Ga naar inhoud
  • 0

Veldinhoud beschermen tegen invoer


ReneBr

Vraag

Ik heb even een vraag. heel heel heel lang geleden, Filemaker Versie 4.1 heb ik ooit eens iets gemaakt wat het volgende deed:

 

Men maakte een bon aan waarbij de status van de bon Afgehandeld=Nee werd gezet.Je kon dan gewoon alles invullen.

Om te voorkomen dat als een bon afgehandeld was er nog wijzigingen in gemaakt konden worden werden de velden aan de hand

van een berekening [bevestiging - Bevestiging door berekening] geblokkeerd tegen het maken van wijzigingen als het veld

Afgehandeld=Ja was gezet.

 

Nu wil ik dit in Filemaker 10 weer gebruiken maar krijg het niet meer voor elkaar. Na wat zitten stoeien en zoeken vraag ik mij af

of dit nog wel kan. Ten einde raad heb ik een backup opgezocht ui 1998 waar het bestand op stond en dit bestand omgezet naar

versie 10. Ook daar werkt het niet meer.

 

Test beveilig invoer.fp7Iemand een oplossing? Wellicht een andere functie?

 

Gr. René

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

in filemaker 10 kan dit toch veel makkelijker met script triggers?

 

ik zou nooit mijn veldvalidaties gebruiken om te voorkomen dat er in een tekstveld mag/kan geschreven worden. Op die manier kan je als ontwikkelaar ook niets meer veranderen, ook niet in de achtergrond in bijvoorbeeld een werklayout, waar alleen jij toegang toe hebt en waar je scripts handelingen op de record uitvoeren.

 

Je kan een onLayoutKeyStroke script maken dat indien Afgehandeld = "Ja", gewoon simpelweg een exit script doet met 0 als resultaat ( annuleert de keystroke ). Dit is enkel om invoer te voorkomen indien er wordt getypt.

Link naar reactie
  • 0

Je zou het ook met een extra Privilege Set kunnen doen waarbij je een beperking via een berekening zet op het bewerken van records (zie bijlage: Test.fp7).

Standaard start het bestand met Account Name en Privilege Set: Test.

Het bestand kun je bekijken door tijdens het opstarten Shift in te drukken. Account Name is: Admin (geen wachtwoord)

 

Succes!

Test.fp7

Link naar reactie
  • 0
Je zou het ook met een extra Privilege Set kunnen doen waarbij je een beperking via een berekening zet op het bewerken van records (zie bijlage: Test.fp7).

Standaard start het bestand met Account Name en Privilege Set: Test.

Het bestand kun je bekijken door tijdens het opstarten Shift in te drukken. Account Name is: Admin (geen wachtwoord)

 

Succes!

 

Ik heb dit ook toegepast op mijn bestand.

Alleen is dit bestand enkel voor eigen gebruik en had ik graag de mogelijkheid gehad om in dezelfde privilegeset de database te kunnen beheren, maar ik kan deze niet aanklikken wanneer ik niet inlog met de admin-account.

Weet iemand hiervoor een oplossing? of moet ik telkens als ik iets wil aanpassen veranderen van account?

 

groeten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een soortgelijk probleem gehad en opgelost met 2 layouts.

Afgehandeld=Nee gaat naar een layout waar alle velden zijn te wijzigen,

Afgehandeld=Ja gaat naar een layout waar de velden niet zijn te wijzigen.

 

Voor mij werkte dat toen omdat ik met een script naar de goede layout kon gaan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...