensen in mijn omgeving waren die ook FM gebruikte. Quote
goosse Posted December 20, 2009 Author Posted December 20, 2009 Bedankt voor je reactie. Ik gebruik filemaker nu vanaf versie 8.5 en ben er goed over tevreden vindt hetzelf veel prettiger dan access. Voordat ik filemaker ging gebruiken had ik al een applicatie gebouwd met Access en die heb ik herbouwd in Filemaker. Enige echt jammere vind ik dat je onder windows dat "flikkeren" ziet maar verder vind ik hetzelf heerlijk werken en er veel beter uitzien. Gaat mij ook niet echt om hoeveel mensen maar ik vroeg het me gewoon af omdat ikzelf geen kennissen heb die het gebruiken, alles is of Excel(??) of Access. Over die applicatie mijn ervaring met mensen uit het medische circuit (tandartsen en doktoren) die ik ken en dat zijn er verschillende vrees ik is dat ze alles maar overdreven duur vinden en het uitbesteden aan een prof. bedrijf om een applicatie te bouwen tot echt als veeeeel te duur vinden. Zelfs het netjes inrichten van jc pc's en je server wordt veeal als te duur bevonden. Het kopen van een pakket als MS-office vind men echt belachelijk dat is echt te duur. Ik vind sommige prijzen ook erg hoog maar als je probeert uit te leggen dat ook hoog gekwalificeerde mensen hier erg lang mee bezig zijn geweest dan wordt dat niet zo ervaren. Als ik dan een beetje artsen tarief neem dan vinden ze dat weer overdreven... Ik vertel dit omdat ik het zo in mijn directe omgeving meemaak met verschillende personen... Quote
hiker Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Filemaker is jarenlang alleen voor de Mac gemaakt, er zijn/waren dus veel meer Mac-gebruikers. Tegenwoordig zullen er meer Windows-gebruikers zijn, Mac is immers maar een klein marktaandeel. Ik ken 10-tallen FM-gebruikers, maar dat is ook omdat ik ze zelf aan FM geholpen heb. Helaas kent Filemaker geen bonussyteem Quote
Recommended Posts